اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/در گفت‌وگو با فارس به مناسبت هفدهمین سالروز شهادت فتحی شقاقی تشریح شد/

مراحل تاریخی شکل‌گیری جنبش جهاد اسلامی از زبان سخنگوی این جنبش

خبرگزاری فارس: جهاد اسلامی فلسطین روز پنجشنبه (4 اکتبر) سه مناسبت مهم در تاریخ این جنبش یعنی سی‌و یکمین سالروز تاسیس جهاد اسلامی، بیست‌و پنجمین سالروز آغاز عملیات جهادی و هفدهمین سالروز شهادت دکتر «فتحی الشقاقی» دبیرکل این جنبش را گرامی‌ می‌دارد.

مراحل تاریخی شکل‌گیری جنبش جهاد اسلامی از زبان سخنگوی این جنبش

خبرنگار فارس در غزه به منظور تشریح سه مناسبت با «داود شهاب» سخنگوی رسمی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت‌وگوی ویژه‌ای را انجام داده است.

شهاب در این مصاحبه به تشریح شکل‌گیری جنبش جهاد اسلامی و شاخه نظامی آن پرداخت و گفت: جهاد به عنوان یک اندیشه از نیمه دوم دهه هفتاد قرن گذشته شروع به شکل‌گیری کرد به گونه‌ای دکتر فتحی شقاقی و برادران بنیانگذاران جهاد پی به این بردند که درگیری در فلسطین دارای ابعاد عقایدی است. ایده سیطره بر فلسطین و اشغال آن از سوی یهودیان بر اسطوره تلمودی مبتنی است و یک ادعای «اسرائیلی» وجود دارد مبنی بر اینکه این سرزمین ملک آنهاست و همین مسئله انگیزه‌ای برای آنها می‌شود تا در سایه نبود دیدگاه اسلامی برای پاسخ دادن به این اسطوره‌پردازی‌ها، به اشغال فلسطین روی آورند.

وی افزود: بر اساس این برادران به مطالعه تاریخ و تلاش برای درک متون و کشف و استنباط معانی و مفاهیمی روی آوردند که مرتبط با قضیه فلسطین و قدس و ابعاد عقایدی درگیری است تا بتوانند با ادعاها و اسطوره‌پردازی‌های صهیونیست‌ها مقابله کنند و ایده‌های متعددی در رابطه با مقدس بودن فلسطین و خطر وجود اسرائیل در منطقه به عنوان یک طرح غربی برای گسترش نفوذ و هیمنه بر جهان اسلام، ارائه کنند و بر این اساس شعار قضیه فلسطین به عنوان قضیه اصلی امت عربی و اسلامی را مطرح کردند که این شعار دارای مفاهیمی مربوط به جایگاه فلسطین و مقدس بودن آن و نیز ماهیت درگیری است که در واقع یک منازعه تمدنی است.

وی تصریح کرد: بر اساس این دیدگاه، جنبش جهاد اسلامی امت را بیدار کرد و چشم آن را به سمت خطری که طرح «اسرائیل» تهدید می‌کند، باز کرد.

زمانی که این افکار و اندیشه‌ها نمود عینی پیدا کرد

شهاب اظهار داشت که این افکار و اندیشه‌های فوق البکر که در نیمه دوم دهه هفتاد شکل گرفت به طور عملی در دو سطح نمود و واقعیت عینی پیدا کرد: یکی در زمان حضور برادران بنیانگذار جهاد اسلامی در مصر که برای تحصیلات در آنجا حضور داشتند که این اندیشه‌ها را بسط و گسترش داده و دانشجویان فلسطینی حاضر در آنجا را نسبت به این خطرات آگاه می‌کردند و همچنین دیدارها و جلساتی با شخصیت‌های برجسته جنبش اسلامی برگزار می‌کردند. و مرحله دوم زمانی بود که این بنیانگذاران در سال 1981 به نوار غزه بازگشتند و سریعا شروع کردند به این ایده‌ها و اندیشه‌ها واقعیت عینی ببخشند و بر این اساس هسته اولیه جنبش در غزه، کرانه باختری، قدس و اراضی اشغالی سال 1948 تشکیل شد تا این ایده را بسط و گسترش دهد و در همین موقع باید یک باند نظامی نیز تشکیل می‌شد تا عملیات آموزش و جهاد در دو خط موازی انجام ‌شود زیرا این جنبش به نظریه آمادگی برای مقابله ایمان داشت به گونه‌ای که امکان نداشت فریضه جهاد را تحت هیچ توجیهی به تعویق انداخت.

سخنرانی‌های تاکتیکی

اوایل دهه هشتاد قرن گذشته شاهد مجموعه عملیات نظامی بی‌نظیر و علاوه بر آن تعدادی فعالیت‌های تشکیلاتی، جنبشی و مردمی متمایز بود و به عنوان مثال مساجد غزه مکانی برای تدریس و ایراد سخنرانی‌های تاکتیکی نخبگان فرهیخته بود که می‌توان آنها را مبلغان و عاملان روشنگری نامید و از جمله آنها دکتر «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل کنونی جنبش بود.

وی افزود: از جمله فعالیت‌هایی که در آن دوره صورت گرفت، احیای سنت به جا آوردن نماز عید فطر و عید قربان در فضای باز، برگزاری تظاهرات گسترده در مسجدالاقصی و احیای شب قدر در صحن‌های مسجدالاقصی که دکتر رمضان عبدالله شخصا آن را هدایت می‌کرد.

شهاب اشاره کرد که هدف از همه این فعالیت‌ها مرتبط کردن شعائر دینی به منازعه و الهام گرفتن از این شعائر برای آمادگی و مقابله بود.

وی افزود: بنابر این جنبش جهاد اسلامی در نیمه دوم دهه هفتاد قرن گذشته شکل گرفت اما از لحاظ تاریخی اوایل دهه هشتاد را مرحله تشکیل جنبش می‌دانیم زیرا در این تاریخ برادران بنیانگذار جنبش به نوار غزه بازگشتند و همچنین هسته اولیه باند جنبش تشکیل شد.

تشکیلات نظامی

شهاب در پاسخ به این سوال که آیا جنگ 6 اکتبر سال 1987 آغازی برای عملیات جهادی جنبش جهاد اسلامی بود، اظهار داشت: با تاسیس جنبش گروه‌های نظامی برای انجام عملیات علیه رژیم اشغالگر تشکیل شدند و اعضای این گروه‌ها فعالیت خود را با امکانات ساده آغاز کردند که «محمد الحسنی» و «احمد ابوحصیره» از جمله آنها بودند اما پس از تبادل اسرای سال 1985، برخی از برادرانی که در زندان با دکتر «فتحی الشقاقی» دیدار و تحت تاثیر افکار و اندیشه‌های وی بودند از زندان آزاد شدند و به جنبش جهاد اسلامی پیوستند که از جمله آنها برادر «زیاد النخاله» معاون دبیرکل این جنبش است و پس از آن تصمیم گرفته شد یک دستگاه نظامی منظم برای این جنبش به رهبری مدیریت مرکزی که بر فعالیت‌های جهادی نظارت داشته باشد، تشکیل شود. 

وی ادامه داد: این تصمیم اتخاذ شد تا یک هسته نظامی شکل گرفته و به تدریج عملیات جهادی علیه رژیم اشغالگر و عملیات‌های قوی و بی‌نظیر انجام دهد که از جمله آنها عملیات «ضربه با چاقو» بود که در همان زمان به «انقلاب چاقو» مشهور شد و نیز عملیات پرتاب بمب و تیراندازی است که شاید مشهورترین این عملیات‌ها در آن زمان حمله با بمب دستی به سربازان اشغالگر در باب المغاربه در قدس اشغالی بود که این عملیات از همان ابتدا به کابوسی برای دشمن تبدیل و خیابان‌های غزه و بازارهای آن را به روی شهرک‌نشینان بست.

پیشرفتی که دشمن را حیرت‌زده کرد

شهاب در ادامه گفت: در سال 1986 پیشرفتی رخ داد که دستگاه‌های امنیتی دشمن را حیرت‌زده کرد و آن عملیات فرار بزرگ 6 نفر از مجاهدان جنبش و اعضای تشکیلات نظامی آن از زندان مرکزی غزه بود و پس از این عملیات نوار غزه به طور مستقیم شاهد افزایش بی‌سابقه عملیات نظامی جهاد اسلامی بود.

وی تاکید کرد که همه اینها به منزله عملیات آماده‌سازی برای لحظه بعدی بود که در شب 6 اکتبر سال 1987 اتفاق افتاد و به «عملیات شجاعیه» معروف شد و طی آن چهار نفر از مجاهدان که دشمن از عملیات‌های آنها دچار سرگردانی شده بود، به شهادت رسیدند.

وی افزود: خون این شهدا جرقه‌ای برای شعله‌ور شدن صحنه فلسطین بود و پس از آنها راهپیمایی‌های عظیمی برای مقابله با اشغالگران به رهبری جهاد اسلامی به راه افتاد.

انتقال درگیری به کرانه باختری

شهاب به بیانیه‌های تحریک‌آمیز و تشویق برای مقابله و سخنرانی‌های صورت گرفته در مساجد اشاره و تصریح کرد که تعدادی از مبارزان مامور انتقال درگیری به کرانه باختری از طریق دانشگاه‌ها و مشخصا دانشگاه ملی و بیرزیت شدند.

شهاب افتخار می‌کند که این درگیری‌ها آغازی برای انتفاضه مردمی علیه اشغالگران در سراسر سرزمین فلسطین بود و اشاره می‌کند که این امر باعث شد که قضیه فلسطین در صدر اخبار تلویزیونی و عناوین روزنامه‌های جهانی و عربی قرار گیرد.

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی همچنین تاکید کرد که این اتفاق تحول تاریخی در مسیر درگیری بود و این همان چیزی بود که برادران موسس جنبش می‌خواستند یعنی انتقال مقاومت و مبارزه به نقاط درگیری مستقیم و اینکه این مقاومت و مبارزه از سوی همه توده‌های مردمی یعنی انقلاب مردمی پذیرفته شود.

شهاب اشاره کرد که جهاد اسلامی مقاومت مسلحانه را برای خدمت به انقلاب مردمی بکار گرفت و شعارهای جنبش از طریق ادغام بین آماده‌سازی، آموزش و عملیات جهادی به واقعیت تبدیل شود . عملیات‌های جهادی صحنه فلسطین را برای لحظه انفجار انتفاضه مردمی در مقابله با رژیم اشغالگر آماده کردند.

درباره دکتر فتحی شقاقی

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در ادامه به سخنانی درباره دکتر شقاقی پرداخت و گفت: دکتر فتحی از سال 1986 در زندان‌های دشمن اسیر بود و به 4 سال حبس محکوم شده بود. نیروهای اشغالگر تصمیم گرفتند شقاقی را به اتهام تحریک در زمان حضور وی در زندان در اوایل وقوع انتفاضه، تبعید کنند. عملیات فرار از زندان مرکزی غزه نیز در جریان بازداشت دکتر شقاقی اتفاق افتاد. این دومین بار بود که دکتر شقاقی بازداشت می‌شد زیرا وی پیش از این در سال 1983 بازداشت شده بود. وی از این دوره بازداشت برای تبلیغ اندیشه‌های جهاد اسلامی در میان اسرای فلسطینی بهره برد و تعداد زیادی از رهبران فعالیت‌های ملی و به اصطلاح نیروهای آزادی‌بخش به این جنبش ملحق شدند که از جمله آنها «زیاد النخاله» معاون دبیرکل جنبش و «ابراهیم النجار» و نیز تعدادی از رهبران نظامی جنبش از جمله شهید «مصباح الصوری» و دیگر افراد از کرانه باختری، غزه و قدس هستند.

وی اظهار داشت که برادران موسس جنبش هر جا که پا می‌گذاشتند بذر طرح جهادی را در آنجا می‌کاشتند و به دلیل آنکه رهبران این جنبش از ویژگی‌های پسندیده‌ و توانایی بالایی برخوردار بودند با استقبال همگان روبرو می‌شدند و شرایط نیز در برابر آنها و فعالیت‌هایشان مانع ایجاد نمی‌کرد.

تلاش‌های بی‌وقفه دکتر رمضان عبدالله

با وجود اینکه رهبران بسیاری از موسسان جنبش برای تکمیل تحصیلات خود به انگلیس رفتند اما دکتر رمضان عبدالله وظایف خود در خصوص انتشار اندیشه جنبش بین اقلیت‌های فلسطینی، عربی و اسلامی در آنجا را فراموش نکرد و بذرهای دیگری از طرح اسلامی جهادی را در خارج کاشت.

وی به بارزترین حوادث تاریخی که در رهبران موسس جهاد اسلامی در آن دوره تاثیرگذار بود اشاره و اعلام کرد که این حوادث عبارت بودند از: انقلاب قسام در جنگل‌های یعبد در جنین، انقلاب مردم الجزایر علیه استعمار فرانسه و انقلاب مردمی ایران علیه رژیم طاغوتی.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول