اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

اعتراض‌های مردمی در افغانستان ادامه دارد/ صدها نفر در کابل تظاهرات کردند

خبرگزاری فارس: هزاران نفر در شهر کابل در اعتراض به فیلم موهن آمریکایی و انتشار کاریکاتورهای پیامبر گرامی اسلام (ص) در فرانسه، دست به تظاهرات زدند.

اعتراض‌های مردمی در افغانستان ادامه دارد/ صدها نفر در کابل تظاهرات کردند

به گزارش فارس، این اعتراض توسط احزاب جهادی به ویژه «حزب وحدت مردم اسلامی»، «حزب وحدت اقتدار ملی»، «حزب حرکت اسلامی» و «حزب وحدت ملت افغانستان» راه‌اندازی شده بود.

معترضان که تعداد آنها نزدیک به 2 هزار تن بود، خشم و انزجار خود را نسبت به پخش فیلم توهین‌آمیز در آمریکا و انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام (ص) در یکی از نشریات فرانسوی ابراز داشتند.

تظاهرات‌کنندگان شعارهای «لبیک یا رسول الله» و «مرگ بر دشمنان اسلام» سر دادند.

«محمد محقق» یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در این تظاهرات گفت که اهانت به پیامبر اسلام مصیبت بزرگی برای تمامی مسلمانان و اهانت به بشریت است.

محقق انتشار فیلم و کاریکاتور پیامبر اسلام (ص) را سوء استفاده از آزادی بیان و برهم زننده صلح و آرامش جهانی خواند.

رهبران احزاب جهادی در تظاهرات کابل خواستار محاکمه عاملان ساخت فیلم توهین‌آمیز و مسئولان نشریه فرانسوی شدند.

«قربانعلی عرفانی» رهبر حزب وحدت ملت افغانستان در جمع تظاهرات کنندگان گفت: غرب به شدت از گسترش اسلام هراس دارد و هر از گاهی اقدام به اهانت و توطئه در برابر اسلام و مسلمانان می‌کند.

عرفانی اظهار داشت: اسلام و جامعه اسلامی با وجود توطئه‌های بی‌شمار دشمنان خود همچنان در حال پیشرفت و ترقی است.

به نقل از «بخدی نیوز» تظاهرات کابل در فضای امنی برگزار شد و ده‌ها مأمور پلیس در محل برگزاری این تظاهرات مستقر شده بودند.

روز پنجشنبه نیز کابل شاهد تظاهرات اعتراض آمیزی بود که در آن صدها نفر از شهروندان کابل با سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «آمریکا، آمریکا، مرگ به فرهنگ تو»، «شعارهای دموکراسی و احترام به همه ادیان دروغی بیش نیست»، «مرگ بر سازندگان فیلم ضد اسلامی» و «زنده باد اسلام و قرآن» خواهان عذرخواهی رسمی دولت آمریکا از تمام مسلمانان جهان شدند.

«مولوی عبدالسلام عابد» در سخنرانی خود در این تظاهرات اظهار داشت: ادامه این قبیل اهانت‌ها و گستاخی‌ها باعث خواهد شد که آمریکا و منافع این کشور در هر نقطه‌ای از جهان مورد هدف مسلمانان قرار گرفته و زمینه شکست و سقوط آمریکا را فراهم خواهد ساخت.

این عالم دینی تأکید کرد: تا زمانی که دولت آمریکا به شکل رسمی از مسلمانان جهان عذرخواهی نکرده و عاملان ساخت و انتشار این فیلم را محاکمه نکند، آنان به هیچ تعهدی بین دولت افغانستان و آمریکا پای‌بند نخواهند بود.

در قطعنامه‌ای که پس از پایان این تظاهرات صادر شد، آمده است که دولت افغانستان باید تا عذرخواهی رسمی آمریکا از امت اسلامی در سراسر جهان، تمامی روابط سیاسی خود با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

«کابل»، «بامیان»، «ننگرهار»، «لغمان» و «هرات» نیز در هفته گذشته شاهد تظاهرات‌های اعتراض‌آمیز بودند.

تظاهرات در شرق کابل به خشونت کشیده شد و علاوه بر چند تظاهرات کننده، نزدیک به 50 پلیس نیز زخمی شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول