اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رامنی: ایران در دوران اوباما جسورتر شده است

خبرگزاری فارس: نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا با انتقاد از سیاست خارجی اوباما گفت ایران در زمان ریاست‌جمهوری وی جسورتر شده است.

رامنی: ایران در دوران اوباما جسورتر شده است

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، میت‌رامنی، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا و اصلی‌ترین رقیب اوباما در این انتخابات در سخنرانی امروز ـ دوشنبه ـ  با محوری جدا از مسائل اقتصادی از سیاست‌های رئیس‌جمهور فعلی آمریکا انتقاد کرد.

میت‌رامنی که در سخنان قبلی خود ضعف سیاستهای اقتصادی اوباما را محور تشریح راهبردهای اقتصادی خود قرار داده بود این بار لب به انتقاد از سیاست خارجی دولت آمریکا گشوده و وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات با «سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بخش دفاعی» در جهت رفع آنها گام بردارد. 

میت‌رامنی طی سخنرانی در «مرکز نظامی ویرجینیا» گفت سیاستهای منفعلانه اوباما موجب شده است خطر بروز جنگ در منطقه خاورمیانه نسبت به زمان آغاز ریاست جمهوری وی شدت بگیرد.

وی ضمن اشاره به حمله به سفارت لیبی در بنغازی از «شورش‌های ضدآمریکایی در تقریباً بیست کشور دیگر» انتقاد کرد و مسئولیت آن را متوجه دولت فعلی آمریکا دانست.

رامنی گفت: «پرچم‌های ما در آتش سوخته است. جمعیت‌های تبهکار با شعار مرگ بر آمریکا بسیاری از شهروندان ما در خارج از مرزها را تهدید کرده و آنها را از خانه‌هایشان در خارج از مرزها بیرون رانده‌اند».

نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا گفت این اتفاقات به طور تصادفی رخ نداند و مسئولیت همه آنها به عهده دولت آمریکاست.

وی با اشاره به اهمیت محوری منطقه خاورمیانه، به تحولات مهم این منطقه در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود در حال حاضر در خاورمیانه تلاشی برای استقرار آزادی و مردمسالاری در جریان است.

رامنی گفت این تلاش‌ها از زیر پرچم‌های سبز در خیابان‌های ایران و در میدان‌های تونس، مصر و لیبی و اکنون سوریه جان گرفتند.

این نامزد جمهوری‌خواه گفت تاریخ آمریکا با رهبریت مقتدرانه، مستحکم و اصولی عجین شده است.

وی ادامه داد: «اما متأسفانه سیاست‌های رئیس جمهوری با نمونه‌های خوبی از رهبریت جهان که تا کنون داشته‌ایم، مطابقت ندارد و این امر در هیچ جایی به اندازه خاورمیانه آشکار نیست».

رامنی شخص اوباما را مسئول حمله به سفارتخانه‌های امریکا دانست و تأکید کرد سیاستهای وی به گونه‌ای بوده است که آمریکا سرنوشتش را به «رحم روزگار» گره زده است.

وی ادامه داد: «رابطه بین رئیس جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل که نزدیکترین متحد ما در منطقه است تا اندازه زیادی لکه‌دار شده است. اوباما آشکارا اظهار کرده است که هدفش ایجاد فاصله بین آمریکا و اسرائیل است و در این امر موفق هم شده است. این وضعیت خطرناکی است که امید صلح در خاورمیانه را بر باد داده و دشمنان مشترک ما به خصوص ایران را جسورتر کرده است».

رامنی گفت ایران هرگز تا این اندازه به بمب اتمی نزدیک نبوده است و این کشور هیچوقت بیش از این برای دوستان، و متحدان و خود ما خطرناک‌ نبود.

رامنی گفت آمریکا هم هیچوقت در بازداری ایران تا این اندازه منفعل نبوده است.

امیت‌رامنی همچنین گفت اوباما در شرایطی که دیکتاتورهای خاورمیانه سقوط کرده‌اند تلاشی برای ایجاد نیروهای امنیتی، رونق اقتصادی و توسعه نهادهای دموکراتیک نکرده است و حمایتی که متحدان آمریکا به آن نیاز داشته‌اند را از آنها دریغ کرده است.

وی افزود: «در کشور عراق، دستاوردهای پرهزینه ما به خاطر افزایش خشونت‌ها، طغیان القاعده، تضعیف دموکراسی در بغداد و افزایش نفوذ ایران بر باد می‌روند».

رامنی گفت خروج سریع نیروهای آمریکا از عراق نیز باعث شده است این کشور توانایی اثرگذاری بر رویدادها را از دست بدهد.

نامزد آمریکا در انتخابات آینده ریاست جمهوری برنامه‌هایش برای جبران این ضعف‌ها را نیز تشریح کرد و گفت در صورتی که در انتخابات برنده شود همکاری خود با کشورهای منطقه خلیج فارس را افزایش خواهد داد، قطع بودجه‌های دفاعی که اوباما در دستور کار قرار داده بود را لغو و بر داشتن نیروهای نظامی قدرتمند تأکید خواهد کرد. 

رامنی درباره تصمیماتش برای سوریه هم گفت ابتدا اعضایی از مخالفان سوریه که ارزش‌های مشترکی با آمریکا دارند را انتخاب خواهد کرد و سپس سلاح‌های مورد نیاز آنها برای غلبه بر بشار اسد را به آنها خواهد رساند.

وی گفت آمریکا نباید در موضوع سوریه خودش را در حاشیه نگاه دارد. وی گفت: «اینکه ما روابطمان با نیروهایی در سوریه که روزی رهبری کشوری در قلب خاورمیانه را به عهده می‌گیرند توسعه دهیم، ضروری است».

انتهای پیام/د.ص  

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول