اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان شیراز:

رسیدگی به جرائم عمومی صرفاً توسط دادستان‌ها انجام شود

خبرگزاری فارس: دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: جرائمی که آثار و نتایج آنها متوجه عموم جامعه می‌شود، باید توسط رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی مورد رسیدگی قرار گیرد.

رسیدگی به جرائم عمومی صرفاً توسط دادستان‌ها انجام شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس، علی القاصی‌مهر در آیین تودیع و معارفه رؤسای پیشین و جدید دادگاه عمومی بخش بیضا با اشاره به حرکت رذیلانه و خفت‌بار استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل در هتاکی به ساحت مقدس نبی اکرم (ص) اظهار داشت: این ضایعه تاسف‌آور دل تمام مسلمانان را به درد آورد و موج بیداری جدیدی در جهان اسلام شکل گرفت و وحدت و همبستگی مسلمانان در سرتاسر جهان را بیش از گذشته رقم زد.

وی با بیان اینکه این حرکت مذبوحانه نباید بدون پاسخ بماند، تصریح کرد: این فضای ذهنی با تجمعات اعتراض‌آمیز در جهان اسلام ایجاد شده است و باید به سمت و سویی هدایت شود که شرایط برای محاکمه مرتکبان این جنایات در یک محکمه بین‌المللی فراهم آید.

القاصی‌مهر تصریح کرد: اگر در گذشته با هتاکان به قرآن و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) برخورد می‌شد شاهد این جنایت بزرگ در حال حاضر نبودیم لذا هم‌اکنون بهترین فرصت است که این موضوع در تمام مجالس و مجامع مورد تعقیب و مطالبه جدی مسلمانان قرار گیرد.

دادستان شیراز با بیان اینکه استکبار به دنبال برهم زدن نظم و امنیت در کشورهای اسلامی به ویژه ایران است، افزود: دشمنان عامل پیشرفت و توسعه در تمام عرصه‌ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را امنیت پایدار موجود در کشور می‌دانند بنابراین اختلال در نظم و امنیت را به عنوان یک هدف مدنظر قرار داده‌اند.

عضو شورای قضایی استان فارس با اشاره به اینکه امنیت یکی از بزرگ‌ترین مواهب الهی و از ضروری‌ترین نیازهای انسان است، تصریح کرد: سعی و تلاش جوامع انسانی بر پاسداری از امنیت در جامعه بوده و اگر در جامعه‌ای امنیت رخت بربندد هر چیزی که وسیله و اسباب آسایش و راحتی است کارکرد خود را از دست می‌دهد، چراکه امنیت یکی از نعمت‌های پنهانی است که تا به خطر نیفتد عمق تاثیر و ماهیت وجودی آن برای انسان هویدا نمی‌شود.

القاصی‌مهر با بیان اینکه اگر در جامعه‌ای امنیت نباشد جان، مال، ناموس و عزت مردم به مخاطره می‌افتد، گفت: در تمام حکومت‌ها مسئله امنیت مهم‌ترین موضوعی به شمار می‌رود که به دنبال تحقق آن هستند و فلسفه وجودی تشکیل دستگاه‌های امنیتی نیز همین امر است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی متولی احقاق حق و اجرای عدالت بوده و نقش اساسی و محوری را در تامین امنیت در جامعه دارد، اضافه کرد: دستگاه قضایی به لحاظ شأن و منزلتی که مقام قضا در شرع مقدس اسلام و نیز در قانون اساسی دارد از جایگاه رفیعی برخوردار است و در ارتقا و افزایش ضریب امنیت در جامعه نقش اساسی ایفا می‌کند.

دادستان شیراز مقوله امنیت را یک پدیده نسبی دانست که در تمام حوزه‌ها به اشکال مختلفی ظهور و بروز می‌یابد و تصریح کرد: در تمام عرصه‌ها اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کارکرد امنیت متفاوت بوده و برای تامین جامعه امن و عاری از جرم باید نظم و امنیت در تمام عرصه‌ها تامین شود تا به پیشرفت و بالندگی دست پیدا کنیم.

القاصی‌مهر خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌ها و نهادها به عنوان اجزای نظام هر کدام به سهم خود در تامین امنیت و ارتقای آن دارای نقش هستند و دستگاه قضایی زمانی می‌تواند امنیت را به نحو مطلوب و در تمام زمینه‌ها در جامعه ایجاد کند که سایر دستگاه‌ها به ویژه مجموعه‌های انتظامی و امنیتی با یک فکر و هدف مشترک وارد عمل شوند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی فارس در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های رئیس قوه قضائیه، محور فعالیت خود را بر تامین امنیت در خور و شأن مردم استان قرار داده است، افزود: تلاش بر این است که با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به ویژه کمک دستگاه‌های انتظامی و امنیتی این وظیفه مهم که حق مسلم مردم و تکلیف خدمتگزاران است را به خوبی ایفا کنیم.

رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان با بیان اینکه دستورالعملی با عنوان دستورالعمل مدیریت پرونده‌های مهم در دستگاه قضایی طراحی و تدوین شده است، اظهار داشت: جرائمی که آثار و نتایجی در جامعه به جا می‌گذارند و خسارت و زیانی بر مردم وارد می‌کنند باید توسط رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی با نظارت و مدیریت آنان مورد رسیدگی قرار گیرند.

وی با برشمردن شماری از جرائم مهم از جمله قتل، سرقت‌های مسلحانه، آدم‌ربایی، نزاع‌های دسته‌جمعی، زورگیری، مرتکبان جرائم مواد مخدر، قاچاقچیان، توزیع‌کنندگان مواد مخدر و جرائمی که امنیت اخلاقی جامعه را مختل می‌کنند، افزود: از بدو ارتکاب این نوع جرائم تا تشکیل پرونده قضایی و روند تحقیقات در دادسرا و دادگاه و حتی در دیوان عالی کشور باید این پرونده‌ها با سرعت، دقت و با رعایت جوانب قانونی رسیدگی شده و مجازات قانونی در مورد مرتکبان آنان اعمال شود.

دادستان شیراز پیشگیری از وقوع جرم، کوتاه کردن فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها، مبارزه با مفاسد اقتصادی، تکریم ارباب رجوع، برخورد مناسب و داشتن اخلاق حسنه با مراجعان مجموعه دادگستری و همچنین تعامل و هماهنگی با مجموعه‌های دستگاه‌های اجرایی و امنیتی به ویژه اعضای شورای تامین را از دیگر اولویت‌های دستگاه قضایی استان برشمرد.

القاصی‌مهر در پایان سخنانش با اشاره به سابقه تاریخی شهر بیضا افزود: با همت رئیس سابق دادگاه این بخش قاضی کورش زارعی و همچنین دیگر دستگاه‌ها و نیز مردم این شهر، بخش بیضا به عنوان امن‌ترین شهر و حوزه قضایی در استان فارس شناخته شده است.

در پایان این مراسم قاضی یوسف قاسمی به عنوان رئیس جدید حوزه قضایی بیضا معرفی و با اهدای لوح یادبودی از خدمات رئیس سابق دادگاه عمومی بخش بیضا تقدیر شد.

به گزارش فارس، بخش بیضا از توابع شهرستان سپیدان است که در فاصله 40 کیلومتری شهر شیراز قرار داد.

انتهای پیام/ز30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول