اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

روزنامه پاکستانی:

آمریکا برای خروج امن از افغانستان به پاکستان باج می‌دهد

خبرگزاری فارس: یک روزنامه پاکستانی در گزارشی، کمک‌های مالی آمریکا به پاکستان را باج دهی این کشور به اسلام‌آباد برای خروج امن از افغانستان می‌داند.

آمریکا برای خروج امن از افغانستان به پاکستان باج می‌دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، روزنامه «امت» پاکستان در این گزارش می‌نویسد: آمریکا مجبور است برای خروج آبرومندانه از افغانستان کمک‌های مالی خود به افغانستان را ادامه دهد.

در این گزارش آمده است: آمریکا کم کاری پاکستان در مبارزه با تروریسم را گوشزد می‌کند و متهم کردن این کشور به شیوه‌های مختلف را ادامه می‌دهد اما برای خروج از افغانستان در سال 2014 میلادی چاره‌ای جز ادامه کمک مالی به اسلام‌آباد ندارد.

طبق این تحلیل، کنگره آمریکا در گزارش تازه خود به این نتیجه رسید که پاکستان اقدامی علیه القاعده، طالبان و سایر گروه‌های تروریستی انجام نمی‌دهد اما با این وجود، «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا 2 میلیارد دلار کمک مالی و نظامی به پاکستان را ادامه می‌دهد زیرا این موضوع به نفع امنیت ملی آمریکا است.

 وزیر امور خارجه آمریکا هدف از ادامه کمک به پاکستان را جلب رضایت این کشور برای خروج امن نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرد.

به نوشته این منبع، کارشناسان آمریکایی بر این باورند که ادامه کمک به پاکستان می تواند نتیجه معکوسی به دنبال داشته باشد.

به اعتقاد این کارشناسان، اگر سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) اطمینان پیدا ‌کند که آمریکا برای خروج از افغانستان به اندازه‌ای به این کشور وابسته است که حاضر شده از اقدام نکردن پاکستان علیه مخفی‌گاه‌ شبه‌نظامیان چشم پوشی کند، بنابراین اسلام‌آباد می‌تواند با وارد آوردن فشار بیشتر به واشنگتن به دنبال کسب امتیازات بیشتر باشد.

با این حال، طبق گزارش کنگره آمریکا تنها راه حفظ روابط با پاکستان ادامه کمک مالی و نظامی به این کشور است.

استاد دانشگاه «جرج تاون» آمریکا معتقد است که ادامه کمک‌های مالی آمریکا به پاکستان بعد از اضافه کردن نام «شبکه حقانی» در لیست گروه‌های تروریستی، باعث می‌شود که اسلام‌آباد تهدیدهای آمریکا را جدی نگیرد.

شبکه حقانی یک گروه شبه‌نظامی در پاکستان است که تاکنون حملات مرگباری را بر ضد نظامیان ناتو و آمریکایی مستقر در افغانستان ترتیب داده و تلفات زیادی به نیروهای خارجی وارد کرده است.

واشنگتن تاکنون بارها از اسلام‌آباد خواسته تا اقدام نظامی بر ضد این شبکه انجام دهد اما این موضوع هنوز از سوی پاکستان اجرایی نشده است.

با این حال، کلینتون در آخرین گزارش خود به کنگره آمریکا خواهان حذف همه موانع حقوقی برای اعطای کمک‌های 2 میلیارد دلاری نظامی و اقتصادی آمریکا به پاکستان شد و این اقدام را در راستای حفظ منافع ملی آمریکا دانست.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول