اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کارشناس افغان در گفت‌وگو با فارس:

ایجاد فضای اعتماد بین افغانستان و پاکستان مهم‌تر از امضای پیمان است

خبرگزاری فارس: کارشناس افغان ایجاد فضای اعتماد بین کابل و اسلام‌آباد را مهمتر از پیمان استراتژیک بیان کرد و اظهار داشت در غیر این صورت تفاهمنامه بر روی کاغذ باقی خواهد ماند.

ایجاد فضای اعتماد بین افغانستان و پاکستان مهم‌تر از امضای پیمان است

«جاوید کوهستانی» در گفت‌وگو با فارس در خصوص امضای تفاهمنامه استراتژیک کابل- اسلام‌آباد اظهار داشت: ابتدا باید مشکلات مرزی بین 2 کشور حل شود و 2 طرف به دنبال ایجاد فضای اعتماد باشند.

وی تصریح کرد: «دیورند» در مجموع تعاملات سیاسی افغانستان به عنوان خط فرضی مطرح است و در ادبیات سیاسی کشور افغانستان از آن به عنوان خط تحمیلی دیورند یاد می‌شود.

کوهستانی افزود: افغانستان هنوز این خط را به رسمیت نشناخته و آن را به عنوان مرز بین‌المللی قبول ندارد و این کشور در بخش‌های پشتون‌نشین پاکستان ادعای اراضی دارد.

به گفته وی، پاکستان در پی به دست آوردن پشتونستان یا تشکیل یک پشتونستان آزاد و مستقل بود و این مسئله باعث شد پاکستان کنترل این مناطق را در دست گرفته و آن را تبدیل به مکان اسلام‌گرایان افراطی کرده است.

این کارشناس افغان خاطرنشان کرد: زمانی که بین 2 کشور مرز بین‌المللی تعریف نشده و اعتماد متقابل وجود ندارد، لازم است تا ابتدا 2 کشور به دنبال ایجاد فضای اعتماد باشند.

وی اظهار داشت که تا کنون هیچ پیوند سیاسی میان نخبگان و احزاب افغانستان و پاکستان به وجود نیامده است و اگر کسی هم در افغانستان دارای ارتباط با پاکستان باشد از وی به عنوان جاسوس «I.S.I» یاد می‌شود که این خود نشان دهنده وجود فضای بی‌اعتمادی حاکم در افغانستان است.

به اعتقاد کوهستانی، زمانی که افغانستان هر روز توسط نظامیان پاکستان مورد حملات موشکی قرار می‌گیرد اگر  تفاهمنامه‌ای هم امضا شود، روی کاغذ باقی خواهد ماند و دردی را دوا نخواهد کرد.

به نظر وی، هر کشوری که می‌خواهد افغانستان با پاکستان روابط استراتژیک داشته باشد، ابتدا باید اختلافات 2 کشور را از بین ببرد.

وی افزود: باید ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان در استراتژی‌های پیشین خود در قبال افغانستان تغییر ایجاد کنند تا فضای اعتماد به وجود آید.

این کارشناس افغان در ادامه خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که دولت افغانستان به دنبال امضای یک پیمان استراتژیک (راهبردی) است یا می‌خواهد یک تفاهمنامه همکاری با دولت پاکستان به امضا برساند چون این 2 مسئله با هم متفاوت بوده و هرکدام تعریف جداگانه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: دولت افغانستان و پاکستان بیش از نیم دهه است که در ادبیات سیاسی، دشمن هم تلقی شده‌اند.

کوهستانی درخصوص تفاهمنامه‌ای که قرار است میان افغانستان و پاکستان با میانجیگری آمریکا به امضا برسد، گفت: هدف از اقدام کنونی آمریکا در میانجیگری بین افغانستان و پاکستان، رسیدن به صلح با طالبان است.

در حاشیه شصت و هفتمین مجمع عمومی ملل متحد پیشنهاد امضای طرح تفاهمنامه استراتژیک بین افغانستان و پاکستان را مطرح شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول