اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه شرکت‌های پرورش ماهیان گرم آبی خبر داد

اجرای ردیابی آبزیان پرورشی در میادین فروش کشور

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی کشور از اجرای ردیابی آبزیان پرورشی در بازار و میادین فروش در سراسر کشور خبر داد و گفت: این طرح تحت عنوان طرح کدیدنک در مازندران در حال پیگیری است.

اجرای ردیابی آبزیان پرورشی در میادین فروش کشور

محمد خلاقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری بیان داشت: مازندران 44 هزار تن ماهی گرم آبی تولید می‌کند. این تولید در سطحی معادل  8 هزار هکتار از منابع آبی دو منظوره و مزارع پرورش ماهی تولید می‌شود که 20 هزار تن آن در تعاونی پرورش‌دهندگان شرق مازندران تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه مازندران شش تعاونی پرورش ماهیان گرم آبی دارد، گفت: یکی از دغدغه‌های پرورش‌دهندگان ماهیان گرم آبی مازندران، نداشتن اتحادیه و نداشتن جایگاه مناسب و عدم شناخت مسئولان مرتبط از این حرفه است.

خلاقی تصریح کرد: از مهم‌ترین مشکلات پرورش‌دهندگان ماهیان گرم آبی مازندران، وجود کود شیمیایی است که سهمیه مازندران در وزارت جهاد کشاورزی 13 هزار تن است.

وی اضافه کرد: امسال سهمیه استان 5 هزار تن است که هنوز بعد از چهار ماه از شروع پرورش ماهی یک سری از این کودها را تحویل گرفته‌ایم و بقیه را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی کشور تاکید کرد: کسری کود شیمیایی به تولید ضربه می‌زند و باعث می‌شود وزن انفرادی ماهیان کاهش یابد.

خلاقی خاطرنشان کرد: مسئولان محصولات آبزی‌پروری را جزو تولیدات لوکس می‌دانند و از بهره‌برداران در این زمینه کمترین حمایت را می‌کنند و حمایت  پشتیبانی امور دام در زمینه تامین علوفه برای ماهی کپور بسیار کمرنگ است.

وی افزود: پرورش ماهی گرم آبی به واردات وابسته نیست و مواد مورد نیاز در داخل قابل تامین است. بخش زیادی از نیازهای غذایی آبزیان بر اساس تولید طبیعی در منابع آبی تامین می‌شود.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی کشور به صادرات 12 درصدی ماهیان گرم آبی در مازندران اشاره کرد و گفت: 5 هزار تن ماهی از مازندران به کشورهای همسایه صادر می‌شود و برای افزایش سهم صادرات و تنوع محصولات استان اتحادیه صادرات آبزیان در مازندران تاسیس شد تا مشکلات سر راه صادرات آبزیان برطرف شود.

خلاقی تصریح کرد: مازندران ظرفیت بالایی در آبزی‌پروری دارد و با توجه به دانش فنی بالای موجود در استان می‌توان از دانش‌آموختگان استفاده کرد و در استان ایجاد اشتغال کرد.

وی از اجرای ردیابی آبزیان پرورشی در بازار و میادین فروش در سراسر کشور خبر داد و یادآور شد: این طرح تحت عنوان طرح کدیدنک در مازندران در حال پیگیری است.

این مسئول ادامه داد: این طرح در راستای سلامت مصرف و عرضه بهداشتی‌تر آبزیان موجود در بازار برای نخستین بار در کشور به صورت پایلوت در مازندران در حال اجرا است.

خلاقی با بیان اینکه آبزی‌پروری در ایجاد اشتغال، صادرات و سرمایه‌گذاری تاثیر بسزایی در مازندران دارد، متذکر شد: آبزی‌پروران در زمینه تسهیلات یارانه‌دار مشکل دارند و همین مسئله موجب ناتمام ماندن کارها و سردرگمی آبزی‌پروران می‌شود. 

به گزارش فارس، آبزی‌پروری گرمابی در مازندران حدود 4 هزار شغل مستقیم و 8 هزار شغل فصلی و 10 هزار شغل جانبی از جمله حمل و فروش و تبدیل در بازار را تامین می‌کند.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول