اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

لتایر نت:

حمله اسرائیل به ایران زمینه‌ساز تنش جدی در روابط تل‌آویو ـ واشنگتن است

خبرگزاری فارس: منتقدان امنیت ملی اسرائیل نسبت به حمله اسرائیل به ایران هشدار داده و آن را زمینه ساز تنش جدی میان تل‌آویو و واشنگتن قلمداد می‌کنند.

حمله اسرائیل به ایران زمینه‌ساز تنش جدی در روابط تل‌آویو ـ واشنگتن است

به گزارش فارس، «لتایر نت» در مقاله‌ای به قلم «گریت پورتر» و «جیم لاب» می‌نویسد: حضور افرادی چون ژنرال «مارتین دمپسی» در بازوی نظامی آمریکا، «کاخ سفید» را بر آن داشته که از موضع اسرائیل که جنگ با ایران است، فاصله بگیرد. امتناع آمریکا از همراهی اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران و بی‌اهمیتی این موضوع در راهبرد انتخاباتی جمهوری‌ خواهان، اسرائیل را وادار به تجدید نظر در مورد حمله به ایران کرده است. با این حال، دلیل تغییر در مواضع اسرائیل کاملا مشخص نیست. برخی آمریکا را مسئول این تغییر دیدگاه اسرائیل معرفی می‌کنند، در حالی که دیگران تغییر شرایط منطقه را مهمترین عامل می‌دانند.

 

*مواضع اوباما

 

اقدامات آشکار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، حاکی از آن است که آمریکا با تهدیدات ظاهری بنیامین نتانیاهو مبنی بر حمله یک جانبه به ایران موافقت نخواهد کرد. ممکن است این مواضع محکم، به عقب ‌نشینی اسرائیل از موضع خود که حمله به تهران است، منجر شود.

 

*هدف نتانیاهو

 

نتانیاهو امیدوار بود تا با بهره‌گیری از نزدیکی زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت اوباما را تحت فشار سیاسی داخلی قرار دهد و از این طریق کاخ ‌سفید را رو در روی ایران قرار دهد.  

 

*صراحت آمریکا

 

این نخستین باری است که یک مقام ارشد آمریکایی دیدگاه خود مبنی بر عدم تمایل این کشور برای حمله به ایران را به صراحت بیان می‌کند.

 

*هشدار دمپسی به اسرائیل

 

به گزارش «آی‌ پی اس»، دمپسی در ملاقاتی که در ماه ژانویه با مقامات اسرائیل داشت، این نکته را متذکر شده بود. با این حال، اقدامات عملی دولت آمریکا در ماه‌های بعد و پیگیری خواست اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران (در ماه‌های می و ژوئن)، بیانگر عقب نشینی آمریکا از موضع خود بود.

 

*لغو رزمایش آمریکا و اسرائیل

 

به گزارش «تایمز»، پنتاگون قصد دارد بزرگترین رزمایش مشترک خود با اسرائیل را که قرار بود در اواخر ماه اکتبر برگزار شود،  لغو کند. هدف از این مانور، آزمایش سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا و اسرائیل عنوان شده است. گفتنی است این خبر تاکنون از سوی هیچ یک از مقامات آمریکا رسما تایید نشده است.

 

*تنش میان اوباما و نتانیاهو برگزاری رزمایش مشترک را به تعویق انداخت

 

پیش از این هم به دلیل افزایش تنش میان اوباما و نتانیاهو (که از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران ناشی می‌شد) برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل یکبار به تاخیر افتاده بود. قرار بود این رزمایش در بهار گذشته برگزار شود.

 

*مصاحبه «ایلند» با رویترز

 

«گئورا ایلند»، مشاور اسبق امنیت ملی اسرائیل در مصاحبه با «رویترز» اظهار کرد که سخنان دمپسی معادلات سیاسی بیت‌المقدس را تغییر داده است. وی افزود: «مقامات اسرائیل مشغول بررسی راه‌های دیگر هستند؛ چراکه آنان نمی‌توانند با خواست آمریکا مخالفت کنند». ایلند در ادامه به سخنان نتانیاهو اشاره کرد و گفت: «به اعتقاد نخست‌وزیر اسرائیل، پس از آغاز حمله تلاویو به ایران، آمریکا برغم مخالفت اولیه خود، از اسرائیل حمایت خواهد کرد». با این حال، بیان چنین سخنان گستاخانه‌ای از سوی نتانیاهو به معنای بازنگری شرایط است.

 

*تبلیغات بی بی

 

کمپین نتانیاهو در راستای تغییر سیاست آمریکا و ترغیب این کشور به رویارویی با ایران، در دوهفته نخست ماه آگوست به اوج خود رسید، به طوری که رسانه‌های اسرائیل مکررا از تصمیم باراک و نتانیاهو برای حمله قریب‌الوقوع به ایران خبر ‌می‌دادند.

 

*شرط اسرائیلی

 

به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی که نامی از وی منتشر نشده است(که به احتمال زیاد باراک می‌باشد)، در صورتی که آمریکا خط قرمز اسرائیل در قبال ایران را بپذیرد، سران این رژیم در تصمیم خود مبنی بر حمله یک جانبه به تهران تجدید نظر خواهند کرد. شایان ذکر است که خط قرمز اسرائیل توقف هرگونه غنی‌سازی است.

 

*شکست نتانیاهو

 

به گفته ایلند، اسرائیل در موقعیتی نیست که برای اوباما شرط بگذارد (قرار است نتانیاهو ماه آینده با اوباما دیدار کند)، چراکه رئیس جمهور آمریکا صراحتا با حمله یک جانبه اسرائیل به ایران مخالفت کرده و جمهوری‌خواهان و رامنی نیز، موفق نشده‌اند تا نشان دهند که مخالفت اوباما با حمله یک جانبه اسرائیل به ایران،  یک تاکتیک انتخاباتی است.

 

*تفاوت دیدگاه جمهوری‌خواهان و رامنی در قبال ایران

 

در حالی که هسته مرکزی حزب جمهوری‌خواه، دستیابی ایران به دانش فنی لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را خط قرمز آمریکا برای حمله به ایران معرفی می‌کند، «میت رامنی» رئیس کم تجربه این حزب، خواستار توقف کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران شد.

 

* تاثیر رئالیسم در کمپین انتخاباتی رامنی

 

این غفلت، تاثیر بیش از پیش رئالیسم را در کمپین انتخاباتی رامنی نشان می‌دهد. شایان ذکر است که این گروه از مخالفین اقدامات افراطی جورج بوش پس از حادثه یازده سپتامبر بودند.

 

*سخنان رایس

 

سخنران این حزب در بحث سیاست خارجی، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا بود که محافظه کاران جدید به دیده تحقیر به وی می‌نگرند. البته، این نگرش محافظه کاران جدید را نباید ناشی از تلاش رایس برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک با ایران دانست. گفتنی است وی در سخنرانی خود، ایران را مسئول شکست آمریکا در مقابله با مخالفانش معرفی کرده است.

 

*کمک صد میلیون دلاری اسرائیل به جمهوری‌خواهان

 

در میان مشاوران سیاست خارجی رامنی، نام‌هایی مانند «دان سنور»، «الیوت آبرامز»، «اریک ادل من» (این افراد از محافظه کاران جدید محسوب می‌شوند) و «جان بولتون» (سفیرسابق سازمان ملل و از طرفداران افراطی اسرائیل)  به چشم می‌خورد. کمک صد میلیون دلاری «شلدون آدلسون»، کازینودار معروف اسرائیلی و از طرفداران نتانیاهو و حزب راستگرای افراطی برای تبلیغات جمهوری خواهان، این اطمینان را می‌دهد که نسبت به اسرائیل و ایران کنترل دارند. 

 

* سفر بی‌نتیجه رامنی

 

به دلیل سفر بی‌نتیجه ماه جولای رامنی به بریتانیا، اسرائیل و لهستان، ممکن است محافظه ‌کاران جدید تا حدودی اعتبار خود نزد رئالیست‌ها را از دست داده‌ باشند. به طوری که نتایج نظر سنجی‌های اخیر حاکی از آن است که جمهوری‌خواهان و رای دهندگان مستقل در حوزه های انتخابیه، از جنگ خسته شده‌اند. 

 

*حمله اسرائیل به تهران به ضرر اسرائیل تمام می‌شود

 

در این راستا، «لی اسمیت»، نویسنده محافظه کار، مقاله‌ای با عنوان «چرا رامنی به ایران حمله نمی‌کند» در مجله «تبلت» منتشر کرده است. «میکل هیدن»، از مشاوران ارشد رامنی در گفتگویی که در روز پنجشنبه با روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» داشت، در سخنانی که شبیه سخنان دمپسی بود، اظهار کرد: «ممکن است حمله تلاویو به تهران به ضرر اسرائیل تمام شود». 

 

*مخالفت مقامات اسرائیل با نتانیاهو

 

سخنان دمپسی و هیدن در مورد بیهودگی تهاجم اسرائیل به ایران، با دیدگاه‌های نخبگان امنیت ملی اسرائیل همخوانی دارد. به عنوان مثال، رئیس جمهور «شیمون‌پرز‌»، مقامات سابق سرویس‌های اطلاعاتی و فرماندهان ارتش، صراحتا با دیدگاه‌های باراک و نتانیاهو در مورد حمله به ایران مخالفت کرده‌اند. 

 

*نگرانی منتقدان از تنش میان آمریکا و اسرائیل

 

جدای از اینکه آیا حمله اسرائیل به ایران تاثیرگذار است یا نه، منتقدان امنیت ملی اسرائیل نسبت به حمله اسرائیل به ایران هشدار داده و آن را زمینه ساز تنش جدی میان تلاویو و واشنگتن قلمداد می‌کنند. گفتنی است که این دیدگاه پس از اظهارات دمپسی در فضای سیاسی اسرائیل بازتاب گسترده‌تری داشته است.

 

*مخالفت «گولدبرگ» با حمله اسرائیل به ایران

 

«جفری گولدبرگ»، از طرفداران تاثیرگذار سیاست‌های اسرائیل که (در ماه گذشته و در اوج تبلیغات نتانیاهو) در ترویج دیدگاه «بدون شک اسرائیل در گذشته یک جانبه عمل می‌کرد»، نقش بسزایی داشته است، در سایت «آتلانتیک مگزین» به این نکته اشاره می‌کند که به هفت دلیل اسرائیل نباید به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند. وی در ادامه می‌نویسد: «ممکن است حمله اسرائیل به ایران و در پی آن، حمله تهران به منافع آمریکا، روابط اسرائیل و آمریکا را دچار تنشی جدی کند». مردم آمریکا از شنیدن نام خاورمیانه خسته شده‌اند.

 

*بی‌توجهی همگان به سخنان باراک و نتانیاهو

 

«بن کاسپت»، مقاله نویس روزنامه راستگرای میانه‌رو «ماریو» به فضای حاکم در اسرائیل اشاره می‌کند (اسرائیلی‌ها از سخنان نتانیاهو و باراک مبنی بر حمله به ایران خسته شده‌اند) و می‌نویسد: «اگر با دقت به اطرافمان بنگریم متوجه این نکته می‌شویم که سخنان باراک و نتانیاهو دیگر در اسرائیل جدی گرفته نمی‌شود و جامعه جهانی نیز، به اظهارات آنان توجهی نمی‌کند».

 

انتهای پیام/0809x1/ز.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول