اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

آیساف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح در افغانستان خبر داد

خبرگزاری فارس: آیساف از برگزاری کنفرانس صلح در ماه جاری میلادی با موضوع صلح افغانستان با حضور نمایندگان بیش از 30 کشور خبر داد.

آیساف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح در افغانستان خبر داد

به گزارش فارس، آیساف اعلام کرد که قرار است شرکت‌کنندگان این کنفرانس بین‌المللى در مورد رفع خشونت‌ها و ادغام مجدد و برقرارى صلح پایدار در افغانستان بحث وگفت‌وگو کنند.

«دیوید هوک» مسئول "برنامه بازگشت طالبان به زندگی عادی"، در یک نشست خبری در کابل گفت: در ادامه تلاش‌های صلح و پیوستن طالبان به دولت، قرار است در هفته صلح و وحدت، حدود ١٢٠ مجلس و کنفرانس در این خصوص در سراسر افغانستان برگزار شود.

وی افزود: قرار است یک کنفرانس بین‌المللی با موضوع بررسی راه‌های برقراری صلح در افغانستان در تاریخ 22 سپتامبر با حضور بیش از 30 کشور در کابل برگزار شود.

هوک همچنین از یک کنفرانس ملى خبر داد که قرار است تاریخ 19 سپتامبر با حضور بیش از 3500 افغان برگزار شود.

هوک هدف این برنامه وسیع را تأمین صلح و وحدت ملى در افغانستان عنوان کرد.

دیوید هوک، نقش نهادهاى مدنى و زنان را در پیش برد روند صلح در افغانستان اساسى خوانده و افزود: که در این مورد نیز 2 کنفرانس در تاریخ 24 و 25 سپتامبر توسط جامعه مدنى و شبکه زنان افغان، راه‌اندازى شود.

وی، برنامه برگرداندن طالبان به زندگى عادی که از سال ٢٠٠٩ به درخواست دولت افغانستان آغاز شده است را موفقیت آمیز دانست.

هوک افزود: این برنامه پیشرفت‌هاى خوبى داشته و بیش از پنج‌هزار تن از طالبان به این برنامه پیوسته‌اند و هزاران تن دیگر، در مرحله پیوستن به این روند هستند.

موصوف، روند ادغام مجدد را یک پروسه افغانى نامید، که از طرف افغان‌ها رهبرى شده و به پیش برده می‌شود و آیساف از این برنامه حمایت نموده و به آن کمک می‌کند.

وى خاطرنشان کرد: بودجه تعیین شده در سال جاری به این برنامه، ٢٠٠ میلیون دلار آمریکایى می‌باشد که توسط آمریکا، ژاپن و برخى کشورهاى دیگر، پرداخت می‌شود و از آغاز این برنامه تاکنون، ٥٠ میلیون دلار در این روند به مصرف رسیده است.

به نقل از «پژواک» وى خاطرنشان کرد که این برنامه، در سال ٢٠١٠ براى مدت پنج سال از سوى جامعه جهانى پیش‌بینى شده بود و بر اساس موافقتنامه کنفرانس لندن، این برنامه تاسال ٢٠١٥ ادامه خواهد یافت.

پس از سال ٢٠١٤ دولت افغانستان و جامعه جهانى، تصمیم خواهند گرفت که این برنامه را تا سال ٢٠١٥ به پیش ببرند و یا آن را متوقف کنند.

این کنفرانس‌ها در حالی برگزار می‌شود که حزب اسلامی و طالبان، خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان از پیش‌شرطهای مذاکرات صلح بیان کرده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول