اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چالش سخت ناتو در افغانستان

خبرگزاری فارس: افزایش حملات علیه نیروهای ناتو در افغانستان که موجب تلفات نظامیان این پیمان شده است، باعث شده تا برخی کشورهایی که در حال حاضر در این کشور نیروی نظامی دارند به دنبال خارج کردن سریع‌تر نیروهای‌شان از افغانستان باشند.

چالش سخت ناتو در افغانستان

به گزارش فارس، افزایش حملات علیه نیروهای ناتو در افغانستان که موجب تلفات نظامیان این پیمان شده است باعث شده تا برخی از کشورهایی که در حال حاضر در افغانستان نیروی نظامی دارند به دنبال خارج کردن سریع‌تر و پیش از برنامه آنها از افغانستان باشند. این مسئله در ماه‌های اخیر که موجی از حملات توسط پرسنل ارتش و پلیس افغانستان علیه نیروهای خارجی به راه افتاده و موجب کشته شدن ده‌ها تن از آنها شده، تشدید شده است. این حملات که از آن تحت عنوان حملات نیروهای خودی یاد می‌شود، تاکنون باعث کشته شدن 52 نفر از نیروهای ائتلاف شده است. در این راستا آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو با اذعان به افزایش حملات نیروهای افغان به نیروهای ناتو و تضعیف روحیه نیروهای این سازمان نظامی، از تسریع در خروج نیروهای خارجی از افغانستان خبر داد.

راسموسن در این باره تصریح کرد که خروج نیروهای غربی از افغانستان می‌تواند زودتر از موعد مقرر و زمان تعیین شده صورت بگیرد چرا که حملات اخیر نیروهای افغان که به گفته وی استراتژی جدید طالبان علیه نیروهای ناتو محسوب می‌شود، برای تضعیف روحیه نیروهای خارجی ثمربخش و موفقیت‌آمیز بوده است. دبیرکل ناتو هم چنین در واکنش به فشارها برای خروج سریع‌تر نیروهای خارجی از افغانستان اعلام کرد که این موضوع در حال بررسی و مطالعه است و طی سه ماه آینده در مورد آن تصمیم گرفته می‌شود.

وی افزود: از هم‌اکنون تا پایان سال 2014 میلادی استقرار و ماموریت‌های نظامیان بین‌المللی بستگی به وضعیت امنیتی در نواحی خاص افغانستان خواهد داشت. وی همچنین این موضوع را تصدیق کرد که بخش قابل توجهی از حملات داخلی به واسطه تاکتیک‌هایی است که طالبان اتخاذ کرده‌اند تا به گفته وی پشتیبانی عمومی و سیاسی برای جنگ افغانستان را در کشورهای عضو ناتو کاهش دهد. راسموسن تاکید کرد: در صورتی که اوضاع امنیتی در افغانستان اجازه بدهد و مناسب باشد خروج نیروهای خود را از این کشور سرعت می‌بخشیم.

دبیرکل ناتو همچنین در ادامه به کشته شدن بیش از 50 نظامی ناتو در سال جاری میلادی در حملات نیروهای افغان علیه نیروهای خارجی اشاره کرد و گفت که این موارد بر روابط میان نیروهای ائتلاف بین‌المللی و نیروهای پلیس و ارتش افغان خدشه وارد کرده است چرا که چنین حملاتی اعتماد متقابل میان دو طرف را کاملا از میان برده است. راسموسن افزود: ما به خوبی می‌دانیم که برخی از این حملات از سوی افراد تحت تاثیر طالبان صورت می‌گیرد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که خروج بیش از 120 هزار نیروی ناتو از افغانستان امری آسان نیست و همچنین هنوز راه زیادی برای سپردن کنترل کامل امنیتی به نیروهای افغان باید پیموده شود. علاوه بر این، آموزش نیروهای افغان نیز مساله دیگری است که باید به آن رسیدگی شود.

ناتو قصد دارد تا مسئولیت امنیتی افغانستان را به 352 هزار نیروی ارتش و پلیس افغان بسپارد و این امر قرار است طی مدت دو سال و زمانی که نیروهای تحت رهبری آمریکا قصد دارند فعالیت خود را در این کشور به اتمام برسانند، صورت گیرد.

همچنین با توجه به اختلاف نظر تحلیلگران در خصوص اینکه چه انگیزه‌ای در پشت پرده حملات نیروهای افغان علیه نیروهای ناتو وجود دارد، مقام‌های ناتو ظاهرا به دیدگاه مشترک دست یافته‌اند که طالبان برای تضعیف روحیه نیروهای ناتو اقدام به تحریک نیروهای نظامی و پلیس افغان می‌کنند. برخی از تحلیلگران نیز پیش بینی می‌کنند که نیروهای امنیتی افغان این اقدامات را علیه نیروهای ناتو تشدید خواهند کرد.

شایان ذکر است که بر اساس طرح ناتو قرار است به صورت تدریجی مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان واگذار شود. دبیر کل ناتو در اوایل سال 2012 تاکید کرده بود که این فرایند آغاز شده است و قرار است تا پایان سال 2014 میلادی به پایان برسد. راسموسن تصریح کرده که مرحله نهایی انتقال قدرت به افغان‌ها که شامل دادن مسئولیت تمام استان‌ها و بخش‌ها به مقامات افغان است از اواسط سال 2013 آغاز می‌شود.

به گفته وی، نقش نیروهای ناتو در افغانستان به تدریج و از اواسط سال 2013 میلادی تغییر خواهد کرد و در این راستا این که نقش ناتو در افغانستان از اواسط سال 2013 از نیروی جنگی به یک نیروی امدادرسان و حمایتی تبدیل شود، چیز جدیدی نیست.

دبیرکل ناتو تصریح کرد که ما تا اواسط سال 2013 میلادی انتقال نهایی بخش‌ها و استان‌های افغانستان را به نیروهای این کشور آغاز می‌کنیم. بنابراین از آن زمان به بعد است که کل افغانستان به وسیله نیروهای امنیتی افغانستان هدایت می‌شوند و از آن زمان به بعد است که ما می‌توانیم به تدریج نقش نیروهای خود را که برای حفاظت و پشتیبانی می‌جنگند، تغییر دهیم.

این در حالی است که افزایش قابل ملاحظه حملات خودی باعث بازنگری در برنامه‌های قبلی شده و به احتمال زیاد موجب تسریع خروج نظامیان ناتو از افغانستان خواهد شد.

به نظر می‌رسد که آمریکا و متحدین آن در افغانستان اکنون دریافته‌اند که تداوم حضور نظامی آنها در افغانستان جز افزایش حملات علیه نظامیان آنها و تلفات هر چه بیشتر ارمغان دیگری برای آنها ندارد. در عین حال کاهش بودجه حضور نظامی آمریکا در افغانستان باعث شده تا برنامه‌ریزان پنتاگون ناچار شوند تا در سال 2013 میلادی دایره عملیات نظامی آمریکا را محدود نمایند.

طبق گزارش‌ها در حالی که بودجه در نظر گرفته شده برای جنگ در افغانستان در سال 2012 میلادی حدود 118 میلیارد دلار بوده است اما در سال 2013 میلادی این بودجه به حدود 89 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و این بدان مفهوم است که  آمریکا در عین کاهش شمار نظامیان خود ناچار است که عملیات نظامیان خود را محدود به انجام ماموریت‌های آموزشی کند.

در جدیدترین استراتژی آمریکا در جنگ افغانستان که سال گذشته توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شده بود، دولت آمریکا اعلام کرد قصد دارد به تدریج نیروهای خود را از این کشور خارج کند و مسئولیت‌های امنیتی را به نیروهای نظامی افغان واگذار کند. اما با وجود طرح‌های مطرح شده برای تغییر استراتژی آمریکا در افغانستان به نظر می‌رسد واشنگتن سعی دارد حضور خود در افغانستان را با توجه به انعقاد پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان به صورتی دیگر تداوم بخشد. به همین جهت دبیرکل ناتو گفت: احتمال حضور تعدادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان با توجه به پیمان استراتژیک میان کابل و واشنگتن وجود دارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول