اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن جغرافیای ایران تاکید کرد

ضرورت نگاه علمی در مدیریت‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت جغرافیدانان

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن جغرافیای ایران بر ضرورت نگاه علمی در مدیریت‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت جغرافیدانان در این زمینه تاکید کرد.

ضرورت نگاه علمی در مدیریت‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت جغرافیدانان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسن کامران بعدازظهر امروز در پنجمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام در سخنانی به فعالیت‌های خانواده جغرافیا و تلاش برای فراهم آوردن امکانات برای ارتقا جایگاه جغرافیا اشاره کرد.

وی گفت: یکی از این اقدامات در قالب برنامه پنجم توسعه در دو بند از ماده 18 اعمال شده و براساس آن انجمن‌های علمی می‌توانند برای کشور تصمیم‌ساز باشند.

کامران تصریح کرد: در این برنامه ایجاد ساز و کارهای لازم برای مشارکت انجمن‌های علمی در برگزاری کنفرانس‌های علمی و بین‌المللی پیش‌بینی شده که به نوبه خود فرصتی برای گسترش فعالیت‌های تمام انجمن‌های علمی فراهم آورده که اصحاب علم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی در ادامه زمینه‌سازی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا و نیز تغییر عنوان این رشته به مهندسی جغرافیا در 10 گرایش را از دیگر فعالیت‌ها در این زمینه برشمرد و گفت: ایجاد شرکت‌ برای فارغ‌التحصیلان این رشته تعریف شده و لازم است که دستگاه‌ها همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند تا این رشته از حالت قبلی خود خارج شود.

کامران با بیان اینکه انجمن جغرافیای کشور در سه سال اخیر در بین انجمن‌های علمی کشور با کسب رتبه A جزو انجمن‌های برتر کشور بوده است، خاطرنشان کرد: توسعه انتشار مجلات علمی پژوهشی انجمن و نیز ایجاد دانشکده‌های جغرافیا نیز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد تا جایگاه این رشته ارتقا یابد چراکه ظرفیت‌های بالایی در این زمینه وجود دارد.

رئیس انجمن جغرافیای ایران بر ضرورت نگاه علمی در مدیریت‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت جغرافیدانان در این زمینه تاکید کرد و گفت: امسال تنها برای سرمایه‌گذاری در رودخانه ارس که ایران مرز مشترک آبی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارد، مقرر است یک‌هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شود و همین نمونه خود جایگاه این رشته را نشان می‌دهد.

وی افزود: با توجه به مرزهای مشترک فراوان کشورمان با کشورهای همسایه همچنین ارتباط با کشورهای اسلامی در قالب برنامه‌های مختلف مانند ایجاد بازارچه‌های مرزی می‌توانیم از ظرفیت جغرافیدانان بهره لازم را ببریم.

رئیس انجمن جغرافیای ایران به تأکیدات مقام معظم رهبری در افزایش تولیدات علمی و برپایی کرسی‌های آزاداندیشی گفت: دانشگاه‌ها باید با نقد برنامه‌ها، راه را برای توسعه کشور فراهم کنند و ما باید در عرصه تولیدات علمی به طور جدی وارد میدان شویم همچنانکه که در بحث ارتقای اعضای هیئت علمی اجرای طرح‌های پژوهشی براساس قانون برنامه چهارم توسعه مدنظر قرار گرفته است.

دبیر اجرایی پنجمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام نیز در این مراسم با اشاره به استقبال از این کنگره گفت: یک‌هزار و 50 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده بوده که پس از داوری 60 مقاله به صورت سخنرانی و 250 مقاله نیز به صورت درج در مجموعه مقالات پذیرش شده است.

بهروز ساری صراف افزود: معیار پذیرش مقالات رعایت محورهای کنگره و به‌روز بودن داده‌های تحقیق بوده است.

به گفته وی، نخستین کارگاه بازاریابی گردشگری و هتل‌داری با حضور اساتید خارجی از دیگر برنامه‌های جنبی این کنگره است.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام نیز در این مراسم ضمن خیرمقدم به زبان انگلیسی برای میهمانان خارجی این کنگره گفت: در این کنگره محققانی از کشورهای آمریکا، انگلستان، ترکیه، آذربایجان و مالزی حضور دارند.

علی‌اکبر رسولی گفت: همزمان با برگزاری این کنگره یک نشست در خصوص هم‌اندیشی در مورد دریاچه ارومیه و راه‌حل مدیریت بحران با حضور کارشناسانی از دانشگاه و صنعت با همکاری انجمن علوم و مهندسی آب برپا می‌شود.

به گفته وی، بررسی جغرافیای سیاسی – نظامی، جغرافیای انسانی– شهری و بررسی ویژه خطرات و راهکارهای نجات دریاچه ارومیه از محورهای پنجمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام است.

در ادامه مراسم افتتاحیه از تمبر یادبود پنجمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام رونمایی شد.

پنجمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام روزهای 18 تا 20 مهر در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ب10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول