اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روزنامه سوئیسی بررسی کرد:

آینده افغانستان همچنان در هاله‌ای از ابهام

خبرگزاری فارس: یک روزنامه سوئیسی در گزارشی با اشاره به خروج آتی نیروهای ناتو از افغانستان نوشت که با گذشت بیش از ۱۰ سال از حضور نیروهای خارجی در این کشور،همچنان نمی‌توان آینده روشنی را برای افغانستان پیش‌بینی کرد.

آینده افغانستان همچنان در هاله‌ای از ابهام

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «نویه زوریخه»، هنوز به دشواری قابل پیش بینی است که پس از بازگشت نیروهای غربی در سال 2014  از افغانستان، آیا شبه‌نظامیان طالبان این نظم ضعیف دموکراتیک را در هم خواهند شکست یا بر ورود به عرصه سیاسی تاکید دارند.

بر اساس این گزارش،تا پایان سال 2014 اکثریت نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان عقب‌نشینی خواهند کرد و با نزدیک شدن به این تاریخ، ترس از آینده به ویژه در میان مردم این کشور افزایش پیدا کرده است.آمریکا و شرکای وی در ناتو از زمان حمله به افغانستان در سال 2001 مرتبا از دستیابی به اهداف خود دور می‌شدند.

در این گزارش آمده است که مدتهاست که دیگر از پیروزی نظامی بر طالبان سخنی به میان نیست. تصمیمات « باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه با افزایش نیروهای خود در افغانستان شورشیان را مجبور به فرار گرفتن پشت میز مذاکره کند هم با شکست روبرو شد.نظامیان و دیپلماتهای بلند پایه آمریکایی امروزه اعتراف می‌کنند که در حال حاضر تنها مسئله این است که زمینه را برای یک راه حل سیاسی میان احزاب افغان بعد از سال  2014 آماده کنند.

نویسنده در ادامه به عقب نشینی مرحله به مرحله نیروهای ناتو از افغانستان نوشت که بعد از سال 2014 تنها یگان‌های کوچکی از نیروهای متخصص و آموزش دهنده خارجی در افغانستان باقی خواهند ماند. بنا بر دلایل اقتصادی و سیاست داخلی اعضای ناتو به برگشت عجولانه و شتابزده از افغانستان روی آورده‌اند.

شرایط امنیتی در افغانستان همچنان با گذشت 11 سال بعد از سقوط طالبان همچنان وخیم است. افسران غربی و افغان در کابل امروز با ناامیدی اعتراف می کنند که این جنگ همچنان سالهای متمادی می توانست ادامه داشته باشد.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا دموکراسی نوپای افغانستان در چنین شرایطی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد؟بیشتر کارشناسان سیاسی درباره آینده افغانستان ابراز شک و تردید می کنند. «گیلس دورونسورو»از موسسه کارنگی آمریکا از جمله این افراد است. وی در گزارشی که اواخر سپتامبر منتشر شده بود از شکست غرب در افغانستان خبر داده بود و پیش‌بینی کرده بود که دولت «حامدکرزی» رئیس جمهور افغانستان در اوایل سال 2013 به شدت تحت فشار حملات طالبان قرار گرفته و بعد از آن تنها چند سال دیگر می‌تواند قدرت خود را حفظ کند. دولت افغانستان بعد از سال 2014 نه تنها با یک خلاء امنیتی روبرو نخواهد شد، بلکه یک بحران اقتصادی سخت را هم در پیش رو خواهد داشت.

واشنگتن همچنان برای ارتباط با طالبان تلاش می‌کند، اما دیپلماتهایی که در این مسیر گام بر می‌دارند، هیچ موفقیتی را در دو سال آینده در این روند پیش بینی نمی‌کنند و دستیابی به راه حلی سیاسی قبل از برگشت ناتو از افغانستان را غیر واقع بینانه ارزیابی می کند.

انتهای‌پیام/ط.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول