اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای مبارزه با بیماری هاری/

سالانه 6 هزار سگ در یزد علیه هاری واکسینه می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول بررسی، آموزش و مراقبت بیماری‌های دامی اداره دامپزشکی استان یزد گفت: به منظور مبارزه با بیماری هاری، سالانه بیش از 6 هزار سگ در یزد واکسینه می‌شود.

سالانه 6 هزار سگ در یزد علیه هاری واکسینه می‌شود

 محمد عبدالحسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: بیماری هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و منبع بیماری سگ‌های ولگرد و حیوانات وحشی هستند و از طریق گازگرفتگی به دام و انسان سرایت می‌کند.

وی بیان کرد: عمده‌ترین راه پیشگیری از این بیماری، واکسینه کردن سگ‌های خانگی و سگ‌های گله و معدوم سازی سگ‌های ولگرد است.

عبدالحسین‌زاده، علائم بیماری هاری در حیوانات را تغییر رفتار عنوان کرد و افزود: دام و یا هر حیوان دیگر در صورتی که به این بیماری مبتلا باشد یا خیلی آرام می‌شوند و یا در صورت هاری خشمگین، حالت حمله از خود نشان می‌دهند و به هر چیزی حمله می‌کند و آن را گاز می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در این بیماری سیستم بلع حیوان مختل می‌شود و در مراحل انتهایی بیماری، حیوان فلج شده و بیشتر بعد از 10 روز تلف می‌شود.

عبدالحسین‌زاده عنوان کرد: افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هاری هستند کودکان، محیط بانان، دامداران و چوپانان هستند که توصیه می‌شود واکسن ضد هاری را دریافت کنند.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از این بیماری در انسان باید هر نوع گاز گرفتگی توسط حیوانات وحشی، مشکوک به هاری تلقی شود مگر اینکه با آزمایشات خلاف آن ثابت شود و روند  تشخیص بیماری نیز به این صورت است که از مغز دام یا حیوان مورد نظر نمونه‌برداری و آزمایش شده و پس از یک هفته نتیجه مشخص می‌شود و فرد مشکوک به هاری در این یک هفته باید زیر پوشش واکسن ضد هاری قرار گیرد و در صورتی که نتیجه آزمایش هاری منفی باشد از ادامه روند دریافت واکسن ضد هاری خودداری می‌شود.

عبدالحسین‌زاده توصیه کرد: برای پیشگیری از بیماری هاری همواره توصیه می‌شود از بازی کودکان با سگ و گربه‌های ولگرد جلوگیری شود.

وی افزود: فردی که مورد گازگرفتگی توسط حیوان وحشی قرار گرفته است، باید محل زخم را با آب شست‌وشو دهد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مرکز بهداشت مراجعه کند.

عبدالحسین‌زاده یادآور شد: استان یزد در سال 86 آمار زیادی از مبتلایان به بیماری هاری را داشته است به طوری که 14 کانون بیماری هاری دام شناسایی شد و از آن به بعد این تعداد بسیار کاهش داشته است به طوری که در سال 90 یک مورد هاری و طی شش ماهه سال جاری هیچ موردی مبنی بر ابتلا به بیماری هاری گزارش نشده است.

وی در مورد اقداماتی که در اداره دامپزشکی انجام می‌شود، گفت: ضمن اینکه واکسیناسیون ضد هاری هر شش ماه یک‌بار برای این حیوانات باید انجام شود، این اداره کار قلاده‌گذاری و واکسینه کردن سگ‌های گله و یا سگ‌های خانگی را انجام می‌دهد که با مراجعه صاحبان این حیوانات به کلینیک‌ها یا اداره دامپزشکی این اقدام صورت می‌گیرد.

عبدالحسین‌زاده گفت: در استان سالانه 6هزار سگ به طور متوسط علیه هاری واکسینه می‌شوند و در پنج ماهه اول سال جاری هزار و 330 قلاده سگ علیه هاری واکسینه شدند همچنین معدوم سازی سگ‌های ولگرد با محوریت شهرداری‌ها و دهداری‌ها و همکاری اداره دامپزشکی و نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود و شهروندان می‌توانند در صورت  مشاهده سگ‌های ولگرد در حومه شهرها موارد را به شهرداری‌ها اعلام کنند.

وی در مورد برنامه‌های جدید در پیشگیری از بیماری هاری گفت: سیاستی که از سوی وزارت کشور از سال گذشته به کل شهرداری و دهداری‌ها ابلاغ شده، سیاست زنده‌گیری سگ‌های ولگرد است که اجرایی شدن این اقدام نیازمند تامین زیرساخت‌هایی از جمله نیروی انسانی و اعتبارات است که در حال برنامه‌ریزی آن هستیم.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول