اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

گروهی از مقامات سابق آمریکایی:

حمله به ایران تنها چهار سال برنامه هسته‌ای این کشور را عقب می‌اندازد

خبرگزاری فارس: گروهی ۳۰ نفره از مقامات و کارشناسان سابق آمریکایی می‌گویند که حمله به ایران تنها چهار سال برنامه هسته‌ای این کشور را به تاخیر می‌اندازد.

حمله به ایران تنها چهار سال برنامه هسته‌ای این کشور را عقب می‌اندازد

به گزارش فارس به نقل از بزینس‌ویک، بر اساس گزارش گروهی از مقامات سابق آمریکایی، حمله به برنامه هسته‌ای ایران تنها می‌تواند چهار سال برنامه هسته‌ای ایران به عقب بیندازد.

این گزارش که قرار است نسخه کامل آن امروز منتشر شود، «پروژه ایران» نام دارد و مقامات امنیتی و سیاست خارجی سابق آمریکا از هر دو حزب اصلی این کشور در تدوین آن مشارکت داشته‌اند.

بنابراین گزارش، هرچند حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند خساراتی سنگین به بسیاری از تاسیسات هسته‌ای و ذخایر هسته‌ای ایران وارد کند اما نابودی کامل این برنامه محتمل نیست و ایران همچنان صاحب ظرفیت علمی و تجربه لازم برای شروع برنامه هسته‌ای خود خواهد بود.

در این گزارش همچنین تصریح شده است که عملیات نظامی مزبور می‌تواند به وجهه و موقعیت آمریکا نیز ضر به بزند. اگر چنین حمله‌ای بدون اجازه سازمان ملل و یا ائتلاف بین‌المللی صورت بگیرد، حمایت از تحریم‌های ایران را کاهش خواهد داد.

همچنین ایران می‌تواند با مسدود کردن تنگه هرمز قیمت نفت را بالا برده و بازارهای بین‌المللی را دچار مشکل کند.

این گزارش حاکی‌ست، حمله به ایران می‌تواند در منطقه‌ای که خود تغییرات بزرگی را به تازگی تجربه کرده است، نیروهای بی‌ثبات کننده سیاسی و اجتماعی را آزاد کند و خشم مسلمانان را در سطح جهان برانگیخته و به القاعده فرصت گرفتن نیروهای تازه بدهد.

این گزارش مجددا بر همان نتیجه‌ای تاکید می‌کند که مایک مولن، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا بر آن تاکید کرده بود. از نظر مولن هم حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران دارای تاثیرات محدود است.

بی‌بی‌سی هم اعلام کرده که در تهیه این گزارش 30 نفر از مقامات سابق آمریکایی مشارکت و تاکید کرده‌اند که نتیجه این حمله جنگی بزرگ در منطقه خواهد بود.

انتهای پیام/ک.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول