اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

انگورستان ملک بنای دست‌نخورده نصف جهان

خبرگزاری فارس: لوسترهای زیبای بازمانده از عهد قاجار، سنگاب نفیس، ارسی‌های باشکوه، نقاشی‌های دیواری، ستون‌های چوبی با تزئینات مقرنس و آئینه‌کاری همه از زیبایی‌های چشمگیر انگورستان ملک اصفهان این بنای به جامانده از عهد قاجار است.

انگورستان ملک بنای دست‌نخورده نصف جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان لوسترهای زیبای بازمانده از عهد قاجار، سنگاب نفیس، ارسی‌های باشکوه، نقاشی‌های دیواری، ستون‌های چوبی با تزئینات مقرنس و آئینه‌کاری همه از زیبایی‌های چشمگیر انگورستان ملک اصفهان این بنای به جامانده از عهد قاجار است.

در شاه‌نشین‌های این خانه است که گویی دست روح‌انگیز خاطراتت گرفته می‌شود و می‌روی تا اوج هویت اسلامی ایرانی، وقتی پای به این خانه می‌گذاری چشمت از دیدن این همه هنر و زیبایی خیره می‌ماند.

در زمان سلطنت نادرشاه افشار، باغ انگوری که متعلق به مردم اصفهان بود به عنوان مالیات از آنها گرفته شد و به تصرف دولت درآمد، در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به تصرف مسئول مالی حکومت اصفهان درآمد و بعدها فرزند این شخص به نام حاج محمد ابراهیمی خان که لقب ملک التجار داشت، بنای انگورستان را احداث کرد و به مراسم عزاداری و تعزیه اختصاص داد.

پژوهشگر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه این بنا تحت اختیار اوقاف است، گفت: با کاربری فرهنگی که این بنا دارد، تاکنون سرپا مانده و مشکلی از جهت ساختاری برای آن پیش نیامده است.

مهدی فقیهی افزود: معمار سازنده این بنا استاد حسین‌چی است و تاریخ وقف نامه آن سال 1341(ه.ق) است که در طول زمان قسمت‌های مختلفی از این انگورستان تخریب شد و بخش‌هایی از آن در سال 1333(ه.ش) در تعریض خیابان ملک از بین رفت. 

وی ادامه داد: آنچه از این بنا باقی مانده است یک حیاط وسیع است که در شمال واقع شد و یک سفره‌خانه که مساحت تقریبی آن با حیاط یکی است، این سفره‌خانه تمامی جبهه حیاط را در بر می‌گیرد و فضای سفره‌خانه به وسیله یک ارسی هفت دهنه به حیاط جنوبی باز می‌شود.

پژوهشگر میراث فرهنگی با بیان اینکه بعدها حیاط آن نیز مسقف شده به طوری که از ارسی‌های سفره‌خانه و حیاط سر پوشیده و پشت بام و فضای سه جبه ساختمان برای تعزیه استفاده می‌شده است، اظهار کرد: در سقف حیاط یک نورگیر زیبای هشت ضلعی به همراه پنجره‌های سراسری بالای دیوار حیاط روشنایی فضای تعزیه را تأمین می‌کند و تالار پنج دری زیبایی که در جبهه شمالی حیاط سر پوشیده قرار دارد محل دفن مرحوم ملک التجار و همسر اوست که بنا به وصیت وی در این محل به خاک سپرده شده‌اند.

وی در ادامه گفت: مجموعه فضای حیاط سر پوشیده، سفره خانه، اتاق مقبره و دیگر اتاق‌های اطراف حیاط دارای تزئینات فراوان گچبری، آینه‌کاری و کاشی‌کاری هستند و ستون‌هایی که در وسط فضای سفره‌خانه و حیاط هستند دارای روکش‌های چوبی است، اما پایه و سر ستون‌ها دارای تزئینات هستند.

فقیهی تصریح کرد: در زیر فضای سفره‌خانه زیرزمینی وجود دارد که نورگیرهای مشبک نور آن را از حیاط جنوبی تأ‌مین می‌کنند و در گوشه جنوب شرقی بنا حمامی واقع شده که سقف گنبدی بسیار زیبایی دارد و سکوهایی در اطراف آن تعبیه شده‌اند.

وی ادامه داد: انگورستان ملک از بناهای بسیار زیبای دوران قاجاریه است که در حال حاضر در اختیار سازمان اوقاف است و به برگزاری مسابقات قرائت قرآن و تعزیه و عزاداری اختصاص دارد.

این پژوهشگر و محقق افزود: تزئینات این بنا بیانگر هنر گچبری و آینه‌کاری و کاشی‌کاری هنرمندان خلاق و متکبر اصفهانی است، انگورستان ملک نیز با زیبایی و جاذبه‌های خاص خود می‌تواند به صورت یکی از دیدنی‌های نفیس اصفهان مورد بازدید گردشگران ایرانی و خارجی قرار گیرد.

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول