اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

پسران بیش از دختران در معرض ابتلا به کم‌شنوایی قرار دارند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در پژوهشی که در اصفهان انجام گرفت، پسران بیش از دختران در معرض ابتلا به کم‌شنوایی قرار دارند.

پسران بیش از دختران در معرض ابتلا به کم‌شنوایی قرار دارند

سعید سهیلی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به بررسی علل و انواع کم‌شنوایی در کودکان پنج تا 15 ساله مبتلا به کاهش شنوایی در شهر اصفهان، اظهار کرد: در این مطالعه 51.91 درصد از پسران زیر 15 سال و 48.08 درصد از دختران این محدوده سنی مبتلا به انواع کاهش شنوایی هستند.

وی افزود: انواع کاهش شنوایی در این مطالعه به ترتیب شیوع شامل کاهش شنوایی هدایتی 60.83 درصد، کاهش شنوایی حسی عصبی 30.89 درصد و کاهش شنوایی مخلوط 8.28 درصد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر بسیاری از علل کاهش شنوایی قابل پیشگیری و درمان است.

سهیلی‌پور، کاهش شنوایی را یک مشکل شایع و قابل توجه دانست و افزود: در دوران کودکی از هر یک‌ هزار کودک دو تا سه کودک به دلایل مختلف به کاهش شنوایی متوسط تا شدید مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت شنوایی در رشد فردی و اجتماعی کودکان، اضافه کرد: در مواردی که امکان درمان قطعی وجود ندارد می‌توان با ابزار کمکی نظیر سمعک و با قراردادن کودک در گروه‌های ویژه آموزش اختصاصی به پیشرفت او کمک کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با توجه به اهمیت کاهش شنوایی و عوارض آن در کودکان بر آن شدیم تا با انجام این مطالعه و شناخت انواع کاهش شنوایی، علل و عوامل خطرساز آن در کودکان 5 تا 15 ساله شهر اصفهان، راه را برای طراحی روش‌های علمی پیشگیری و درمان مناسب کاهش شنوایی فراهم سازیم.

وی ادامه داد: این مطالعه یک پژوهش توصیفی تحلیل مقطعی است که در بین کودکان پنج تا 15 ساله‌ای که با شکایت کاهش شنوایی از خرداد 1386 تا پایان اردیبهشت 1388 به مراکز شنوایی سنجی مراجعه کردند، انجام و اطلاعات از تمام کودکان با مشکل کاهش شنوایی به پنج مرکز شنوایی‌سنجی پنج نقطه شهر اصفهان شامل مرکز پزشکی الزهرا (س)، کاشانی، شهید صدوقی، شهید اژه‌ای و کلینیک شنوایی‌شناسی اصفهان جمع‌آوری شد.

سهیلی‌پور اضافه کرد: با توجه به اینکه در بسیاری از والدین کودکان پنج تا 15 ساله مبتلا به کاهش شنوایی اطلاعات خود، در مورد عوامل خطرساز کاهش شنوایی در دوران بارداری و پس از زایمان و حتی در دوران کودکی فرزندانشان را فراموش کرده و مطالعه ما دارای عامل مخدوش‌کننده ناشی از یادآوری است، از سویی انجام مطالعات ژنتیک مولکولی و سی.تی.اسکن استخوان تمپورال می‌تواند اطلاعات مفیدتری در مورد کاهش شنوایی این کودکان در اختیار ما قرار دهد.

وی با بیان اینکه گروه عمده‌ای از کودکان مبتلا به کاهش شنوایی در این مطالعه در گروه سنی پنج تا هشت سال قرار دارند، تصریح کرد: شایع‌ترین نوع کاهش شنوایی در این گروه سنی از نوع هدایتی است و شایع‌ترین دلیل آن بیماری‌های التهابی گوش میانی است که به خوبی قابل تشخیص، پیگیری و درمان است که توجه ویژه‌ای از جانب مسئولان بهداشتی در این گروه سنی لازم است.

انتهای پیام/‌ش20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول