اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ولایتی در همایش بیداری اسلامی:

‌150 سال غربی‌ها سر برخی کشورهای اسلامی ‌کلاه بسیار بزرگی ‌گذاشتند

خبرگزاری فارس: مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت:‌ ‌‌150 سال غربی‌ها سر برخی کشورهای اسلامی ‌کلاه بسیار بزرگی ‌گذاشتند.

‌150 سال غربی‌ها سر برخی کشورهای اسلامی ‌کلاه بسیار بزرگی ‌گذاشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی‌اکبر ولایتی امشب در همایش بیداری اسلامی که در محل تالار قدس در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برخی از تحلیلگران سیاسی و اجتماعی ممکن است با اطلاق نام بیداری اسلامی به حوادث و رویدادهای اخیر شکل‌ گرفته در کشورهای اسلامی مخالف باشند اما باید اذعان کرد که حرکت‌های اخیر در واقع همان بیداری اسلامی است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به معنای بیداری اسلامی یادآور شد: بیداری اسلامی در حقیقت به معنی احیای اسلام و ارزش‌های الهی است و هدف نهایی این حرکت بازگشت مجدد به دستورات اسلامی است.

ولایتی عنوان کرد:‌ در متون عرفانی و سیر و سلوک نیز عنوان می‌شود که اولین گام در مسیر خداوند متعال همان بیداری است و در آیات و روایات نیز آمده که مردم خواب هستند و تنها وقتی که می‌میرند، بیدار می‌شوند.

وی با اشاره به غفلت از ارزش‌های اسلامی تأکید کرد:‌ این مسئله تاریخی نزدیک به 150 تا 200 سال سابقه در کشورهای اسلامی دارد و عمده آن نیز بعد از حضور استعمار و اشغال کشورهای اسلامی شکل گرفته است.

ولایتی گفت:‌ کشورهای اسلامی در قرون اخیر با مشاهده پیشرفت غربی‌ها در زمینه‌های مختلف همواره به این سؤال رسیده‌اند که چرا ما از آنها عقب مانده‌ایم در حالی که تحلیگران این کشورها از همان ابتدا با نوعی شتابزدگی مسائل مختلف را در کشورهای اسلامی تحلیل کرده‌اند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: استعمار غربی‌ها در کشورهای اسلامی یک استعمار مرکب بود از طرفی این کشورها را به لحاظ فرهنگی عقب نگه می‌داشتند و فرهنگ مدنظر خود را به آنها تحمیل می‌کردند و از سوی دیگر سیستم‌های سیاسی آنها را نیز مطابق میل خود تشکیل می‌دادند.

ولایتی در ادامه با اشاره به یکسان‌انگاری مذهب و کلیسا در غرب بیان کرد:‌ اگر نگاهی به تاریخ غرب داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که عموماً در این کشورها کلیسا و مذهب یکی شمرده می‌شوند و حتی در سال‌های متمادی دوران حاکمیت کلیسا را از آن با عنوان حاکمیت و سال‌های تاریک یاد می‌کنند.

وی عنوان کرد:‌ از نگاه آنها کلیسا همان مذهب است و مذهب نیز عاملی است که پیشرفت اجتماعی را به تأخیر می‌اندازد بنابراین باید مذهب را به طور کامل کنار گذاشت و نکته جالب این بود که آنها هیچ تفاوتی میان ادیان مختلف نمی‌گذاشتند و حتی دین رسمی خود را که همان دین مسیحیت بود نیز مقصر می‌دانستند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد:‌ کشورهای غربی در آن دوره همواره نسبت به کشورهای اسلامی نگاهی فخرفروشانه داشتند و کشورهای اسلامی نیز اعم از ایران، امپراطوری عثمانی، کشورهای آسیا مرکزی و قفقاز نیز این تحلیل را پذیرفته بودند که نسبت به غربی‌ها عقب‌ مانده هستند.

ولایتی در ادامه با اشاره به نهضت‌های اخیر در تاریخ ایران نیز تصریح کرد:‌ یکی از مهم‌ترین مجادلات فکری در تاریخ ایران جدال و نزاع میان مشروطه‌خواهان و مشروعه‌خواهان بود که این جدال نیز از مسائل و تحلیل‌های غربی ناشی می‌شد و حتی تا دوران انقلاب اسلامی نیز این مجادلات ادامه داشت و برخی از رگه‌های این تفکر در حال حاضر نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از گذشت 150 سال کشورهای اسلامی متوجه شدند که غربی‌ها کلاه بسیار بزرگی بر سر آنها گذاشته‌اند و فرهنگ خود را در زمینه‌های مختلف به آنها تحمیل کرده‌اند.

ولایتی در پایان ابراز کرد:‌ امروز شما اگر به تاریخ تمام کشورهای اسلامی مراجعه کنید می‌بینید که همه آنها سیستم‌های مختلف سیاسی و فرهنگی غرب اعم از چپ و راست را در تاریخ خود امتحان کرده‌‌اند اما در واقع هیچ کشور اسلامی وجود ندارد که براساس الگوهای غربی پیشرفت کرده باشد.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول