اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با 484 اثر تاریخی

آثار تاریخی شمال فارس با بسیاری از استان‌ها برابری می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: تنها خطه شمال فارس با 484 اثر تاریخی ارزشمند با بسیاری از استان‌ها برابری می‌کند.

آثار تاریخی شمال فارس با بسیاری از استان‌ها برابری می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، فریدون فعالی در نخستین گردهمایی دوستداران میراث فرهنگی منطقه شمال فارس که با عنوان «میراثی برای فردا» با هدف بررسی تأثیر مشارکت مردم در حفظ میراث فرهنگی در شهرستان خرم‌بید برگزار شد، اظهار داشت: تنها خطه شمال فارس با 23 هزار کیلومتر مربع وسعت و وجود 484 اثر ارزشمند تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران با بسیاری از استان‌هایی که داعیه فرهنگی دارند برابری می‌کند.

وی خطاب به اعضای فعال انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی گفت: با این حجم آثار تاریخی فرهنگی و گستره تاریخی وظیفه ما در مقابل حفاظت از آثار تاریخی فرهنگی بسیار فراتر از این است.

این مسئول اضافه کرد: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس در زمینه حفاظت از آثار تاریخی به طور شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و با توجه به گردشگرپذیر بودن این استان و حضور بی‌شمار گردشگران و مهمانان در ایام نوروز، تابستان و دیگر تعطیلات همکاران ما یکسره مشغول خدمات‌رسانی هستند اما در حقیقت بدون مشارکت جدی مردم  نمی‌توانیم به هدف اصلی خود که همان حفاظت از آثار تاریخی است، برسیم.

این مسئول هدف از اجرای این گردهمایی و به تبع آن سه گردهمایی دیگر در نقاط جنوب و غرب، مرکز و شرق این استان را جذب بیشتر مشارکت مردم در حفاظت از آثار تاریخی عنوان کرد و گفت: بدون مشارکت مردم نمی‌توانیم در حفاظت از آثار تاریخی موفق عمل کنیم و باید برای حفظ داشته‌های خود به کمک بخش دولتی بیائیم و انتظار ما نیز این است که روز به روز این مشارکت قوی‌تر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در بخش دیگری از سخنانش به توانمندی و فعالیت‌های انجمن‌های مردم‌نهاد در فارس اشاره کرد و ادامه داد: بدون شک انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس از فعال‌ترین انجمن‌ها در سطح کشور است و همکاران ما در این انجمن بدون کوچک‌ترین چشم‌داشتی همگام با مسئولان در اداره کل در راستای حفظ آثار تاریخی تلاش می‌کنند.

وی در پایان خواستار تعامل، ارتباط و همچنین فعالیت‌های بیش از پیش دوستداران میراث فرهنگی با این اداره کل شد.

فعالی همچنین در جلسه پرسش و پاسخ که در پایان این گردهمایی برگزار شد، در پاسخ به پرسش‌های برخی از اعضای انجمن‌ها در مورد تمهیدات سازمان برای حفظ آثار ثبت شده گفت: ارزش تاریخی توسط این اداره کل در فهرست آثار به ثبت می‌رسند اما این به معنای مالکیت اداره کل در تمام آنها نیست بلکه بسیاری از این آثار و بناها در تملک اشخاص و یا دیگر نهادها بوده است و اداره کل این آمادگی را دارد که ضمن تهیه طرح مرمت، 50 درصد از هزینه مرمت و احیای بناها و خانه‌های ارزشمند تاریخی را متقبل شود و 50 درصد مابقی به عهده مالک بنا خواهد بود.

فرماندار شهرستان خرم‌بید نیز در این گردهمایی میراث فرهنگی را عامل ماندگاری انسان‌ها برشمرد.

داوود ایوبی گفت: میراث یا مادی است یا معنوی، اما ارزش‌گذاری میراث فرهنگی به مراتب بیشتر از میراث مادی است چراکه آنچه مادیات را می‌سازد میراث گرانبهایی است که سینه به سینه و نسل به نسل به عنوان فرهنگ منتقل می‌شود.

وی گفت: فرهنگ و دستاوردهای فرهنگی گذشته ما دستاوردهای مادی بسیاری نیز داشته است.

این مسئول ادامه داد: تخت جمشید حاصل تلاشی است که گذشتگان داشته‌اند و فرهنگ آن زمان را به امروز انتقال داده‌اند و اگر امثال این بناها نبود ما انسان‌هایی تهی می‌شدیم.

فرماندار خرم‌بید با محکوم کردن اقدامات دشمنان اسلام در ساخت فیلم توهین‌آمیز علیه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام گفت: غضب دشمنان به واسطه اثر فرهنگی ماندگاری است که از پیامبر اسلام(ص) باقی‌ مانده و روز به روز اثربخشی بیشتری دارد.

ضرورت حفظ اشیای منقول در کنار اشیای غیرمنقول، ارائه نکاتی در مورد نحوه حفاظت فنی از اشیا و آثار دارای ارزش تاریخی و فرهنگی، انعکاس به موقع اطلاعات و گزارش‌ها و آگاه‌سازی مردم در زمینه امکان کلاه‌برداری توسط قاچاقچیان اشیای عتیقه در فروش آثار تقلبی، از جمله مباحثی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین لزوم تشویق و ترغیب مردم در حفاظت از آثار تاریخی، برقراری امنیت پایدار و حفاظت از آثار تاریخی با ایجاد احساس مسئولیت در همه افراد جامعه در مورد حفاظت از آثار تاریخی از مهم‌ترین نکاتی بود که دیگر سخنرانان این گردهمایی به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار دادند.

انتهای پیام/ز30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول