اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی خبر داد

آرامش به مردم آذربایجان‌شرقی بازگشت/ تحویل منازل جدید به زلزله‌زدگان از دو هفته دیگر

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تحویل منازل احداث شده از دو هفته دیگر آغاز می‌شود، گفت: برای مردم مناطق زلزله‌زده تسهیلاتی پیش‌بینی شده است تا بتوانند در مدت زمان کوتاه، منازل خود را بازسازی و احداث کنند.

آرامش به مردم آذربایجان‌شرقی بازگشت/ تحویل منازل جدید به زلزله‌زدگان از دو هفته دیگر

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برگزار شد، اظهار داشت:  زلزله  حدود 4500 کیلومتر مربع در محدوده چهار شهرستان آذربایجان‌شرقی و حدود 300 هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه از 304 روستای این مناطق، 46 روستا در این حادثه به طور کامل ویران شده‌اند، ادامه داد: در مجموع بین 30 تا 100 درصد روستاها تخریب شده‌اند.

* 120 هزار نفر در چادرها ساکن هستند

علیرضابیگی به خسارات وارد شده به مردم اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین برآورد از خسارات‌ مالی مناطق زلزله‌زده، مردم روستاها 800 میلیارد تومان خسارت دیده‌اند و علاوه بر آن 257 نفر در این حادثه فوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 120 هزار نفر در چادرها ساکن هستند، گفت: به رغم اینکه هلال‌احمر توانست رکورد جدیدی را در امدادرسانی به ثبت‌ برساند و در 24 ساعت اولیه امدادرسانی انجام شد اما همچنان نیازهای اساسی مردم این مناطق، دغدغه اصلی است که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه اکثر ساکنان مناطق زلزله‌زده را کشاورزان تشکیل می‌دهند و دارای 600 هزار رأس احشام هستند.

* تحویل منازل مسکونی احداث شده از دو هفته دیگر 

استاندار آذربایجان‌شرقی به وضعیت ساخت و ساز منازل مسکونی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر 10 هزار خانوار در اولویت اول برای تهیه مسکن قرار دارند و مقرر شده است تا آغاز فصل سرما، به هر میزان ساختمانی که آماده شد، در اختیار خانوارهای این مناطق قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تحویل منازل احداث شده از دو هفته دیگر آغاز می‌شود، ادامه داد: برای مردم مناطق زلزله‌زده تسهیلاتی پیش‌بینی شده است تا بتوانند در مدت زمان کوتاه، منازل خود را بازسازی و احداث کنند.

علیرضا‌بیگی به تسهیلات وام اشاره کرد و ادامه دارد: در شهرها برای مرمت منازل 5 میلیون وام قرض‌الحسنه و یک میلیون کمک بلاعوض و برای بازسازی 20 میلیون وام قرض‌الحسنه و دو میلیون کمک بلاعوض و در روستاها نیز 14 میلیون وام قرض‌الحسنه و 2 میلیون تومان کمک بلاعوض پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: مقرر شده است در موضوع مسکن مهر نیز بتوانیم از وام این مسکن بدون در نظر گرفتن بند «ج» آن که مربوط به داشتن خانه یا ملک و استفاده از وام بانکی است برای مردم این مناطق استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: در حال حاضر برای احداث واحدهای پیش بینی شده در مناطق زلزله‌زده 70 هزار تن میلگرد، 100 هزار تن شن، ماسه، آجر و سایر مصالح ساختمانی نیازمند است که در حال انتقال به این مناطق هستیم ضمن اینکه برای امکانات گرم‌کننده و پوشش‌های زمستانی نیازمند همکاری مسئولان و مردم هستیم.

* برای آغاز بهار دانش هیچ مشکلی نداریم

* اختصاص 3 میلیارد تومان برای تهیه کانکس و مرمت مدارس

علیرضا بیگی به برگزاری همایش «مهر ایران مرهم آذربایجان» اشاره کرد و گفت: این همایش 25 شهریور ماه با حضور مسئولان، هنرمندان، ورزشکاران و مردم خیّر کشور در تالار بزرگ کشور برگزار می‌شود و کمک‌ها برای مردم مناطق زلزله‌زده جمع‌آوری خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت مدارس و اسکان مردم در آن اظهار داشت: ساختمان مدارس امتحان خوبی پس دادند و در برابر زلزله توانستند تاب بیاورند.

استاندار آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: برای آغاز بهار دانش هیچ مشکلی نداریم و تمام دانش‌آموزان به تحصیل خواهند پرداخت.

وی در خصوص زندگی برخی مردم در مدارس گفت: با توجه به پس‌لرزه‌های متعدد، مردم نگران بودند و به همین دلیل در چادرهایی در حیاط مدارس به سر می‌بردند اما در چند روز گذشته شاهد زلزله‌ای نبودیم و آرامش به مردم باز گشته است.

علیرضابیگی ادامه داد: 3 میلیارد تومان در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته است تا امکانات لازم برای مرمت و تهیه کانکس در روستاها برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم شود.

* جنجال‌سازی برخی معاندین

استاندار آذربایجان‌شرقی به زلزله بم اشاره کرد و گفت: زلزله بم در ساعات اولیه صبح روی داده بود که همه در منازل خود‌ خواب بودند اما زلزله آذربایجان در ساعات بعد از ظهر و در زمانی که بیشتر مردم در خارج از منازل بودند، رخ داد به همین دلیل تعداد کشته‌شده‌ها کمتر بود.

وی حضور گروه‌هایی که به دنبال جنجال‌سازی هستند در این زلزله اشاره کرد و ادامه داد: برخی داروها و کنسروهای تاریخ مصرف گذشته بین مردم توزیع می‌کردند و از همان افراد، این موضوع را خبری می‌کردند و برای رسانه‌های بیگانه خوراک خبری می‌ساختند.

علیرضا بیگی، سایت www.bazsazi-as.ir  را به عنوان سامانه‌ای که اطلاعات کامل درباره زلزله آذربایجان‌شرقی در آن درج شده است، معرفی کرد.

انتهای پیام/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول