اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

اظهارات تامل آمیز رییس دولت اصلاحات/

خاتمی:دولت با رشد اقتصادی زیر 2درصدچطور می‌خواهد2میلیون شغل ایجاد کند؟

خبرگزاری فارس:سید محمد خاتمی با بیان اینکه ما توانستیم در دوره خود با رشد صنعتی 14 درصدی و رشد کشاورزی 11 درصدی 600 هزار شغل ایجاد کنیم اظهار داشت: الان چطور ممکن است رشد اقتصادی زیر 2 درصد باشد اما 2 میلیون شغل ایجاد شود.

خاتمی:دولت با رشد اقتصادی زیر 2درصدچطور می‌خواهد2میلیون شغل ایجاد کند؟

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق در جمع تعدادی از اعضای کانون فرهنگی یاران امام موسی صدر  اظهار داشت: در دوران اصلاحات با بودجه 20 میلیارد دلاری ما رشد اقتصادی 4/7 درصدی را تجربه کردیم، اشتغال 600 هزار نفری را تجربه کردیم در حالی که خشکسالی، زلزله و رسیدن قیمت نفت به زیر 10 دلار را داشتیم و گاهی درآمد سالانه مان 10 میلیارد دلار بود در حالی که بودجه را با 19 میلیارد دلار بسته بودیم.

 

خاتمی خاطرنشان کرد: ما با رشد صنعتی 14 درصدی و رشد کشاورزی 11 درصدی و رشد بالای سرمایه گذاری توانستیم 600 هزار شغل ایجاد کنیم. اما الان چطور ممکن است رشد اقتصادی زیر 2 درصد باشد اما 2 میلیون شغل ایجاد شود؟! مگر اینکه معجزه شود.

 

وی ادامه داد: اگر بپرسند انقلابی واقعی کیست، باید گفت انقلابی واقعی کسی است که بر اساس آرمانهای انقلاب بخواهد ایران را به عنوان الگو بسازد، انقلابی که بر اساس آزادیهای اساسی-نه بداخلاقی و لاابالی گری- هیچ چیز کمتر از کشورهای پیشرفته دموکراتیک دنیا نداشته باشد و از نظر پیشرفت، استفاده از نیروهای داخلی و اندیشمندان و دانشمندان و دانشجویانش بهترین زمینه را برای پیشرفت فراهم کند.

رئیس بنیاد باران با بیان اینکه هیچ کشوری نیست که همه نیازهایش را بتواند در داخل تامین کند به استفاده از منابع گازی و نفت اشاره کرد و افزود: ایران از لحاظ برخورداری از این منابع دومین کشور دنیا است و بخصوص در 7 سال اخیر که مملکت درآمدهای افسانه‌ای در حدود 500 میلیارد دلار پیدا کرده است.

خاتمی با بیان اینکه من یک بار در دیدار با رهبری گفتم مملکت ما آماده take off است و همه امکانات را دارد، تصریح کرد: همان جا بود که نطفه اولیه چشم‌انداز بسته شد و بعد از آن در دولت ما تدوین و سپس مورد تایید رهبری قرار گرفت. در سال 67 که جنگ تمام شده بود مملکت واقعا ویران بود و بعد دولت سازندگی آغاز بکار کرد.

رئیس بنیاد باران اذعان داشت: البته حتماً دولت بنده و آقایان هاشمی و موسوی اشکالاتی داشته است، اما واقعا ممکلت از سقوط و فرسودگی بیرون آمد. بسیاری از مسائل امروز، در همان زمانها زیر بنایش گذاشته شد. البته در زمانی تورم به بیش از 40 درصد هم رسید اما کنترل شد و در دوران من به کمترین حد خود رسید یعنی حدود 11 درصد و بعد ارز با همت مرحوم نوربخش و ستاری‌فر و خود دولت تک نرخی شد که این اقدام بسیار حیاتی بود.

وی بر همین اساس یادآور شد: این اقدامات هم منشاء بسیاری از فسادها را می‌خشکاند و هم از سرمایه ملی حفاظت می‌کرد و این اقدام بزرگ ممکن بود دوباره تورم را سرسام آور افزایش دهد، ولی با همت دوستان چنین امری اتفاق نیفتاد، بلکه از یازده و اندی درصد به حدود 15 درصد رسید و بلافاصله هم از سال بعد از تک نرخی شدن شروع به کاهش کرد. اما الان با این همه درآمد تورم بالا می‌رود و بیکاری زیاد شده است.

رئیس بنیاد باران با بیان اینکه معتقدم انقلابی بودن به معنای الگوسازی است افزود: اگر در چشم انداز هم پیش‌بینی کردیم که در منطقه قدرت اول باشیم، باید ببینیم که آیا اینطور هستیم؟ وقتی که ما رشد 8 درصد داشته باشیم می‌توانیم با ترکیه و کشورهای مشابه آن رقابت کنیم. اگر تاکنون در این حد نبوده‌ایم، از این به بعد باید به رشد 15درصدی برسیم تا به آنها برسیم.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم خدای نکرده اوضاع به کلی به هم بخورد. با این وصف ما هم باید این وضع را حفظ کنیم و هم اینکه منتقد باشیم.

خاتمی گفت: امروز طبقات جدیدی با ثروتهای کلان به وجود آمده که البته نمی‌گویم ثروت همه آنها نامشروع است اما سیستم غلط است؛ سیستمی که یک مورد سوء استفاده آن 3 هزار میلیارد تومان است، در بقیه موارد چگونه است؟

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول