اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده نیروی دریایی ارتش:

یاد سردار همتی و ناوچه پیکان باید زنده نگه داشته شود

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: سمنان گرچه دریا ندارد اما دریادلی چون سردار همتی را در دامان خود پرورش داد و یاد این سردار شهید و ناوچه پیکان باید زنده نگه داشته شود.

یاد سردار همتی و ناوچه پیکان باید زنده نگه داشته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، امیر دریادار حبیب‌‏الله سیاری پنجشنبه‌شب در حاشیه بازدید از بخش‏های مختلف پارک موزه دفاع مقدس استان سمنان، اظهار داشت: استان سمنان باید به خود ببالد که دریادلی همچون سردار شهید همتی را در خود جای داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهر سمنان گرچه دریایی ندارد اما در بخش دریایی نیز در سال‏های دفاع مقدس بسیار خوش درخشید و دریادلی همچون سردار شهید محمدابراهیم همتی را روانه جبهه‌‏های نبرد علیه باطل کرد که به خوبی توانست فرماندهی ناوچه پیکان را بر عهده گیرد.

سیاری اضافه کرد: شهید همتی به همراه هم‏رزمان خود در ناوچه موشک‌‏انداز پیکان بسیاری از اهداف از پیش تعیین شده را محقق ساخت و در نهایت دلاوری و مردانگی در روز هفتم آذر ماه سال 1359 در عملیات «مروارید» به شهادت رسید.

وی تصریح کرد: شهید همتی و دیگر یارانش در این عملیات به معنای واقعی کلمه حماسه آفریدند و این رشادت‏ها بی‏‌شک در همیشه تاریخ ماندگار خواهد ماند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، افزود: امروز تردیدی نیست که شهید دریادل سردار همتی افتخاری برای ملت ایران و مردم استان سمنان محسوب می‏‌شود و گرامیداشت یاد و خاطره این مرد دریا کم‏ترین کاری است که می‏توان در حق وی انجام داد.

به گزارش فارس، ماموریت نیروی دریایی در عملیات مروارید که همانا باز نگه داشتن خطوط مواصلاتی دریایی خودی و بستن خطوط مواصلات دریایی دشمن بود، در شصت و هشتمین روز از دفاع مقدس به طور کامل محقق شد.

در پی این عملیات، علاوه بر قطع صدور نفت از طریق پایانه‌‏های نفتی البکر و الامیه، بر اثر انهدام بخش اعظم توان دریایی عراق، سیادت دریایی ایران در منطقه خلیج فارس به طور کامل تحقق یافت و بنادر و جزایر و تاسیسات ایران تا پایان جنگ توسط یگان‏های سطحی دریایی دشمن مورد تهدید قرار نگرفت.

در مقابل در تمام این مدت، راه‏های مواصلات دریایی دشمن مسدود شد و هیچ کشتی تجاری و نفت‏کشی نتوانست به ساحل و بنادر آن تردد کند.

از این رو، عراق با مساعدت و همکاری کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، محموله‏‌های نظامی و غیرنظامی خود را تحت پرچم دیگر کشورها تا بنادر کشورهای جنوب خلیج فارس حمل و پس از تخلیه در بنادر آنها، از طریق زمین و با هزینه بالا به عراق منتقل می‏‌کرد.

عراق همچنین از طریق بندر عقبه اردن و طی مسیر طولانی زمینی، اقدام به تامین مایحتاج خود می‏کرد که همین امر موجب تحمیل هزینه‌‏های بسیار به اقتصاد آن کشور و در نهایت مقروض شدن میلیاردها دلار به سایر کشورها شد.

انتهای پیام/ش20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول