اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/گفت‌وگوی فارس با شهروندان و کارشناس سوری درباره فیلم موهن آمریکایی/

هدف آمریکا ایجاد تفرقه در جهان اسلام برای حفظ موجودیت اسرائیل است

خبرگزاری فارس: شهروندان و کارشناس سوری با محکوم کردن پخش فیلم موهن آمریکایی و اینکه این حق پیروان هر آیینی است، از ارزش‌های دین خود دفاع کنند، هدف آمریکا از این اقدام را تفرقه‌انگیزی در جهان اسلام برای حفظ موجودیت اسرائیل دانستند.

هدف آمریکا ایجاد تفرقه در جهان اسلام برای حفظ موجودیت اسرائیل است

به گزارش فارس، پخش فیلمی توسط «سام باسیل»، آمریکایی یهودی الاصل که به ارزش‌های اسلامی و همچنین پیامبر گرامی اسلام (ص) توهین می‌کرد، خشم و غضب و اعتراض مردم بسیاری از کشورهای اسلامی را برانگیخت.

سوریه و مردم این کشور نیز به شدت پخش این فیلم را محکوم کرده و خواستار اقدام جدی علیه توهین به مقدسات اسلامی شدند.

در این ارتباط خبرنگار فارس در دمشق با شماری از شهروندان و یک کارشناس سوری به گفت‌وگو نشست و نظر آنها را در این ارتباط جویا شد.

چنین اقداماتی با هدف از بین بردن وحدت جهان اسلام و حفظ بقای اسرائیل صورت می‌‌گیرد

شیخ «حسام أحمد شعیب»، پژوهشگر امور اسلامی و سیاسی با محکوم کردن این اقدام تاکید کرد که انجام چنین اقداماتی با هدف از بین بردن وحدت مسلمانان صورت می‌گیرد تا اسرائیل همچنان به بقای خود ادامه دهد و به گمان آنها تنها اسرائیل برنده اینگونه اقدامات باشد.

شعیب در ادامه افزود: پیش از هر چیز باید بگویم که این حق هر امت و پیروان هر آیینی چه در جهان عرب یا غرب یا اسلام یا هرجای دیگر است که وقتی به مقدسات آن توهین می‌شود،‌ اعتراض کند و این اعتراض برخلاف آنچه غربی‌ها تصور می‌کنند، تنها مختص سلفی‌ها یا برخی از جنبش‌های اسلامی نیست، بلکه این اعتراض سراسر جهان اسلام است و این حق ملل جهان عرب و اسلام است که به پخش فیلمی اعتراض کنند که به یکی از مقدس‌ترین افراد در آیین اسلام یعنی پیامبر (ص) توهین کرده است، به ویژه آنکه شخصیت پیامبر (ص) نزد تمام مسلمانان از هر فرقه و طایفه و گرایشی مقدس است.

این پژوهشگر امور اسلامی و سیاسی سوری درباره بی‌تفاوتی آمریکا و عدم واکنش کاخ سفید در قبال پخش این فیلم توهین‌امیز گفت: در اینجا می‌توان معیارهای دوگانه آمریکا و غرب را در قبال امور و قضایای مختلف ملاحظه کرد.

وی افزود: ما طی سال‌های گذشته مشاهده کردیم که اهانت‌های بیشماری توسط کشورهای غربی به شخصیت پیامبر شده است، از جمله در دانمارک یا کشیش جونز و همچنین مشاهده کردیم که آمریکا در قبال تمام این اهانت‌ها تنها سکوت کرد و این به یکی از سیاست‌ها و تزهای آمریکا تبدیل شده که در قبال توهین به ارزش‌های اسلامی سکوت کند، در حالی‌که اگر این قضایا با اسرائیل و صهیونیسم ارتباط پیدا می‌کرد،‌ هرگز در برابر آنها سکوت نمی‌کرد.

الشعیب درباره نقش رژیم صهیونیستی در این قضایا گفت: اسرائیل نقش اساسی را در توهین به پیامبر (ص) و همچنین ارزش‌ها و مقدسات اسلامی ایفا می‌کند و به این طریق تلاش می‌کند، به غرب القا کند، جهان اسلام جهان قانونمندی نیست و تنها هرج و مرج است که بر کشورهای اسلامی حکومت می‌کند و در این ارتباط به واکنش ملل مسلمان در اعتراض به توهین به پیامبر (ص) در دانمارک استناد می‌جوید که در جریان آن مسلمانان برخی کشورها سفارتخانه‌ها و کلیساها و دیرهای مسیحیان را به آتش کشیدند، به همین دلیل ما اینگونه تعدی‌ها و اقدامات را محکوم می‌کنیم، چون این اقدامات نشات یافته از دین مبین اسلام نیست، و به نظر من باید به راه‌های دیگری برای بیان اعتراض و محکومیت خود روی بیاوریم.

اعتراض به پخش چنین فیلمی حق مسلمانان است

اما یک شهروند سوری در واکنش به این اقدام توهین‌آمیز به خبرنگار فارس گفت که ما به شدت این اقدام توهین‌کننده به شخصیت بزرگوار پیامبر (ص) و همچنین ارزش‌های دینی‌امان را محکوم می‌کنیم و اعتقاد داریم که این حق مسلمانان است که از هر آیین و مکتب و گرایشی که هستند، از معتقدات و ارزش‌های دینی خود در برابر این توهین‌ها دفاع کند.

وی افزود: ما اطمینان داریم که اسرائیل مهمترین نقش را در این ارتباط بازی می‌کند،‌ چون تلاش دارد به هر طریق ممکن وجه اسلام را در جهان غرب تحریف کند.

پخش چنین فیلم‌هایی هیچ‌گاه نمی‌تواند به جایگاه والای پیامبر(ص) لطمه وارد کند

یک شهروند سوری دیگر نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: چنین توهین‌هایی هیچ‌گاه نمی‌تواند ذره‌ای به جایگاه والای پیامبر گرامی اسلام (ص) لطمه بزند و به نظر من نباید بیش از حد به این فیلم و اینگونه اقدامات بها داد، همه می‌دانند که هدف واقعی از انتشار چنین فیلمی فتنه‌انگیزی بین مسیحیان و مسلمانان به ویژه در مصر است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول