اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دفاع مقدس، برهه‌ای از زمان بهشتی

خبرگزاری فارس: دفاعی جانانه در هشت سال بحرانی باعث شد تا نامش همیشه در تارک تاریخ معاصر ایران بدرخشد و به قول آن پیر سفر کرده دین خود را به اسلام ادا کند؛ خوزستان، خط مقدم دفاع از خاک ایران و دلیرمردی‌های فروان و مثال‌زدنی بود.

دفاع مقدس، برهه‌ای از زمان بهشتی

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، شاید با شنیدن نام خوزستان همه ابتدا جنگ و دفاع مقدس را به یاد بیاورند، دفاعی که برای خوزستان ویرانی همه زیرساخت‌های موجود را در پیش داشت و بیش از 22 هزار شهید از جوانان این استان به درخت تناور اسلام تقدیم کرد. دفاعی که مردم خوزستان با تمام وجود و با اهدای خون فرزندان خود از مرز و بوم ایران انجام دادند.

* پیروزی از آن مردم است

شاید کمتر در ذهن‌ها خطور کند که در روزهای نخست دفاع مقدس جبهه‌های دفاع از ایران چگونه اداره می‌شد هنوز نه نیروی نظامی در کشور وجود داشت و نه سپاهی و ارتشی منظم و منسجم ولی دفاع از مرز و بوم ایران اسلامی انجام شد و دشمن نتوانست با همان خیال شوم به اشغال ایران اسلامی بپردازد.

یکی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس در این‌باره می‌گوید: مردم با هرچه در دست داشتند به سوی جبهه‌های جنگ شتافتند و از نثار جان خود نیز برای کند کردن حرکت دشمن به سوی شهرهای مرزی دریغ نکردند.

احمد دانش‌پژوه ادامه می‌دهد: دشمن گمان می‌کرد که مردم از نظام جمهوری اسلامی دفاع نمی‌کنند ولی مردم مقاومت جانانه‌ای کردند و از همه چیز مایه‌ گذاشتند.

وی با اشاره به همکاری مردم برای حمایت از جبهه‌های حق علیه باطل بیان می‌کند: مردم حتی از قوت خود برای حمایت از جبهه‌ها دریغ نمی‌کردند و ارسال کمک‌های متعدد مردم شهرهای خوزستان و سایر شهرهای کشور به جبهه‌ها جلوه بارز حمایت در پشت جبهه است.

دانش‌پژوه تأکید می‌کند: دشمن به مردم ایران جنگ را واگذار کرد زیرا هیچ‌گاه فکر هم نمی‌کرد مردم مقابلش ایستاده و ناکام بماند و ارتشی که از شرق و غرب تغذیه تسلیحاتی شده بود پشت در‌وازه‌های اهواز متوقف شود، همان ارتشی که در سر خیال داشت سه روزه به اهواز و یک هفته‌ای به تهران برسد.

وی اخلاص و تقوا را بهترین سلاح رزمندگان در دوران دفاع مقدس خوانده و می‌گوید: اخلاص رزمندگان باعث شد بسیاری از اتفاقات شگفت‌انگیز در جبهه‌ها رخ دهد که در شرایط کنونی بر اساس منطق و استدلال‌های عقلی وقوع آنها کاملا غیر ممکن است.

دانش‌پژوه با اشاره به اینکه این پیروزی و اقتدار به سادگی به دست نیامده است، تاکید می‌کند: این موفقیت به سادگی به دست نیامده است، چه روزهایی که رزمندگان در جبهه‌های جنگ حتی نان هم برای خوردن نداشتند ولی حتی یک دقیقه جبهه‌ها را خالی نکردند و در برابر دشمن ایستادگی کردند.

* اشتباهات عراق منجر به شکست شد

یکی از عواملی که در همه جنگ‌های نظامی حائز اهمیت است نقش مردم است، زیرا مردم در دفاع از شهرها و مبارزه با حضور دشمن در کشور بسیار نقش تعیین کننده‌ای دارند. به این دلیل است که دشمن در زمان حمله‌های نظامی به ویژه با پیاده نظام و نیروهای زمینی ابتدا برای خالی کردن مردم از شهرها و بی‌دفاع کردن مردم برنامه‌ریزی می‌کند اما این برنامه اصلا در ایران جواب نداد. نظر فرمانده سپاه ناحیه شوشتر نیز در این‌باره موافق است و می‌گوید: دشمن گمان هم نمی‌کرد که با چنین مقابله‌ای سخت رو به رو شود و در روزهای نخست جنگ مردم این‌گونه مقابلش صف بکشند.

عبدالهادی حسین‌زاده با اشاره به برخی از آمارهای ارائه شده از سوی مراکز همه پژوهشی جنگ در جهان درباره جنگ ایران و عراق می‌افزاید: مراکز همه تحقیقاتی جنگ در جهان نقش 50 درصدی در جنگ‌ها برای مردم در نظر می‌گیرند ولی نقش مردم را در دفاع مقدس بیش از 75 درصد در نظر گرفته‌اند.

وی خاطر‌نشان می‌کند: دشمن بسیار تعجب کرد که نهادی مانند سپاه تشکیل شد و برای دفاع از کشور از نیروهای مردمی استفاده شد و این در پیش‌بینی‌های عراق نبود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه دشمن گمان نمی‌کرد ایران دست به چنین ابتکاری بزند، می‌گوید: تشکیل نیروهای مردمی برای دفاع از کشور ابتکاری نوین بود که پس از ایران توسط دیگر کشورهای جهان استفاده شد.

وی تاکید می‌کند: یکی دیگر از دلایل اصلی شکست دشمن، شجاعت مثال زدنی و ایثارگری بسیار زیاد مردم ایران در جبهه‌های حق علیه باطل بود و روحیه شهادت طلبی که دشمن را به زانو درآورده بود که مراکز تحقیقاتی جنگ در جهان برای این عامل، نقش 10 درصدی را در نظر گرفته‌اند.

حسین‌زاده خاطر نشان می‌کند: دشمن در بسیاری از موارد از اشتباهات استراتژیک خودش شکست خورد که در این باره مثال‌های متعددی در دفاع مقدس وجود دارد.

وی با اشاره به مثال‌هایی درباره اشتباهات عراق در فتح خرمشهر می‌افزاید: دشمن که از روزهای قبل از فتح خرمشهر پیش‌بینی حمله ایران را در محورهای عملیاتی اطراف خرمشهر کرده بود اقدامات بسیار زیادی برای ایجاد مانع پیش‌روی نیروهای ایرانی انجام داده بود. عراق از استحکامات ایجاد شده و نیروهای مستقر شده در این منطقه اطمینان بسیار زیادی داشت تنها راه ورود به خرمشهر را هلی‌برد نیرو می‌دانست و به این دلیل موانع بسیار زیادی در سطح شهر خرمشهر برای جلوگیری از فرود نیروهای ایرانی ایجاد کرده بود.

این یادگار دوران دفاع مقدس ادامه می دهد: هر ادوات نابود شده‌ای که در سطح شهر خرمشهر وجود داشت از طرف ارتش عراق به صورت عمودی در سطح زمین کارگذاری شد که مانعی برای ورود نیروهای ایران از طریق هلی‌برد باشد.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه دشمن در مرحله دوم عملیات به اشتباه افتاد، می‌گوید: دشمن پس از مرحله نخست عملیات و حرکت نیروهای ایرانی در مرحله دوم عملیات به سوی مرز گمان کرد که ایران برای خرمشهر عملیاتی پیش‌بینی نکرده است بلکه قصد دارد که به سوی بصره برود و آنجا را تصرف کند و به این دلیل نیروهای زرهی خود را از این شهر خارج کرد و به سوی بصره عقب نشست بدین ترتیب بود که ایران هدف اصلی خود را که همان فتح خرمشهر بود به دست آورد.

شاید این موارد تنها مصداق آیات خدا باشد که رزمندگان در راه خدا تلاش کنند و ترسی به دل راه ندهند زیرا خدا خود پیروزی را برای شما تضمین کرده است و چه دوران مقدسی و چه برهه‌ای از زمانی بهشتی بود دفاع مقدس، نعمتی که برخی را به قول امام راحل تا به جایی رساند که ره صد ساله را یک شبه رفتند و برخی را نیز در آتش فراق سال‌هاست که می‌سازند و رنج و مشقت تحمل دردهای جانبازی را به جانشان انداخته است.

  ................................

گزارش: مجتبی نارنج‌پور

..................................

 انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول