اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه حکمت و فلسفه:

برای پیشرفت نیاز به تحول در دانش داریم

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده حکمت و فلسفه گفت: برای پیشرفت نیاز به تحول در دانش داریم.

برای پیشرفت نیاز به تحول در دانش داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حجت‌الاسلام غلامحسین خسروپناه در اختتامیه نشست سالانه اساتید بسیجی در سالن عضو کتابخانه آستان قدس رضوی اظهار کرد: مسئله تحول در دانش بخصوص علوم انسانی کاملا پذیرفته شده و دیگر حتی نزاعی میان مخالفین نیز وجود ندارد که این مسئله از برکات رشد دانشگاه است.

وی افزود: مسئله مهم این است که آیا دانشگاه امروز ما بر طراز نظام است و می‌تواند نیازهای کشور را برآورده کند که نمی‌‌توان پاسخ منفی به این سوال داد اما پاسخ صد در صد مثبت هم نمی‌توان داد.

خسرو‌پناه تصریح کرد: ما در برخی علوم پیشرفت گسترده‌ای داشته‌ایم از جمله دانش هسته‌ای و اگر فاصله ما با غرب در دانش هسته‌ای 50 سال بوده است امروز این فاصله به 5 سال رسیده است ولی باید در سایر حوزه‌ها تحول ایجاد کنیم.

رئیس پژوهشگاه حکمت و فلسفه در خصوص روش‌های ایجاد تحول در دانش خاطرنشان کرد: برای تحول در دانش 6 پیشنهاد مطرح کرده‌ایم که اولین آن تحقق نگرش درجه دوم به دانش و تولید فلسفه‌های مضاف به دانش البته نه به تکرار فلسفه غرب بلکه تولید آن است.

وی افزود: پیشنهاد دوم ما تولید فلسفه طبیعت و فلسفه انسان به عنوان مبانی علوم پایه و علوم انسانی است.

وی ادامه داد: ما یک فلسفه مضاف به دانش داریم و همچنین یک فلسفه مضاف به پدیده‌ها و فلسفه علم و طبیعت از نظر اسلام متمایز از فلسفه سکولار است.

خسرو‌پناه تصریح کرد: در میان تئوری‌های علمی بخشی از تئوری‌ها جعل طبیعت و جعل تئوری هستند و بخشی از گزاره‌های علمی نیز جعل است.

رئیس دانشگاه حکمت و فلسفه با بیان اینکه سومین پیشنهاد ایجاد ارتباط میان بهینه‌سازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی دانش است تصریح کرد: بهینه‌سازی باید نسبت به دانش دنیا، بومی‌سازی نسبت به نیازهای جامعه و اسلامی سازی باید نسبت به مبانی و اهداف اسلام صورت گیرد.

وی افزود: معنی اسلامی‌سازی این نیست که عقل را تعطیل کنیم و تنها از قرآن و سنت سوالات علمی را پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: برای ایجاد تحول در دانش باید گروه‌هایی در همه رشته‌های علمی تشکیل و نقشه‌ای در این ارتباط تدوین کنند.

وی تاکید کرد: ایجاد تحول در دانش واجب عینی برای ماست و هرجا که دشمن شروع به ترور کرد متوجه می‌شویم که رشد داشته‌ایم.

خسروپناه در خصوص پیشنهاد چهارمش گفت: برای تحول در دانش باید به سمت ایجاد حکمت و عقلانیت اسلامی برویم. حکمت و فلسفه اسلامی از فلسفه غرب جدا است و باید میان مبانی و تئوری‌های علمی و اسلام ارتباط ایجاد شود.

رئیس پژوهشگاه حکمت و فلسفه از ایجاد جسارت نقد هسته‌های مرکزی علوم به عنوان پیشنهاد ششمش برای ایجاد تحول در دانش یاد کرد و خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌ها جسارت نقد به کمر‌بند محافظتی علوم نیز وجود ندارد چه رسد به نقد هسته مرکزی.

وی افزود: اینکه علوم هسته‌ای ما رشد کرد ناشی از جسارت دانشمندان هسته‌ای ما در نقد هسته مرکزی این دانش بود.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول