اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

در آستانه هفته دفاع مقدس

اسناد شهدا ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: مجموعه اسناد شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی و کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو ثبت ملی شد.

اسناد شهدا ثبت ملی شد

به گزارش گروه حماسه و مقاومت فارس (باشگاه توانا)، محسن انصاری، قائم مقام و سرپرست معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: گردآوری، محافظت، نگهداری و احیا اسناد و آثار فرهنگی ایثارگران به عنوان حافظه تاریخی و میراث معنوی ارزشمند دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، یکی از مأموریت‌های اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در بند 12 سیاست‌های کلی نظام برای ترویج فرهنگ ایثار و جهاد، تأکید ویژه‌ای در حفظ و نگهداری اسناد ایثارگران شده است.

انصاری با تأکید بر اهمیت اسناد شهدا به عنوان حافظه هویت بخش دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: بدون تردید اسناد شهدا به عنوان میراث معنوی به جا مانده از ایثارگران آن دوران، تبیین کننده حقایق تاریخی این برهه حساس از تاریخ ایران است و ضرورت دارد به درستی ثبت و ضبط و به آیندگان منتقل شود.

وی با اشاره به ضرورت ثبت اسناد شهدا در حافظه ملی بیان داشت: در ضرورت این موضوع همان بس که مقام معظم رهبری فرموده‌اند: "منشور معنوی انقلاب، هم وصیت نامه امام و هم وصیت نامه‌ها شهداست"

انصاری در خصوص وضعیت فعلی مرکز اسناد ایثارگران اعلام کرد: تا کنون برای حدود 270هزار ایثارگر پرونده فرهنگی، حاوی وصیت نامه، مناجاتنامه، دستخط، یادداشت، نامه، کتاب، مقاله، شعر، عکس و سایر اسناد مکتوب تشکیل شده است که این پرونده‌ها بیش از هشت میلیون برگ سند را در خود جای داده‌اند و در مرکز اسناد ایثارگران به شیوه‌های علمی، ساماندهی، بازسازی، مرمت و برای بهره‌برداری‌های بعدی آماده می‌شوند.

وی درباره مزایای ثبت این اسناد در فهرست حافظه ملی یادآور شد: بدون شک پس از ثبت در فهرست حافظه ملی، ضمن حمایت و حفاظت بیشتر امکان بهره‌برداری بیشتر از این گنجینه معنوی برای عمومی مردم، به ویژه پژوهشگران و علاقه‌مندان ترویج فرهنگ ایثار و پایداری فراهم خواهد شد.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین تسهیل محافظت از اسناد ایثارگران با استفاده از مناسب‌ترین تکنیک‌ها، افزایش آگاهی ملی و جهانی نسبت به وجود و اهمیت میراث مستند ایثار و شهادت و افزایش میزان دسترسی به میراث مستند ایثار و شهادت را از دیگر فواید ثبت در فهرست حافظه ملی دانست.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول