اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

«گلوبال ریسرچ»:

ناتو کمکی به حل معضلات اجتماعی و تروریسم در افغانستان نکرده است

خبرگزاری فارس: پایگاه تحلیلی کانادایی نوشت: از زمان ورود ناتو به افغانستان هم تروریسم و هم مسایل بزرگ اجتماعی و اقتصادی حل نشده است و این مسئله دلیل خوبی خواهد بود که از دادن اختیارات مشابه، در رابطه با سوریه و ایران پرهیز شود.

ناتو کمکی به حل معضلات اجتماعی و تروریسم در افغانستان نکرده است

به گزارش فارس، پایگاه تحلیلی کانادایی «گلوبال ریسرچ» در مقاله‌ای به قلم «ایلیا خارلاموف» در خصوص «دلیل گسترش پایگاه‌های نظامی ناتو در افغانستان» نوشت: علی‌رغم تاکید مکرر رهبر ناتو به خروج سربازان خود از خاک افغانستان در سال2014، مسکو در تلاش است تا درباره خروج نظامیان ناتو از افغانستان بعد از سال 2014 اطلاعات بیشتری کسب کند. نبود گفتگوی نتیجه‌بخش میان مسکو و اتحادیه درخصوص مسئله پدافند موشکی اروپا، مسکو را مجبور می‌کند تا بر دانستن برنامه‌های غرب در مورد افغانستان پافشاری کند. روسیه پیشنهاد داده است که مسئله افزایش پایگاه‌های نظامی ناتو در افغانستان در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل و نیز در جلسه‌‌ای که وزیر امور خارجه روسیه با دبیرکل ناتو خواهد داشت مطرح شود. «الکساندر گروشکو» اعلام کرده است که «ما نگران ماهیت حضور نظامی بین‌المللی در افغانستان بعد از سال 2014 هستیم»

* آیا پایگاه‌های خارجی در افغانستان باقی خواهند ماند

نبود گفتگوی نتیجه‌بخش میان مسکو و اتحادیه مسئله پدافند موشکی اروپا، مسکو را مجبور می‌سازد تا بر آگاهی از برنامه‌های غرب در مورد افغانستان پافشاری کند. امنیت روسیه و نیز منطقه در خطر است، بنابراین اصرار سیاست‌مداران روسیه کاملاً طبیعی است. نماینده دایم روسیه در سازمان ملل «ویتالی چرکین» معتقد است که وجود پایگاه‌های ناتو در افغانستان پرسش‌های زیادی را برمی‌انگیزاند. اگر اتحادیه اعلام می‌کند که عملیات‌های ضد تروریستی در 2014 به اتمام خواهد رسید، در نتیجه حضور نیروهای نظامی خارجی هدف دیگری را دنبال می‌کنند و ما هنوز چیزی درباره این هدف نمی‌دانیم. روسیه پیشنهاد داده است که این مسئله در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل که اخیراً آغاز شده است، و همچنین در جلسه‌‌ای که وزیر امور خارجه روسیه «سرگئی لاوروف» با دبیرکل ناتو «اندرس فوگ راس‌موسن» خواهد داشت، مطرح شود.

* ما نگران ماهیت حضور نظامی در افغانستان هستیم

در اصل، روسیه تلاش می‌کند تا به طور واضح موضع خود را اعلام کند: اگر باید جنگ بر علیه تروریست ادامه پیدا کند، تفویض اختیارات شورای امنیت سازمان ملل نیز می‌تواند تداوم داشته باشد. ممکن است این مسئله در 27 سپتامبر در خلال رایزنی‌ اعضای شورای امنیت سازمان ملل و دبیر کل سازمان ملل «بان‌ کی ‌مون» مطرح شود. قائم مقام وزیر امور خارجه روسیه «الکساندر گروشکوف» معتقد است که روسیه باید بر اساس راه‌حل‌های شورای امنیت سازمان ملل خود را برای حل مسئله افغان‌ها آماده همکاری عملی با اتحادیه کند. وی در اظهارت خود گفت: «ما نگران ماهیت حضور نظامی بین‌المللی در افغانستان بعد از سال 2014 هستید و از این خبر نگرانیم که هم‌اکنون در افغانستان پایگاه‌های جدیدی در حال احداث هستند که می‌توانند میزبان قشون‌کشی ده‌ها هزار سرباز باشند. اگر هدف تنها ایجاد ثبات در افغانستان باشد همه این اقدامات غیرضروری خواهند بود. از ظاهر امر می‌توان به این نتیجه رسید که لزومی به حضور نظامی بیشتر در افغانستان وجود ندارد». «الکساندر گروشکوف» افزود که روسیه قادر به درک لزوم حضور نظامیان خارجی در افغانستان به منظور آموزش افرادی برای ارتش و نیروهای امنیتی افغانی خواهد بود. اگر به غیر از این برنامه‌های دیگری در افغانستان به‌کارگرفته شود، این مسئله خواهد توانست که رابطه روسیه با ناتو را بغرنج‌تر کند.

* هیچ بهبودی در وضعیت افغان‌ها حاصل نشده است

همچنین روسیه قصد دارد تا از آمریکا درخواست کند که در مجمع عمومی سازمان ملل گزارشی از عملیات‌های جنگی افغان‌ها ارائه دهد. این کار می‌تواند به ایجاد موقعیت مناقشه‌برانگیز بینجامد. باور عموم بر آن است که هیچ‌گونه بهبودی حاصل نشده است. از زمان ورود ناتو به افغانستان هم تروریسم و هم مسایل بزرگ اجتماعی و اقتصادی حل نشده باقی مانده‌اند. اعتراف به اشتباهات نمی‌تواند شورای امنیت سازمان ملل را مجبور کند تا تفویض اختیارات را ادامه دهد. علاوه بر این، این مسئله دلیل خوبی خواهد بود که از دادن اختیارات مشابه در رابطه با سوریه و ایران پرهیز شود. به عبارت دیگر، اگر آمریکایی‌ها موفقیت‌های خود را ثابت کنند، به لحاظ منطقی دیگر نیازی به ساخت پایگاه‌هایی در افغانستان وجود نخواهد داشت و همه سربازان باید از خاک این کشور خارج شوند.

* تقاضای روسیه قانونی است

کارشناس سیاسی «پاول زولوتاریوف» نظر خود را در این رابطه با صدای روسیه در میان گذاشته است: «در حال حاضر مشخص نیست که آیا آمریکایی‌ها عملیات خود را به اتمام رسانده‌اند یا باید آن را ادامه دهند. به هر حال، سازمان ملل باید در خصوص این مسئله تصمیم بگیرد. ادامه هر گونه فعالیتی که صرفاً برپایه تصمیمات دولت‌مردان آمریکایی باشد، نادرست خواهد بود. این مسئله درباره سازمان ملل نیز صادق است، سازمانی که پذیرفته است که مسئولیت خود را در برقراری امنیت به خارج از حوزه دیرینه نفوذ خود، یعنی اروپا، گسترش دهد. بنابراین طرح این مسئله از طرف روسیه کاملاً قانونی است».

*روسیه در همکاری خود با اتحادیه بازنگری می‌کند

واضح است که واشنگتن ظرفیت مانور نظامی بیشتری را داراست. برای مثال، این کشور می‌تواند تقاضای روسیه را نادیده بگیرد و یا بدون اجازه شورای امنیت به فعالیت خود ادامه دهد، زیرا روز به روز آمریکایی‌های بیشتر به این ایده علاقه نشان می‌دهند. در مورد سوریه، مسکو و بیجین تاکنون نشان داده‌اند که می‌توانند مانع اجرای برنامه‌های نظامی غرب در شورای امنیت شوند. علاوه براین، روسیه می‌تواند از طریق ترانزیت کالا و توقف تعلیم پرسنل افغانی، همکاری خود را با اتحادیه در افغانستان، مورد بازنگری قرار دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول