اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دیدار هیئت حماس با رئیس سازمان اطلاعات مصر/توافق برای افزایش برق صادراتی به غزه

خبرگزاری فارس: هیئت جنبش حماس به ریاست «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی این جنبش که به قاهره سفر کرده است، با رئیس سازمان اطلاعات مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار هیئت حماس با رئیس سازمان اطلاعات مصر/توافق برای افزایش برق صادراتی به غزه

به گزارش فارس، هیئت حماس به ریاست مشعل با «رأفت شحاته» وزیر اطلاعات مصر در مقر این سازمان در قاهره دیدار و درباره تحولات اوضاع فلسطین و به ویژه مسئله آشتی ملی و راه های اجرایی کردن توافق آشتی بحث و گفت‌وگو کردند.

یک منبع آگاه در هیئت جنبش حماس در گفت‌وگو با مرکز اطلاع رسانی فلسطین گفت که رهبران حماس در دیدار با وزیر اطلاعات مصر بر لزوم پایان دادن به محاصره باریکه غزه تاکید کردند.

وی افزود جنبش حماس طی هفته های گذشته همکاری های خوبی با مراجع مصری در زمینه مسدود کردن تونل‌های حفر شده در منطقه مرزی مصر با نوار غزه انجام داده است، اما بستن این تونل ها در سایه تداوم محاصره و بسته بودن گذرگاه ها منجر به بروز فاجعه در غزه خواهد شد و مصر مسئولیت پایان دادن به محاصره غزه را بر عهده دارد.

این منبع آگاه تصریح کرد که طرف مصری به مشکلات معیشتی ساکنان باریکه غزه در سایه محاصره آگاه است، اما در عین حال، امکان بازگشایی کامل گذرگاه ها و بازگرداندن اوضاع به روال سابق قبل از پایان عملیات های نیروهای مسلح این کشور در منطقه سینا وجود ندارد.

در همین راستا، «عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که در دیدار هیئت حماس به ریاست مشعل با رئیس سازمان اطلاعات مصر، اوضاع فلسطین، راه های یکپارچه سازی جبهه داخلی و ارائه تسهیلات لازم برای تردد آزادانه شهروندان فلسطینی ساکن غزه مورد بحث قرار گرفت.

وی تاکید کرد که حماس اهتمام زیادی به حضور رهبران داخلی و خارجی جنبش در قالب هیات اعزامی به مصر داشت و دیدار با مقامات مصری فوق العاده مهم است و قرار است دیدارهای دیگری نیز با مقامات دیگر این کشور بررسی تکمیل گفت‌وگوها برگزار شود.

 

توافق برای افزایش برق صادراتی مصر به غزه

در همین راستا «طاهر النونو» سخنگوی دولت منتخب فلسطین از توافق بر سر افزایش میزان برق صادراتی دولت مصر به نوار غزه تحت محاصره که با بحران برق و سوخت مواجه است، خبر داد.

هیئت دولت منتخب فلسطین در نوار غزه که به ریاست «اسماعیل هنیه» نخست وزیر این دولت به مصر سفر کرده است، دیدارهای متعددی با «هشام قندیل» نخست وزیر مصر و دیگر مقامات و مسئولان این کشور برای بررسی مساله لغو محاصره غزه و احداث منطقه آزاد تجاری در مرزهای مشترک غزه با مصر برگزار کرد.

النونو همچنین از برگزاری دیدارهای دیگر با مقامات و مسئولان مصری به منظور بررسی بحران برق و احداث منطقه آزاد تجاری خبر داد و گفت در دیدارهای صورت گرفته بر سر تسهیل روند انتقال سوخت محموله قطری به باریکه غزه و افزایش میزان برق صادراتی مصر به این منطقه و نیز راه اندازی پرونده احداث نیروگاه های برق در منطقه شیخ زوید توافق حاصل شده است.

وی بررسی مساله امنیتی و تداوم حفظ امنیت در مرزهای مشترک غزه با مصر را از دیگر مسائل مورد بحث عنوان کرد و گفت دولت غزه اجازه نخواهد داد هیچ خطری از باریکه غزه متوجه مصر شود.

هیئت حماس متشکل از رهبران برجسته این جنبش و اعضای دفتر سیاسی آن اعم از «موسی ابو مرزوق»، «سامی خاطر»، «عزت الرشق»، «محمود الزهار»، «محمد نصر»، «خلیل الحیه»، «صالح العاروری» و «نزار عوض الله» است.

این دومین سفر مشعل به مصر از زمان انتخاب «محمد مرسی» به سمت ریاست جمهوری در دوره پس از انقلاب مصر و براندازی رژیم حسنی مبارک است.

انتهای پیام/ص

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول