اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

چامسکی: اسرائیل مخالف خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است

خبرگزاری فارس: «نوام چامسکی» استاد و تحلیلگر برجسته آمریکایی در مصاحبه‌ای با یک پایگاه خبری، به شدت از اعمال اسرائیلی‌ها و حمایت آمریکا از آن‌ها انتقاد کرد.

چامسکی: اسرائیل مخالف خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است

به گزارش فارس «نوام چامسکی» تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه، طی مصاحبه‌ای با پایگاه «خانه شفاف‌سازی اطلاعات» به شدت از سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران انتقاد کرد و عنوان کرد که اسرائیلی‌ها به دنبال آن هستند تا آمریکا را وادار به حمله به ایران کنند.

مسلمانان آمریکا در معرض انواع مزاحمت‌ها

چامسکی در ابتدای این مصاحبه در پاسخ به خبرنگار این پایگاه که می‌پرسد فلسطینیان در آمریکا چه سختی‌هایی را متحمل می‌شوند، می‌گوید: «در آمریکا، تمام مسلمانان به نوعی در معرض اسلام‌ستیزی قرار دارند. این پدیده در آمریکا همه‌گیر است و انواع مختلفی دارد، از بازداشت در فرودگاه‌ها، تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار گرفتن، تا مشکل‌آفرینی برای آن‌ها در دانشگاه‌ها، و دیگر موارد. قطعا فلسطینی‌ها هم بخشی از آن (مسلمانان در معرض اسلام‌ستیزی) هستند، و البته (این مشکلات) برای اساتید فلسطینی در دانشگاه‌ها قبلا بیشتر از امروز بود. به عنوان نمونه تلاش‌هایی برای به تصویر کشیدن آن‌ها به عنوان تروریست‌های ضداسرائیلی انجام گرفت».

جنایت اسرائیل در غزه/ اسرائیل ناقض آتش‌بس بود

این کارشناس برجسته آمریکایی زمانی که از او در مورد حملات سال 2010 رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه سوال می‌شود، می‌گوید: «خوب، باید کمی به عقب بازگردیم، یعنی به ژوئن 2008، زمانی که اسرائیل و حماس برای برقراری آتش‌بس در غزه به توافق رسیدند. از زمان آتش‌بس به بعد، هیچ موشکی نبود که حماس آن را به سمت اسرائیل شلیک کرده باشد. تعداد موشک‌ها هم زیاد نبود. همه آن‌ها موشک‌های دست‌ساز خانگی بودند».

او می‌افزاید: «در آن مدت، حماس شلیک موشک‌ را به کلی متوقف کرد، آن‌ هم با وجود آنکه اسرائیل به آتش‌بس عمل نکرد. پایان حصر غزه، بخشی از شروط آتش‌بس بود. و همچنان حماس موشکی شلیک نکرد. شما می‌توانید این را در وب‌سایت رسمی کابینه اسرائیل هم بخوانید. در نوامبر 2008، نیروهای نظامی اسرائیل به غزه هجوم بردند و نیم دو جین نظامی حماس را کشتند. خوب، پس از این بود که هفته‌ها تبادل موشکی بین طرفین آغاز شد. مثل همیشه، تمام تلفات از فلسطینیان بود و اسرائیل معدود موشک‌های حماس را با موشک‌هایی سنگین‌تر و کشنده‌تر پاسخ داد. اینجاست که به میانه دسامبر 2008 می‌رسیم. در آن زمان، حماس خواستار تجدید آتش‌بس شد. اسرائیل پس از بررسی این درخواست، آن را رد کرد و تصمیم به تهاجم و حمله به غزه گرفت. اینجا بود که عملیات «سرب گداخته» اسرائیل در 27 دسامبر 2008 آغاز شد. این (عملیات) وحشیانه و جنایت‌بار بود».

سرب گداخته؛ کلکسیونی از جنایات جنگی

وی در مورد جنایاتی هم که صهیونیست‌ها در این عملیات انجام دادند، می‌افزاید: «گزارش‌ مستقل بسیار خوبی در مورد عملیات «سرب گداخته» وجود دارد. به عنوان نمونه، چندین پزشک نروژی در طول این حملات در بیمارستان‌های غزه کار می‌کردند. منظورم این است که، آن‌ها این (حملات) را کودک‌کشی نامیدند. ارتش اسرائیل کودکان بسیاری را کشت، آن‌ها همچنین به آمبولانس‌ها حمله می‌کردند و همه نوع جنایتی را انجام دادند. (این پزشکان) گزارشی بسیار واضح و دردناک از تهاجمی که انجام گرفته بود، نوشتند. (بر اساس این گزارش) نظامیان اسرائیلی باید 1500 نفر را کشته باشند. در ماه ژانویه شورای امنیت تلاش کرد تا آتش‌بسی زودهنگام در این منطقه ایجاد کند، اما آمریکا جلوی این کار را گرفت. این عملیات بسیار به دقت زمانبندی شده بود. این (عملیات) دقیقا پیش از آغاز به کار دولت اوباما به پایان رسید. یعنی طوری که از اوباما در برابر گیر افتادن برای بیان مطلب انتقادی در این مورد محافظت شود. او زمانی که برای نظر دادن در این‌باره مورد سوال قرار گرفت، گفت  که «من رئیس‌جمهور نیستم و نمی‌توانم در این رابطه نظری دهم». این (عملیات) چند روز پیش از آغاز انتخابات شروع شد و پیش از آغاز دوره جدید (ریاست‌جمهوری) به پایان رسید. زمانی که اوباما انتخاب شد و از او در این مورد سوال شد، وی گفت که نباید به گذشته بازگشت و باید رو به جلو حرکت کرد. هیچ مجازاتی برای افراد دخیل (در این حمله) در نظر گرفته نشد و این واقعا کشتار جنایتکارانه جمعیتی بی‌دفاع بود. این یکی از وحشیانه‌ترین حملات سال‌های اخیر بود. هیچ عذری برای آن وجود ندارد. آن‌ها مدعی هستند که این (عملیات) برای محافظت از اسرائیلی‌ها در برابر موشک‌های حماس بوده، اما آن‌ها می‌توانستند به سادگی با تجدید آتش‌بس به این هدف برسند».

• اسرائیل دیوانه است/ توطئه اسرائیلی‌ها برای جنگ‌آفرینی

چامسکی در پاسخ به این سوال که دلیل صحبت‌های مکرر اسرائیلی‌ها در مورد حمله به ایران، ادامه می‌گوید: «خوب، اسرائیل دولتی بسیار دیوانه است. گمان می‌کنم آن‌ها در تلاش برای به وجود آوردن شرایطی هستند که آمریکا به ایران حمله کند».

او در مورد توطئه‌ای هم که ممکن است اسرائیلی‌ها برای جنگ‌آفرینی میان آمریکا و ایران انجام دهند، می‌گوید: «اگر آن‌ها اقداماتی برای به وجود آوردن حادثه‌ای در خلیج فارس انجام دهند، که انجام دادن آن سخت هم نیست، من متعجب نخواهم شد. من و شما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. خلیج فارس مملو از موشک‌های دریایی، هواپیمابرها، و ناوشکن‌های آمریکایی است. هر حادثه کوچک، برخورد یک قایق موتوری یا یک قایق ماهیگیری به یک ناو هواپیمابر می‌تواند به پاسخی شدید منجر شود».

وی ادامه می‌دهد: «لازم است به یاد بیاوریم که آمریکا اکنون هم از نقطه نظر استانداردهای پنتاگونی در حال جنگ با ایران است. ترورها، جنگ سایبری، میدان جنگ اقتصادی، همه این‌ها اگر با ما انجام گیرد، از نظر آمریکا به معنی جنگ است، هرچند که ما وقتی این را با آن‌ها انجام دهیم آن را جنگ به حساب نمی‌آوریم. پس، با این استانداردها، ما از قبل به ایران حمله کرده‌ایم. سوال اینجاست که ما این (جنگ) را تا کجا پیش می‌بریم».

• خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای؛ راه‌حلی که اسرائیل نمی‌خواهد

چامسکی می‌افزاید: «یک جنبه مهم این، هرگز در آمریکا مورد بحث قرار نگرفته است. شما هیچ وقت مطلبی در این رابطه نخوانده‌اید. من و چند نفر معدود دیگر در این مورد نوشته‌ایم، اما شما به ندرت در مورد آن خوانده‌اید. یک راه حل بسیار ساده برای این (موضوع برنامه هسته‌ای ایران) وجود دارد، آن هم راه حل دیپلماتیک است. به عنوان نمونه، حرکت به سمت دستیابی به ناحیه عاری از سلاح هسته‌ای در منطقه. این عمیقا از سوی تمام دنیا مورد حمایت است. آمریکا سال‌ها مانع اجرای این راه‌حل شده است. با این وجود، حمایت از آن به حدی است که اوباما مجبور به پذیرش اصول اولیه آن شده، اما عنوان کرده است که اسرائیل باید از آن مستثنی شود. خوب، این یک جوک است. گفتن این امر که اسرائیل باید استثنا شود، چشم‌انداز منطقه عاری از سلاح هسته‌ای را از بین می‌برد. این موضوع در ماه دسامبر بیشتر مطرح خواهد شد. در این ماه کنفرانسی بین‌المللی در مورد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای برگزار می‌شود، اما اسرائیل از همین ابتدا اعلام کرده است که در آن شرکت نمی‌کند».

• ایران تهدید نیست

او سپس عنوان می‌کند که هنوز حضور آمریکا هم در این نشست قطعی نشده و تاکید می‌کند که اصرار آمریکا بر مستثنی کردن اسرائیل از طرح خاورمیانه عاری است سلاح، این طرح را با شکست مواجه می‌کند. وی می‌افزاید: «اگر کسی باور دارد که ایران یک تهدید است، که به عقیده من این (تفکر) بسیار ساختگی است، شما برای برطرف کردن این (تهدید) یک راه دارید: ایجاد منطقه عاری از سلاح. قطعا، این بدان معنی است که اسرائیل به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی بپیوندد. آمریکا از حمایت اسرائیل در ساخت تسلیحات هسته‌ای دست بردارد. این چیزی است که برای پایان دادن به آنچه که شما فکر می‌کنید تهدید ایران است، لازم است. یک روند ساده دیپلماتیک وجود دارد. اما باز هم مثل همیشه رسانه‌ها وجود این (راه حل) را منتشر نخواهند کرد. فکر نمی‌کنم آن‌ها حتی اعلام کنند که اسرائیل (از حضور در کنفرانس) انصراف داده است. این چیزی است که در رسانه‌های خود اسرائیل منتشر شد و همه آن‌ها (رسانه‌های غربی) در مورد آن می‌دانند».

• هراس اسرائیل از پیامدهای سنگین حمله یکجانبه به ایران

چامسکی اشاره می‌کند که به عقیده او اسرائیل به دنبال آن است تا آمریکا را در یک نبرد موشکی و حملات هوایی وارد کند. او همچنین عنوان می‌کند که اسرائیل خود نیز زیردریایی‌هایی را از آلمان خریداری کرده که این زیردریایی‌ها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند و می‌توانند در خلیج فارس مستقر شوند.

او در پایان در مورد اینکه چرا اسرائیل خود اقدام به حمله به ایران نمی‌کند، می‌گوید: «آن‌ها می‌ترسند که این کار برای آن‌ها هزینه‌های بسیاری داشته باشد. به این دلیل، جهان خشمگین خواهد شد. همه اکنون نیز از اسرائیل خشمگین هستند. حتی در اروپا هم آن‌ها (اسرائیل) به عنوان خطرناک‌ترین دولت به حساب می‌آیند و در حال تبدیل شدن به یک دولت منفور هستند. قطعا در جهان سوم، جهان عرب و جهان اسلام، میزان واهمه و تنفر از آن بیشتر نیز هست. حمله به ایران، آن‌ها را به وضعیت آفریقای جنوبی بازمی‌گرداند. (به همین دلیل است که) آن‌ها ترجیح می‌دهند آمریکا این کار را انجام دهد».

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول