اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بهره‌برداری از طرح مولیبدن مس سونگون صورت گرفت

افزایش 3 هزار تنی ظرفیت تولید مولیبدن در کشور

خبرگزاری فارس: مدیرعامل مس سونگون گفت: با بهره‌برداری از طرح توسعه مس سونگون تولید مولیبدن، سالانه سه هزار تن مولیبدن در ورزقان آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود و کاربرد این ماده در آلیاژسازی و صنایع هوا و فضا است.

افزایش 3 هزار تنی ظرفیت تولید مولیبدن در کشور

رضا شریفی امروز در حاشیه بهره‌برداری از طرح توسعه مس سونگون تولید مولیبدن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: این حجم سالانه در کارخانه مولیبدن مس سونگون تولید و به حجم ظرفیت تولید شش هزار تنی کشور اضافه می‌شود.

وی افزود: برای راه‌اندازی این کارخانه در مس سونگون 600 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سوی صنایع مس ایران صورت گرفته است.

شریفی در مورد مشخصات این کارخانه نیز گفت: در این مجموعه روزانه 10 تن کنسانتره مولیبدن استخراج می‌شود که زمینه اشتغال 60 نفر را به طور مستقیم و 200 نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم آورده است.

وی با اشاره به تولید شش هزار تن از این ماده در کشور گفت: این میزان مولیبدن در مس سرچشمه تولید می‌شود و تولید سه هزار تنی مجموعه مس سونگون نیز به آن افزوده می‌شود.

وی عمده کاربرد این ماده را در آلیاژسازی و صنایع هوا و فضا اعلام کرد و افزود: این ماده جزو مواد صادراتی است و تولید این ماده در مس سونگون نیز بیشتر به بازارهای صادراتی عرضه می‌شود.

مولیبدن عامل آلیاژکننده در فولاد و چدن برای افزایش استحکام و مقاومت آنها است که آلیاژ آن با تنگستن جای پلاتین را می‌گیرد و به عنوان آنتی کاتد در لوله روتنگن به کار می‌رود و ماده‌ای رنگی ‌برای جوهرهای چاپ ٬222 رنگ‌ها و سرامیک٬ کاتالیزور٬ روان‌کننده جامد٬ قسمت‌های موشک‌ها و هواپیماها٬ راکتورها٬ پره‌های توربین٬ ریختن تحت فشار آلیاژهای مس، باتری‌های ویژه٬ تهیه آلیاژها و فولادهای ویژه است.

عمده کاربرد مولیبدن در صنایع آلیاژی، کاتالیزور، مصارف شیمیایی، الکترونیک و شیشه‌سازی است به طوری که در آلیاژها 90 درصد مولیبدنیم در تهیه آلیاژهای با مقاومت بالا و فولادهای ویژه استفاده می‌شود که در صنایع مربوط به سرعت‌های زیاد، ضد زنگ، آلیاژهای مخصوص و صنایع هوایی استفاده می‌شود.

مولیبدن به عنوان یک کاتالیزور در صنعت نفت به خصوص در کاتالیزورهایی برای جابجایی سولفورهای آلی از محصولات نفتی استفاده می‌شود.

مصارف شیمیایی

مولیبدن به عنوان رنگدانه از قرمز- زرد تا نارنجی قرمز روشن در رنگ‌سازی، جوهرها، پلاستیک‌ها و صنایع لاستیک استفاده می‌شود. دی سولفاید مولیبدن یک روان‌کننده(روغن) یا گریس خوب در دماهای بالاست.

الکترونیک

مولیبدن در کاربردهای الکترونیک بخصوص در هدایت لایه‌های فلزی در ترانزیستور نازک فیلم استفاده می‌شود.

شیشه‌سازی

مولیبدن در مقابل خوردگی توسط بیشتر شیشه‌ها مقاوم است و از این رو به عنوان ماده الکترودی در کوره‌های ذوب شیشه به کار برده می‌شود. شیشه‌هایی که در چنین کوره‌هایی تهیه می‌شوند از کیفیت بالاتری نسبت به شیشه‌های تولید شده در کوره‌های سوختی برخوردار است و همچنین فرآیند تولید شیشه با استفاده از مولیبدن مقبولیت زیست‌محیطی بیشتری دارد.

انتهای پیام/و20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول