اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چرا مردم مصر و لیبی به آمریکا اعتراض می‌کنند؟

خبرگزاری فارس: همزمان با سالگرد حادثه یازده سپتامبر فیلمی بسیار موهن ساخت یک آمریکایی-اسرائیلی به زبان عربی منتشر شده که همین امر یک بار دیگر آمریکا را به هدف اصلی اعتراضات مردمی جهان اسلام بدل کرده است.

چرا مردم مصر و لیبی به آمریکا اعتراض می‌کنند؟

به گزارش فارس، ساعاتی قبل شبکه‌های مختلف خبری از کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی خبر دادند. با کشته شدن «کریستوفر استیونز»، شمار آمریکایی‌هایی که از دیروز در کنسولگری این کشور در «بنغازی» لیبی کشته شدند، به 4 نفر رسید. اما پیش از «بنغازی»، قاهره مصر اولین شهری بود که تظاهرات‌های مردمی در برابر سفارت آمریکا در آن به راه افتاد.

کشته شدن سفیر آمریکا حالا به دستاویزی تبدیل شده تا سیاستمداران و رسانه‌های غربی که تا امروز در برابر اعتراضات مردمی در این 2 شهر سکوت کرده بودند، دلیل اصلی این اعتراضات را به حاشیه رانده و آن را به موضوعی سیاسی بدل کنند.

ادامه این اعتراضات دولت آمریکا را مجبور به اعلام آماده‌باش در تمام سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان کرده است. اما واقعا چرا تظاهرات‌های مردمی، آن هم با این دامنه وسیع در برابر سفارتخانه‌های آمریکا شکل گرفت؟

چند روزی است که فیلمی بسیار موهن با ترجمه عربی در فضای اینترنت منتشر شده که همین امر مسلمانان به خصوص مردم مصر و لیبی را به خشم آورده است.

با واکاوی پشت پرده‌های ساخت و انتشار چنین فیلمی، قطعا می‌توان پی برد که چرا مردم، آمریکا را مسئول این توهین بی‌سابقه می‌دانند و خواستار اخراج آمریکایی‌ها از کشورشان می‌شوند.

این فیلم را که در آن توهین‌های بی‌سابقه‌ای به ساحت پیامبر اکرم (ص) می‌شود چند ماه پیش یک فیلمساز آمریکایی- اسرائیلی به نام «سام باسیل» ساخته است. فیلم موهن حتی یکبار هم در سالنی که به گفته فیلمساز تقریبا خالی از تماشاگر بوده، در آمریکا به نمایش درآمده است، با این وجود اعتراضات به آن زمانی آغاز شد که بخش‌هایی از آن به زبان عربی ترجمه شده و از هفته قبل در فضای اینترنت منتشر شد.

«سام باسیل» 54 ساله اصلیتی از جنوب کالیفرنیا داشته و یک شرکت ساخت و ساز را اداره می‌کند. وی این فیلم را با حمایت 5 میلیون دلاری 100 نفر از صهیونیست‌ها ساخته و پس از آن هم توهین‌های زیادی را به اسلام و پیامبر اکرم (ص) کرده است.

انتشار این فیلم به زبان عربی آن هم در آستانه حادثه یازده سپتامبر خود دلیل دیگری است بر هدف دار بودن ساخت این فیلم و تلاش‌هایی که برای نسبت دادن این حوادث به مسلمانان انجام می‌شود. اکنون شواهد بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت آمریکا خود در پشت پرده حملات یازده سپتامبر حضور داشته است. آمریکا که اکنون سناریوی یازده سپتامبر خود را شکست خورده می‌بیند، هنوز تلاش می‌کند با روش‌های مختلف، وجهه‌ای منفی از مسلمانان برای مردم خود به تصویر بکشد و از این طریق همچنان به سواستفاده خود از دروغ حمله مسلمانان در روز یازده سپتامبر، بهره‌برداری سیاسی کند.

از سویی دیگر «تری جونز» کشیش موهن آمریکایی هم به حمایت از این فیلمساز پرداخته و آن را فیلمی بر ضد تفکرات اسلامی نامیده است. جونز که خود بارها دست به قرآن‌سوزی زده، هیچ‌گاه در آمریکا با برخورد قضایی روبرو نشده و آزادانه به اعلام مواضع ضداسلامی خود پرداخته است.

ظاهرا دستگاه‌ قضایی و دولت آمریکا با عدم برخورد با تری جونز و افرادی نظیر وی قصد دارند نشان دهند که تا چه حد مدافع آزادی بیان هستند، اما حقیقت این است که این آزادی بیان زمانی که به بررسی پشت‌پرده مواردی نظیر هولوکاست و یازده سپتامبر می‌رسد، به موردی نامطلوب برای دولت آمریکا بدل شده و از آن جلوگیری می‌شود.

دولت آمریکا و دیگر کشورهای غربی در حالی اکنون تمام تمرکز خود را بر حمایت از دیپلمات‌های آمریکایی و تامین امنیت آن‌ها متمرکز کرده‌اند که نه آن‌ها و نه رسانه‌های آن‌ها هیچ‌یک، نه تنها اقدام «باسیل» صهیونیست را محکوم نکردند، بلکه به مصاحبه با او پرداختند و مواضع ضداسلامی او را بازتاب دادند. وی که اکنون در محلی نامعلوم مخفی شده، شب گذشته در مصاحبه با رسانه‌های غربی یکبار دیگر به توهین به دین اسلام پرداخت.

* تری جونز کشیش قرآن سوز آمریکایی

با در نظر گرفتن این موارد، می‌توان به دلایل عصبانیت مردم مصر و لیبی پی برد. رفتارهای دوگانه‌ دولت آمریکا در موضوع حقوق بشر و آزادی بیان، این کشور را به دشمن درجه یک جهان اسلام بدل کرده است. به سادگی می‌شود لیستی بلندبالا از کسانی که به دلیل انکار هلوکاست محکوم شده‌اند، و یا حتی به دلیل کنکاش در مورد حادثه یازده سپتامبر به طرزی مشکوک کشته شده‌اند را ایجاد کرد، اما هیچ‌کس به خاطر ندارد که آمریکا کوچکترین برخوردی با موارد متعدد توهین آمریکایی‌ها به اسلام کرده باشد.

به نظر می‌رسد که اعتراضات مردمی تنها به این 2 کشور محدود نشود و همانطور که اوباما نیز هشدار داده، سفرای آمریکا در دیگر کشورهای مسلمان نیز باید منتظر اعتراضات مردمی در برابر سفارتخانه‌های خود باشند.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول