اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

معاون رئیس جمهور افغانستان در مراسم سالگرد شهادت «مسعود»:

حذف مجاهدین از ارتش افغانستان فرصت را در اختیار طالبان قرار داد

خبرگزاری فارس: معاون رئیس جمهور افغانستان در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت «احمدشاه مسعود» با اشاره به حذف مجاهدین توسط جامعه جهانی از ارتش افغانستان، کوته فکری آنان در این زمینه را موجب نفوذ دوباره و قدرت گرفتن طالبان دانست.

حذف مجاهدین از ارتش افغانستان فرصت را در اختیار طالبان قرار داد

به گزارش فارس، "قسیم فهیم" معاون اول رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود به مناسبت گرامیداشت سالگرد احمد شاه مسعود و هفته شهید در کابل، گفت: متأسفانه مجاهدین در فرآیند ارتش‌سازی در افغانستان توسط جامعه جهانی حذف شدند.

فهیم افزود: این کوته فکری جامعه جهانی و سطحی‌نگری شرکای آنان در افغانستان سبب شد طالبانی که از بین رفته بودند، دوباره از فرصت استفاده کرده و نفوذ و قدرت پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: طالبان را مجاهدین افغانستان شکست دادند، نه نیروهای آمریکایی و ناتو و این مجاهدین بودند که در عمل، مراکز نظامی و استراتژیک طالبان را فتح کردند و آزادی را به افغانستان برگرداندند.

به گفته وی، تا زمانی که صلح در افغانستان برقرار نشود این کشور در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی موفق نخواهد بود.

معاون رئیس جمهور افغانستان افزود: زمانی صلح نتیجه می‌دهد که در عرصه نظامی توانایی‌ لازم را داشته باشیم در غیر این صورت اگر ما صلح بخواهیم و آنان (طالبان) شخصیت‌های برجسته و مردم بی‌گناه ما را به شهادت برسانند، هیچ‌گاه به صلح نخواهیم رسید.

فهیم گفت: طالبان پیش از این رهبران جهادی را از بین برده و حالا دست به کشتار مردم بی‌گناه در مساجد، قبرستان‌ها و مجالس عروسی می‌زند که با این شیوه صلح امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: امروز در حالی از شهادت قهرمان ملی افغانستان تجلیل می‌شود، که نه تنها شخصیت‌های برجسته ما در گذشته به شهادت رسیدند، که کاروان ترور و شهادت رهبران جهادی و شخصیت‌های برجسته دوران جهاد و مقاومت افغانستان همچنان ادامه دارد.

به گفته مارشال فهیم، خون هر شهید مسلمان سیلابی خواهد شد، که دشمنان افغانستان را از بیخ و بن نابود خواهد کرد.

به نقل از "آوا پرس" معاون رئیس جمهور افغانستان گفت: احمدشاه مسعود، در طول زندگی خود برای نجات مردم و شکست کفار و دشمنان ملت افغانستان یک لحظه را هم فروگذار نکرد.

وی افزود: در عرصه سیاسی، اجتماعی و امنیتی با مشکلات فراوانی روبرو هستیم که متأسفانه قوانین افغانستان جواب‌گوی همه خواسته‌های مردم افغانستان، مخصوصاً از لحاظ سیاسی نیست.

به گفته فهیم، نظام کنونی افغانستان برای ایجاد وحدت ملی تلاش بسیار زیادی کرده است، اما این امر زمانی ممکن است، که با اجماع مردم افغانستان، یک نظام و سیستم واحد بوجود آید.

وی خاطرنشان کرد: اتحاد مردم باید بیشتر شود زیرا در 2 سال آینده، با 2 مسئله مهم خروج نیروهای خارجی از افغانستان و انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان روبرو خواهیم بود.

به اعتقاد فهیم، مردم باید با حمایت از دولت و نیروهای نظامی، از آنان در پروسه انتقال امنیت از نیروهای خارجی به افغان، حمایت کنند.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: اگر وضعیت امنیتی افغانستان بدتر از حالت کنونی شود، نمی‌توان یک انتخابات شفاف و عادلانه داشت.

به گفته فهیم، مردم افغانستان باید هوشیار باشد زیرا دشمنان این کشور در کمین‌اند و باید مراقب بود تا مبادا این دشمنان دوباره در افغانستان رخنه کرده و مصیبت‌های این کشور تکرار شود.

وی با اشاره به ضرورت تقویت نیروهای امنیتی افغانستان گفت: این نیروها باید از آموزش‌ها و تجهیزات لازم برخوردار شوند.

ساعاتی پیش مراسم گرامیداشت یازدهمین سالگرد شهادت احمد شاه مسعود در مکان خیمه "لویی جرگه" افغانستان با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی از جمله "عبدالله عبدالله"، "احمدضیاء مسعود"، "عبدالرئوف ابراهیمی" رئیس پارلمان، نمایندگان پارلمان افغانستان، مقامات دولتی و رهبران جهادی و سفرای کشورهای خارجی مقیم کابل برگزار شد.

امروز 18 شهریور برابر است با یازدهمین سالگرد شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان.

مسعود در این روز توسط 2 تروریست به شهادت رسید.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول