اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

«گلوبال ریسرچ» با اشاره به تاثیرات اجلاس تهران

«آمانو» نماینده تمام و کمال اسرائیل و آمریکا است

خبرگزاری فارس: اجلاس «نم» یک پیروزی دیپلماتیک و استراتژیک برای ایران و شکست به‌تمام معنا برای آمریکا، اسرائیل و اروپا بود همچنین گزارش آمانو، تاثیری در تفکرات 120کشور حاضر در تهران نداشت و فقط وی را به‌عنوان نماینده تمام و کمال آمریکا و اسرائیل معرفی کرد.

«آمانو» نماینده تمام و کمال اسرائیل و آمریکا است

به گزارش فارس، پایگاه تحقیقاتی «گلوبال ریسرچ» در مقاله‌ای به قلم پروفسور «جیمز پتراس» در این باره نوشت: اجلاس اخیر جنبش عدم تعهد به ریاست و میزبانی ایران در تهران برگزار شد و هیئت های عالی رتبه سیاسی 120 کشور، از جمله 31 رئیس جمهور و 29 وزیر امور خارجه  در این اجلاس شرکت کردند. حتی «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل که به عنوان سخنگوی واشنگتن تلقی می‌شود نیز به حضور بیش از دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، برغم تمام تلاش های آمریکا و اسرائیل برای عدم حضور آنها در این اجلاس، اعتراف کرد. هر ارزیابی عینی از این اجلاس، محل برگزاری آن، حضور کشورها، قطعنامه ها و تاثیر سیاسی آن، همه و همه تنها یک نتیجه‌گیری را در پی دارد: اجلاس نم، یک پیروزی دیپلماتیک و استراتژیک برای ایران بود و یک شکست به تمام معنا برای ایالات متحده، اسرائیل و اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

* سیاست‌های نهفته در شرکت بیش از 120 کشور در اجلاس «نم»

حضور نمایندگان 120 کشور جهان نشان داد که ایران یک کشور کم نفوذ در سطح جهان نیست و به عنوان یک عضو از جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می‌شود. حضور شصت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نیز حاکی از این بود که ایران به عنوان یک عامل موثر و مهم سیاسی محسوب می‌شود، نه به عنوان یک کشور تروریست و منزوی. اقدامات و مذاکرات میان نمایندگان کشورهای شرکت کننده و رهبران ایران، بیانگر این موضوع بود که ایران تلاش‌های موثر و کارساز برای حل بحران‌های بین‌المللی را در اولویت کار خود قرار می‌دهد.

شکل و محتوای اجلاس نم، بر برتری سیاست‌های ایران نسبت به موضع گیری‌های فتنه انگیز و تاکتیک های انحرافی واشنگتن تاکید داشت. برگزاری این اجلاس در تهران، ریاست و نقش مهم ایران در دستور کار اجلاس و هماهنگی قطعنامه های آتی اجلاس با سیاست های خارجی ایران، همگی بیانگر شکست سیاسی واشنگتن و افزایش انزوای ایالات متحده در جامعه بین المللی است. حمایت از شرایط  و موقعیت داخلی رژیم صهیونیستی، هزینه بسیار زیادی را برای واشنگتن در زمینه سیاست های بین المللی به دنبال خواهد داشت.

* قطعنامه های اجلاس «نم»، حاکی از تقابل ایران با واشنگتن و اسرائیل بود

اصل سیاست‌های استراتژیک اسرائیل و ایالات متحده، ادعاهایی مبنی بر این است که برنامه‌های هسته‌ای ایران ازجمله غنی سازی اورانیوم، یک تهدید برای صلح جهانی، به ویژه برای اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود اما اجلاس نم، چنین ادعاهایی را رد کرد و بر حق مسلم ایران برای گسترش برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ازجمله غنی سازی اورانیوم، تاکید داشت. این اجلاس همچنین تحریم های غرب علیه ایران و سایر کشورها را نپذیرفت. در واقع بسیاری از کشورها ازجمله هند، به همراه یک هیئت همراه متشکل از مدیران و کارشناسان بازرگانی و اقتصادی وارد ایران شده بودند تا بتوانند روابط جدید اقتصادی ایجاد کنند. اجلاس نم حمایت خود را نیز از خاورمیانه عاری از سلاح های هسته‌ای اعلام داشت و تقاضای خود را مبنی بر تشکیل یک فلسطین مستقل بر مبنای مرزهای 1969 و اورشلیم به عنوان پایتخت، مطرح کرد. همچنین اجلاس خواستار عدم حمایت‌های بی‌قید و شرط واشنگتن از اسرائیل بود.

اجلاس نم، طرح پیشنهادی محمد مرسی برای پشتیبانی از مزدوران مسلح مورد حمایت غرب در سوریه را رد کرد و این طرح را به عنوان طرحی برای تسهیل تلاش‌های واشنگتن به منظور متقاعد کردن جامعه بین‌المللی برای تغییر رژیم در سوریه نامگذاری کرد. این اجلاس به اتفاق آرا، چندین قطعنامه که بر اصول ضد امپریالیستی مخالف با مواضع ایالات متحده استوار است را به تصویب رساند. قطعنامه‌هایی ازقبیل محکومیت محاصره کوبا توسط ایالات متحده، تاکید بر حق حاکمیت آرژانتین بر جزایر مالویناس، مخالفت با کودتا در پاراگوئه، حمایت از مقابله اکوادور با بریتانیا بر سر موضوع پناهندگی «جولین آسانژ» موسس سایت افشاگر «ویکی لیکس»، انتخاب ونزوئلا به عنوان میزبان بعدی اجلاس نم و محکومیت تروریسم به هرشکل و شیوه ای ازجمله حمایت کشورها از گروه های تروریستی.

* نقش رسانه های غربی در پوشش خبری اجلاس «نم»، خوش خدمتی به غرب و ایالات متحده بود

موفقیت چشمگیر دیپلماتیک ایران در میزبانی از اجلاس نم، با واکنش رسانه‌های جمعی در سراسر جهان رو برو شد. این رسانه‌ها تلاش می‌کردند تا توجهات را به سوی رویدادهای نسبتاً حاشیه‌ای و کم اهمیت منحرف کنند. نیویورک تایمز، بی بی سی و واشنگتن پست بر سخنرانی محمد مرسی مبنی بر تقاضا برای حمایت اجلاس نم از مزدوران مسلح مورد حمایت غرب در سوریه، تاکید کردند. این رسانه‌ها از ذکر این موضوع که هیچ کشوری از این طرح مصر حمایت نکرد، خودداری کردند. سران عدم تعهد نه تنها با طرح مرسی مخالفت کردند، بلکه قطعنامه‌ای مبنی بر مخالفت با مداخله غرب در امور سوریه را نیز به تصویب رساندند. آنها همچنین صریحاً از حق تصمیم گیری مردم سوریه درمورد کشورشان حمایت کردند.

در حالی که اجلاس نم از حق مسلم ایران برای گسترش برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای دفاع می‌کرد، رسانه‌های غربی یک گزارش نامفهوم از جانب شخصیت مورد علاقه آمریکا، یعنی «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر کردند. وی در این گزارش موافقت ایران با دستورالعمل‌های آژانس را زیر سوال برده بود. جای تعجب نیست که گزارش آمانو، تاثیری در تفکرات و مذاکرات میان 120 کشور شرکت کننده در اجلاس نم نداشت و وی را به عنوان نماینده تمام و کمال اسرائیل و ایالات متحده در تبلیغات جنگ طلبانه آنها معرفی کرد. به طور کلی، رسانه‌های جمعی نقش خود را در منعکس ساختن قطعنامه‌ها، مذاکرات و روش‌های دیپلماتیک اتخاذ شده در اجلاس نم، به خوبی ایفا نکردند زیرا رسانه‌های غربی تلاش می‌کردند با این کار، بر اختلاف نظر شدید میان ایالات متحده، اسرائیل و اتحادیه اروپا با اکثریت جامعه بین‌المللی، سرپوش بگذارند.

* تاثیرات سیاسی اجلاس «نم»

اجلاس نم، تصویری که سیاست گذاران ایالات متحده و حامیان آنها در اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس از درگیری‌های خاورمیانه در ذهن دارند را به طور موثری تضعیف کرد. این اجلاس، بر یک واقعیت سیاسی مبنی بر متفاوت بودن مواضع ایالات متحده، اسرائیل و اتحادیه اروپا با مسیر اصلی جامعه بین المللی تاکید داشت. واقعیت‌های سیاسی دیگری نیز در این اجلاس مطرح شد. واقعیاتی چون کاهش یافتن متحدان ایالات متحده و دولت‌های غربی در زمینه جنگ‌های استعماری، کاهش حمایت‌ها از اشغال فلسطین توسط اسرائیل و سیاست های واشنگتن برای تغییر رژیم در سوریه و ایران، مشروعیت برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در برابر زرادخانه هسته‌ای اسرائیل و افزایش اعتبار ایران از طریق مذاکرات منطقی با جامعه بین المللی. در مقابل، سیاست های دشمنان منطقه ای در خلیج فارس که به خریدهای چند میلیارد دلاری تسلیحات از ایالات متحده وابسته هستند، محکوم و بی اعتبار شد.

طرح ایران مبنی بر ایجاد اصلاحات در سازمان ملل به منظور رعایت هرچه بیشتر دموکراسی و پاسخگو نگاه داشتن این سازمان و همچنین کاهش نفوذ ایالات متحده و اتحادیه اروپا، سراسر اجلاس را تحت‌الشعاع قرار داد. تاکید بر تجارت آزاد که مورد حمایت کشورهای بزرگ اقتصادی شرکت کننده در اجلاس قرار گرفت، باعث شد تا آنها خواستار امضای توافق نامه ای بر ضد تحریم های اعمال شده از جانب ایالات متحده، اسرائیل و اتحادیه اروپا شوند.

* اجلاس «نم» ، آغاز نقش سازنده ایران در جامعه بین‌المللی

اجلاس نم با اعلام مخالفت دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، به طور موقت خطر تهدید حمله نظامی به ایران از جانب آمریکا و اسرائیل را کاهش داد. با این حال، با منزوی نشان دادن اسرائیل، اجلاس نم، هذیان گویی‌های رهبران اسرائیل و تلاش این کشور برای آغاز یک جنگ فاجعه بار را آشکار ساخت. پیگیری قطعنامه‌های اجلاس نم، نیازمند یک مدیریت و سازمان دهی مستمر است تا بتواند توافقات و واکنش‌ها نسبت به بحران‌های جهانی را تضمین کند. درغیر این صورت، تلاش‌های مثبت در زمینه صلح از طریق مذاکرات، بی‌نتیجه خواهد ماند.

اتحاد اعضای جنبش عدم تعهد در مجمع عمومی سازمان ملل به منظور ایستادگی در برابر حق السکوت، رشوه، تهدید و انحرافات که از جانب غرب برای تضمین اکثریت آرا در تصویب تحریم‌ها، کودتاها و مداخلات نظامی صورت می‌گیرد، لازم و ضروری است. تحریم‌های تجاری، سرمایه‌گذاری و فرهنگی علیه اسرائیل باید افزایش پیدا کند و تا زمانی که این دولت یهودی به اشغال فلسطین پایان ندهد، این تحریم‌ها باید ادامه یابد. واضح است که ایران به عنوان رهبر جدید جنبش عدم تعهد، نقش مهمی را در تبدیل کردن تهران به پایگاهی برای تجدید حیات این جنبش، ایفا خواهد کرد. ایران می تواند یک نقش سازنده در رهبری این جنبش داشته باشد و نقش خود را تا زمان ترویج و دستیابی به یک قالب جمعی برمبنای اصول ضد امپریالیستی ادامه دهد.

/ ز.ص0809x2انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول