اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

سفیر افغانستان در ترکمنستان:

افغانستان اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور علیه همسایگان استفاده شود

خبرگزاری فارس: سفیر افغانستان در ترکمنستان با توجه به حضور نیروهای نظامی چند ملیتی در خاک افغانستان تأکید کرد که کابل هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور برای حمله به کشورهای همسایه استفاده شود.

افغانستان اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور علیه همسایگان استفاده شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌‏آباد، "محمد فاضل سیفی" سفیر افغانستان در ترکمنستان شب گذشته طی سخنان خود در مراسم گرامیداشت نودوسومین سالروز کسب استقلال افغانستان، تصریح کرد: دولت افغانستان علاقمند به توسعه و گسترش مناسبات همه جانبه با کشورهای همسایه بوده و قصد دارد روابط دوستانه خود را با کشورهای همسایه بیش از پیش توسعه دهد.

وی در این مراسم که در آن مقامات عالی‌رتبه دولت ترکمنستان و نیز سفرا و دیپلمات‏‌های خارجی مقیم عشق‏‌آباد و نیز افغان‌های مقیم ترکمنستان حضور داشتند، گفت: در حال حاضر نیروهای مسلح و ارتش ملی افغانستان در حال مدرنیزه شدن است و تا سال 2014 میلادی تعداد و سطح آنها به حد مطلوب رسیده و آنان مسئولیت تأمین امنیت و آسایش مردم افغانستان را به صورت کامل بر عهده خواهند گرفت.

سفیر افغانستان در عشق‏‌آباد، افزود: در حال حاضر در برخی ولایت‌های افغانستان تحویل مسئولیت مذکور از  نیروهای خارجی به نیروهای افغانی آغاز شده است و این فرایند در واقع نتیجه مثبت و ثمربخشی از خود نشان می‏‌دهد.

به گفته وی، امضای قراردادهای راهبردی با کشورهای مختلف نشانه آشکار استقلال افغانستان تلقی می‏‌شود.

سفیر افغانستان همچنین با اشاره به روابط و همکاری‌های بین کابل و عشق‏‌آباد نیز گفت: روابط و همکاری‏‌های بین افغانستان و ترکمنستان دوستانه و برادرانه هستند و 2 کشور علاوه بر همکاری‌های موفق سیاسی خود روابط اقتصادی و تجاری رو به رشد دارند و 2 کشور همچنین در طرح‌های زیر بنای همچون احداث خطوط انتقال برق، راه‌آهن و نیز طرح خط لوله گاز "تاپی" نیز مشارکت می‏‌کنند.

وی اضافه کرد: اقدامات مقدماتی خط لوله گاز ترکمنستان – افغانستان- پاکستان – هند که تاپی نامیده می‏‌شود و در حال اتمام است و ما امیدواریم که عملیات اجرای این طرح تا سال 2016 به پایان رسیده و راه‏‌اندازی شود.

سفیر افغانستان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به طرح جدید احداث خط آهن "آتامراد  – آقینه" بین ترکمنستان و افغانستان گفت: طول این خط آهن 108 کیلومتر بوده و احتمال دارد که عملیات اجرای آن تا اواخر سال جاری میلادی آغاز شده و با راه‏‌اندازی این خط مناسبات اقتصادی و تجاری بین کابل و عشق‏‌آباد بیش از پیش توسعه و گسترش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه هم‏‌اکنون نیز دولت ترکمنستان با تعرفه‏‌های خیلی پائین انرژی برق را به افغانستان صادر می‏‌کند، گفت: دولت ترکمنستان همچنین در نظر دارد که این میزان را به پنج برابر دیگر نیز افزایش دهد و به همین دلیل نیز احداث خطوط جدید انتقال برق بین 2 کشور همجوار نیز در برنامه کار است.

سفیر افغانستان در عشق‏‌آباد همچنین اعلام کرد که رئیس جمهور ترکمنستان در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز آمادگی خود را برای اینکه فضا سیاسی خود را برای برگزاری مذاکرات صلح بین گروه‌های درگیر افغانی در اختیار آنان بگذارد که در پی آن هیئت عالی‌رتبه به سرپرستی مرحوم "برهان‌الدین ربانی" رئیس شورای عالی صلح و رئیس جمهور سابق افغانستان در قالب یک کمیسیون مشتکل از شخصیت‏‌های تأثیر گذار افغانی به عشق‏‌آباد آمده و مقدمات برگزاری مذاکرات صلح بین گروه‌های افغانی در عشق‏‌آباد را با مقامات دولت ترکمنستان مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و این مذاکرات خیلی نتیجه بخش بودند.

دبیر اول حزب دموکراتیک ترکمنستان(حزب حاکم) نیز به نمایندگی رئیس جمهور و دولت این کشور به مناسبت سالروز استقلال افغانستان را صمیمانه تبریک و تهنیت گفت.

"بابایوف" تأکید کرد که دولت ترکمنستان همچون گذشته آماده است روابط و همکاری‏‌های همه جانبه با کشور افغانستان که کشور دوست و همسایه ترکمنستان است، بیش از پیش توسعه و گسترش دهد و همواره در کنار مردم خوب افغانستان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از محل گرامیداشت سالروز استقلال افغانستان در ترکمنستان، سخنرانی سفیر افغانستان در عشق‏‌آباد، نمایش فیلم ویدیوئیی در باره پیشرفت و فرهنگ افغانستان، اجرای کنسرت زنده موسیقی سنتی افغانی و نیز ضیافت شام از دیگر برنامه‏‌های مراسم گرامیداشت سالروز استقلال افغانستان در عشق‌اباد بود که شب گذشته در محل هتل جدید الاحداث "عشق‏آباد" برگزار شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول