اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

کانادا؛ مجری خواست آمریکا و اسرائیل علیه ایران

خبرگزاری فارس: دولت کانادا به نیابت از آمریکا و اسرائیل وارد عمل شد و سفارتخانه خود در تهران را بست تا به این طریق، به‌زعم خود ایران را بر سر برنامه هسته‌ای، سوریه و رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار دهد.

کانادا؛ مجری خواست آمریکا و اسرائیل علیه ایران

به گزارش فارس، دولت کانادا به بهانه حمایت تهران از دولت بشار اسد در سوریه، اظهارات ضداسرائیلی مقامات ایرانی و نیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران، سفارتخانه خود در تهران را بست و به دیپلمات‌های ایرانی فرصت داد تا ظرف مدت 5 روز خاک کانادا را ترک کنند!

نکته قابل تامل اینکه همه موارد مطرح شده، کلیشه‌ای هستند و سال‌هاست غربی‌ها از جمله آمریکا،‌ اسرائیل و انگلیس از آنها به عنوان اهرم فشار بر ایران استفاده می‌کنند، اما در این میان، این کانادا بود که پیش قدم شد و با استناد به این موارد واهی به قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران اقدام کرد.

تصمیم بستن سفارت کانادا در واشنگتن گرفته شد

 

 

اقدام کانادا به اندازه‌ای عجیب بود که با واکنش‌ تحلیلگران بین‌المللی روبرو شد و آنها نیز در پشت این ماجرا ردپای آمریکا و اسرائیل را مشاهده کردند. در همین رابطه، پروفسور «میشل چوسوردوفسکی»، تحلیلگر مسائل سیاسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راشا تودی» گفت: «تصمیم بسته شدن سفارت کانادا در تهران در واشنگتن گرفته شده بود».  

وی در تشریح سخنان خود اظهار داشت: «اظهارات وزیر امور خارجه کانادا درباره ایران در زمانی بیان شد که اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (اپک) در «ولادی وستوک» در حال برگزاری است. بنابراین، وی خواست در این اجلاس، ایران را به اقداماتی واهی متهم کند و این در حالیست که شواهدی در این باره وجود ندارد و او از شواهدی ساختگی استفاده کرده است».

پروفسور میشل چوسوردوفسکی در ادامه تاکید کرد:‌ «این سخنان نشانگر یک دیپلماسی «گاوچران مآبانه» است و به نظر من، این تصمیم، در جای دیگر و از طریق واشنگتن به وزیر امور خارجه کانادا منتقل شده است».

وی با بیان اینکه «کانادا در بسیاری از موارد دنباله‌رو سیاست‌های آمریکاست»، گفت: «ما شاهد ادغام نیروهای نظامی دو کشور و مشورت دو کشور در سیاست خارجی هستیم و به نظر می‌رسد دولت «استفان هارپر»، نخست وزیر کانادا کمابیش پا در جای پای دولت آمریکا می‌گذارد و به عقیده من، آمریکا از کانادا خواسته تا گام نخست را بردارد».

این کارشناس مسائل سیاسی بر این باور است، اقدام کانادا در بستن سفارتخانه خود در تهران، آغازی برای بستن کانال‌های دیپلماتیک باشد.

نتانیاهو؛ وزیر خارجه جدید کانادا

علاوه بر پروفسور میشل چوسوردوفسکی، «تونی برمان»، مدیر سابق شبکه رادیویی – تلویزیونی سی‌بی‌سی با انتشار مقاله‌ای در پایگاه کانادایی «استار» با اشاره به تعطیلی سفارت کانادا در تهران نوشت: «به نظر می‌رسد کانادا وزیر خارجه جدیدی داشته باشد و اسم آن، «بنیامین نتانیاهو»ست. اگرچه کار روزانه وی نخست‌وزیری اسرائیل است».

وی افزود:‌‌ «تصمیم ناگهانی کانادا علیه ایران نشان داد دولت هارپر، سیاست خاورمیانه‌ای کانادا را به اسرائیل گره زده و متکی به تل‌آویو شده است».

برمان که سابقه مدیریت شبکه الجزیره انگلیسی را نیز دارد، افزود: «علت این اقدام بی‌معنای کانادا چه می‌تواند باشد؟ کانادا در سال‌‌های اخیر با اتخاذ سیاست‌های طرفدارانه از اسرائیل در خاورمیانه، تبدیل به وزارت خارجه تل‌آویو شده. چه شده است که این کشور جایگاه خود به عنوان «میانجیگر صادق» در خاورمیانه را چنین تغییر داده است»؟

وی تاکید کرد: «برخلاف ادعای بیانیه منتشر شده، قابل تصور نیست که این اقدام، تاثیری بر سیاست تهران در قبال سوریه و یا برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد. البته این اقدام با استقبال نتانیاهو روبرو شده است».

برمان افزود:‌ «این حرکت دولت کانادا سئوالاتی را به همراه داشته، اقدام به اخراج دیپلمات‌های ایرانی از کانادا زمانی اتفاق افتاد که مواضع رهبران اسرائیلی درباره حمله به تاسیسات اتمی ایران تغییر کرده است. روز پنجشنبه، ایهود باراک که پیشتر برنامه اتمی ایران را تهدیدی موجودیتی خوانده بود، از تمایل برای همکاری بیشتر با آمریکا در راستای ادامه سیاست تحریم و فشار بر تهران سخن گفت. اظهارات باراک چند واقعیت مهم را نشان می‌دهد؛ اول، دولت باراک اوباما نیز مانند اسرائیلی‌ها مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. دوم، هنوز هیچ مدرکی درباره اینکه ایران خواستار سلاح اتمی است، وجود ندارد و سوم، افکار عمومی، قشر نظامی و سیاسی در اسرائیل، ایده حمله به ایران را «غیر ضروری» و «خطرناک» می‌دانند».

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان نوشت: «کانادایی‌ها حق دارند و باید از دولت خود درباره مواضع اوتاوا در قبال حمله به تاسیسات اتمی ایران سئوال کنند. البته با توجه به اقدام اخیر کانادا ضد تهران، شاید ما برای رسیدن به جواب، باید منتظر بمانیم تا دولتمان مواضع خود را با وزیر خارجه جدید خود یعنی نتانیاهو در میان گذاشته و در این باره مشورت کند»!

این موضوع به حدی عیان بود که شبکه خبری «فرانس 24» نیز گزارش داد:‌ «کانادا به عنوان متحد وفادار به اسرائیل تصمیم گرفت، سفارتخانه خود را در تهران تعطیل و دیپلمات‌های ایرانی حاضر در اتاوا را اخراج کند».

 

 

نکته قابل تامل اینکه در این میان، این تنها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بود که ضمن ارسال پیامی به «استیون هارپر»، همتای کانادایی خود، تبریک گفت و از این «اقدام بجای» دولت کانادا تقدیر و تشکر کرد.

نتانیاهو در ادامه تاکید کرد: «اقدام دولت کانادا با خواسته‌های جامعه بین‌الملل مبنی بر وضع خط قرمز برای توقف برنامه هسته‌ای ایران همخوانی دارد».

وی در ادامه عنوان کرد: «این اقدام عملی دولت کانادا باید الگویی برای جامعه بین‌الملل باشد و بر این اساس، جامعه بین‌المللی نیز باید ضمن در پیش گرفتن اقدامات ضد ایرانی، خط قرمزی را برای برنامه هسته‌ای ایران وضع کند».

کانادا؛ سرزمین ملکه انگلیس

نکته دیگری که در این میان نباید از نظر دور داشت، وابستگی کانادا به انگلیس است. در واقع، دولت کانادا تحت نظر فرماندار کل انگلیس قرار دارد و از سوی ملکه انگلیس رسمیت پیدا می‌کند، از این رو، با توجه به بسته شدن سفارت انگلیس در تهران چنین اقدامی در حقیقت نوعی واکنش در مقابل این مسئله محسوب می‌شود.

پس‌لرزه‌های برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در ایران

اما نکته دیگری که هنگام تحلیل رفتار اخیر کانادا در قبال ایران باید مد نظر داشت، تلاش‌های گسترده اوتاوا برای عدم برگزاری اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران بود که با بی‌اعتنایی کشورها و شخصیت‌های بین‌المللی با شکست روبرو شد.

برگزاری این نشست بین‌المللی نشان داد، ابزارهای غرب به ویژه آمریکا و اسرائیل برای تأثیرگذاری بر جامعه جهانی تا چه حد ضعیف است. آمریکا تا پیش از این ادعا می‌کرد قادر است مناسبات جهانی را آن طور که می‌خواهد، شکل دهد، اما اجلاس سران عدم تعهد در تهران نشان داد با وجود اینکه آمریکا و اسرائیل همه امکانات خود را به کار گرفتند، رهبران 120 کشور در این نشست حضور یافتند.

از این رو، به نظر می‌رسد، قطع روابط سیاسی کانادا با ایران انتقام‌گیری از شکست پروژه اسرائیلی-آمریکایی در کم‌رونق کردن اجلاس عدم تعهد بود و نتیجه آن چیزی نیست جز متضرر شدن سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا، چراکه به خاطر همین ماجرا، آنها از یک پایگاه دیگر در تهران محروم شدند و از این پس با زحمت بیشتری برای کسب اطلاعات از داخل ایران روبرو خواهند بود چراکه سفارتخانه‌های انگلیس، کانادا و برخی کشورهای دیگر در تهران عملا به عنوان سفارتخانه‌های ثانویه آمریکا عمل می‌کنند و پیش از آنکه سفارتخانه باشند، پایگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی هستند.

انتهای پیام/ه.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول