اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

/آخرین اخبار و تحولات آسیای مرکزی/

افزایش تدابیر امنیتی ازبکستان و ترکمنستان در مرز افغانستان

خبرگزاری فارس: اقدامات ازبکستان و ترکمنستان برای حفاظت از مرزهای خود با افغانستان، اعزام زائران ترکمن به خانه خدا، آغاز رزمایش مشترک کشورهای آسیای مرکزی و ملاقات 17 ژنرال‌ آمریکایی با مقامات عالی‌رتبه ازبکستان بخشی از اخبار 24 ساعت گذشته آسیای مرکزی را تشکیل می‌دهد.

افزایش تدابیر امنیتی ازبکستان و ترکمنستان در مرز افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، تاشکند و عشق‌آباد برای تأمین امنیت مرزهای خود با افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور دستور کاری برای خود تعریف می‌کنند.

«اسلام کریم‌اف» رئیس جمهوری ازبکستان ضمن بازدید خود از ترکمنستان در ملاقات با همتای ترکمنی خود به همکاری‌های مشترک 2 کشور برای حفاظت از مرزهای خود با افغانستان بعد از خروج نیروهای ناتو از خاک این کشور در سال 2014 اشاره کرد.

در جریان این ملاقات، کریم‌اف بیان کرد که جنبش طالبان و دیگر نیروهای مبارز در انتظار خروج نیروهای ناتو از افغانستان هستند تا برنامه‌های خود را عملی کنند.

کریم‌اف خاطرنشان کرد که حفاظت مرزها و حفظ صلح و ثبات، یکی از وظایف مهم برای همه کشورهای منطقه آسیای‌مرکزی است.

«قربان‌قلی بردی‌محمد‌اف»، رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز عنوان کرد که صلح در افغانستان را تنها می‌توان از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک و اجرای پروژه‌های زیربنایی عمده در اقتصاد و زندگی اجتماعی مردم افغانستان به دست آورد.

دولت ترکمنستان 188 نفر از زائران این کشور را به خانه خدا اعزام می‌‏کند

براساس دستور رسمی رئیس جمهور ترکمنستان، 188 تن از زائران این کشور به‌منظور انجام مناسبت فرض حج عازم مکه مکرمه می‏‌شوند.

خبرگزاری رسمی ترکمنستان روز شنبه ضمن تأیید این خبر تصریح کرد که 188 تن از زائران این کشور در تاریخ 17 اکتبر الی 15 نوامبر سال جاری میلادی در عربستان سعودی به سر می‏‌برند.

این گزارش حاکی از آن است که به موجب فرمان رئیس جمهور ترکمنستان به شرکت ملی هواپیمایی این کشور دستور داده‏ است که به منظور رفت و برگشت زائران ترکمنستان هواپیمائی «بوئینگ 757» به صورت رایگان در اختیار زائران این کشور قرار دهند.

لازم به ذکر است که اعزام زائران ترکمنستانی به خانه خدا یک سنت حسنه است که دولت ترکمنستان از اوایل استقلال این کشور انجام می‌شود و هر سال دولت این کشور به صورت رایگان زائران ترکمنستان را به خانه خدا اعزام می‏‌کند.

حضور 17 ژنرال آمریکایی در ازبکستان

به گزارش سرویس خبری سفارت آمریکا در ازبکستان، هفده ژنرال و دریاسالار از نیروی دریایی آمریکا در ازبکستان برنامه‌های تدوین شده در دانشگاه دفاعی–نظامی و دفاع ملی آمریکا را در ازبکستان تحت عنوان برنامه "کیپ استون" را بررسی می‌کنند.

شرکت کنندگان در این برنامه، مسائل مهم و اساسی و تصمیم گیری در مورد زیر ساخت‌های امنیت و دفاع ملی و استراتژی رشد روابط در کشورهای منطقه و مسائل کلیدی را بررسی خواهند کرد.

در این سفر ژنرال‌ها و دریاسالاران دعوت‌شده با مقامات ارشد دولت ازبکستان و همچنین کارشناسان موسسات نظامی و تاریخی این کشور ملاقات خواهند کرد.

محی الدین کبیری: حکومت‌های خودکامه از حوادث جهان عرب عبرت بگیرند

"محی‌الدین کبیری" در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "الجزیره" در قطر گفت: حکومت‌های خودکامه از حوادث عالم عربی باید عبرت بگیرند.

وی همچنین افزود که امید دارد حکومت‌های خودکامه کشورهای آسیای مرکزی که تاریخ بیش از 20 ساله دارند، عبرت لازم را از رویدادهای کشورهای عربی بگیرند.

کبیری به حکومت‌های طولانی‌مدت پیام داده است که فرصت را برای اصلاح وضع موجود از دست ندهند، زیرا این تنها راه برای استقرار جامعه و پردوامی حکومت‌های آنان است.

رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان ضمن ستایش از صبر و تحمل مردم تاجیکستان در شرایط غیر استاندارد زندگی، خطاب به حکومت خاطرنشان کرد که این مردم غیور در طول شش ماه زمستان و بهار هر سال با بی برقی مواجه هستند، آیا در منطقه آسیا و آفریقا چنین وضعی دیده می شود؟!

در این مصاحبه که دومین مصاحبه رئیس حزب نهضت در این شبکه با نفوذ عربی شمرده می‌شود، وضع اجتماعی کشورهای آسیای مرکزی مورد تحلیل قرار گرفته است.

آغاز مانور مشترک نظامی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و روسیه

خلبانان نیروی هوایی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و روسیه از 5 اکتبر مانور مشترکی را در فضای سه کشور آسیای میانه آغاز کردند. این مانور با نام «آسمان های پاک 2012» 16 اکتبر پایان خواهد یافت.

هدف از این مانور بهبود همکاری میان واحدهای نظامی این کشورها است.

بنابر اعلام منابع خبری بیش از 20 هواپیما و بالگرد، در این مانورها شرکت دارند.

قرقیزستان سفیر خود در بلاروس را فرا خواند

بر اساس گزارش دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه قرقیزستان، این کشور سفیر خود در بلاروس را برای رایزنی فرا خواند.

این اقدام بیشکک به دلیل عدم پاسخ مثبت مینسک در مورد تسلیم برادر "قربان‌بیک باقی‌اف" رئیس‌جمهوری سابق این کشور به قرقیزستان، صورت گرفته است.

چند روز پیش، وزارت امور خارجه قرقیزستان با ارسال یادداشتی به مقامات بلاروس درخواست کرد که این کشور "ژنیش باقی‌اف" برادر رئیس‌جمهوری سابق قرقیزستان را بازداشت و به بیشکک تحویل دهد.

ژنیش باقی‌اف توسط مقامات انتظامی قرقیزستان و اینترپل مجرم شناخته شده و مورد تعقیب قرار گرفته است.

روزنامه "کامرسانت" در بلاروس مطلبی را منتشر کرده است که بر اساس آن ژنیش باقی‌اف که از سوی مقامات قرقیز و اینترپل مورد تعقیب قرار گرفته است در این کشور به سر می‌برد.

دولت فعلی قرقیزستان برادر رئیس‌جمهور سابق این کشور  را در قتل معترضان متهم می‌کند.

ناآرامی‌های اخیر در قرقیزستان به سود آمریکا و ازبکستان است

"مارس ساری‌اف" تحلیل‌گر سیاسی قرقیز معتقد است که شورش‌های اخیر در بیشکک می‌تواند در اجرایی پروژه‌های انرژی قرقیزستان و روسیه خلل ایجاد کند.

وی افزود: این امر می‌تواند باعث توقف ساخت‌و‌ساز نیروگاه قمبارآتا-1 شود.

ساریاف روی ناخوشایند این مسئله را ورود بازیگران خارجی به این بازی دانست و خاطرنشان کرد بی‌ثباتی در قرقیزستان با دلیل نارضایتی از ساخت‌و‌ساز پروژه‌های انرژی برای ازبکستان و آمریکا که در سال 2014 باید از خاک قرقیزستان خارج شود خیلی مفید است.

وی حادثه اخیر در قرقیزستان را که معترضان ملی کردن معدن طلای "کمتار" تلاش برای ورود به ساختمان پارلمان را داشتند، حمله به نظام سیاسی کشور دانست.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول