اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام وزیر بهداشت در خراسان رضوی:

سهم ایران در تولید علم خاورمیانه بیش از 30 درصد است

خبرگزاری فارس: قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خراسان رضوی گفت: سهم تولید علم ایران در خاورمیانه برابر یک سوم یعنی بیش از30 درصد است.

سهم ایران در تولید علم خاورمیانه بیش از 30 درصد است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود شبستری پیش از ظهر امروز در همایش تولید علم که در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: طبق ارزیابی مجله نیچر جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مقام شانزدهم در رده‌بندی تولید علم را در جهان به خود اختصاص داده است.

وی در این راستا تصریح کرد: طبق ارزیابی همین نشریه اگر این روال تولید علم در ایران حفظ شود رتبه این کشور در سال 2018 چهارم تولید علم در دنیا خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد رشد ایران در این زمینه را بسیار چشمگیر ارزیابی کرد و ادامه داد: جایگاه ایران در همین رده‌بندی در سال 2009 میلیاردی بیست و ششم در دنیا بوده است.

وی با بیان اینکه تولید مقالات علمی از سال  2004 در ایران به 10 برابر رسیده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر مقالات ما در کل جهان یک درصد تولید علم را به خود اختصاص داده است در صورتی که در چند سال پیش هیچ درصدی از تولید علم جهان مربوط به کشور ایران نبوده است.

شبستری با اشاره به جهش علمی بی‌نظیر کشور ایران تأکید کرد: بیشترین جهش علمی در سال  2011 و 2012 مربوط به کشور ایران بوده است.

وی با اشاره به انواع علم که می‌تواند موجب رشد مقام انسانی شود، اظهار کرد: به طور کل 4 نوع علم وجود دارد، علم در راه به دست آوردن معرفت، علم در راه پاسخ به سئوالات، علم در راه رفع نیاز و علم در راه از هم گسستن جوامع که مرتبه چهارم بسیار مورد نکوهش است.

وی در این راستا افزود: بهترین مرتبه علم کسب علم در راه کسب معرفت است که در ایران اسلامی دانشمندان زیادی از این قبیل وجود داشته‌اند و در حال حاضر نیز تعداد زیادی از اساتید به این مرتبه از علم دست پیدا کرده‌اند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خراسان رضوی با اشاره به علم مورد نیاز در جوامع بشری تصریح کرد: علمی که به رفع نیاز بشر بپردازد بیشترین علم مورد نیاز جامعه بشری است که در حال حاضر پیرو فرمایشات مقام رهبری در راستای جهاد علمی با همت پژوهشگران این مقوله در ایران اسلامی رشد چشمگیری داشته است.

شبستری با اشاره به جمعیت دانشمندان یک درصد دنیا خاطر نشان کرد: در حال حاضر 6 دانشمند ایرانی در این جمعیت عضو هستند که یکی از آنها از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌باشد.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول