به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حجتالاسلام غلامحسین خسروپناه در اختتامیه نشست سالانه اساتید بسیجی در سالن عضو کتابخانه آستان قدس رضوی اظهار کرد: مسئله تحول در دانش بخصوص علوم انسانی کاملا پذیرفته شده و دیگر حتی نزاعی میان مخالفین نیز وجود ندارد که این مسئله از برکات رشد دانشگاه است.
وی افزود: مسئله مهم این است که آیا دانشگاه امروز ما بر طراز نظام است و میتواند نیازهای کشور را برآورده کند که نمیتوان پاسخ منفی به این سوال داد اما پاسخ صد در صد مثبت هم نمیتوان داد.
خسروپناه تصریح کرد: ما در برخی علوم پیشرفت گستردهای داشتهایم از جمله دانش هستهای و اگر فاصله ما با غرب در دانش هستهای 50 سال بوده است امروز این فاصله به 5 سال رسیده است ولی باید در سایر حوزهها تحول ایجاد کنیم.
رئیس پژوهشگاه حکمت و فلسفه در خصوص روشهای ایجاد تحول در دانش خاطرنشان کرد: برای تحول در دانش 6 پیشنهاد مطرح کردهایم که اولین آن تحقق نگرش درجه دوم به دانش و تولید فلسفههای مضاف به دانش البته نه به تکرار فلسفه غرب بلکه تولید آن است.
وی افزود: پیشنهاد دوم ما تولید فلسفه طبیعت و فلسفه انسان به عنوان مبانی علوم پایه و علوم انسانی است.
وی ادامه داد: ما یک فلسفه مضاف به دانش داریم و همچنین یک فلسفه مضاف به پدیدهها و فلسفه علم و طبیعت از نظر اسلام متمایز از فلسفه سکولار است.
خسروپناه تصریح کرد: در میان تئوریهای علمی بخشی از تئوریها جعل طبیعت و جعل تئوری هستند و بخشی از گزارههای علمی نیز جعل است.
رئیس دانشگاه حکمت و فلسفه با بیان اینکه سومین پیشنهاد ایجاد ارتباط میان بهینهسازی، بومیسازی و اسلامیسازی دانش است تصریح کرد: بهینهسازی باید نسبت به دانش دنیا، بومیسازی نسبت به نیازهای جامعه و اسلامی سازی باید نسبت به مبانی و اهداف اسلام صورت گیرد.
وی افزود: معنی اسلامیسازی این نیست که عقل را تعطیل کنیم و تنها از قرآن و سنت سوالات علمی را پاسخ دهیم.
وی ادامه داد: برای ایجاد تحول در دانش باید گروههایی در همه رشتههای علمی تشکیل و نقشهای در این ارتباط تدوین کنند.
وی تاکید کرد: ایجاد تحول در دانش واجب عینی برای ماست و هرجا که دشمن شروع به ترور کرد متوجه میشویم که رشد داشتهایم.
خسروپناه در خصوص پیشنهاد چهارمش گفت: برای تحول در دانش باید به سمت ایجاد حکمت و عقلانیت اسلامی برویم. حکمت و فلسفه اسلامی از فلسفه غرب جدا است و باید میان مبانی و تئوریهای علمی و اسلام ارتباط ایجاد شود.
رئیس پژوهشگاه حکمت و فلسفه از ایجاد جسارت نقد هستههای مرکزی علوم به عنوان پیشنهاد ششمش برای ایجاد تحول در دانش یاد کرد و خاطرنشان کرد: در دانشگاهها جسارت نقد به کمربند محافظتی علوم نیز وجود ندارد چه رسد به نقد هسته مرکزی.
وی افزود: اینکه علوم هستهای ما رشد کرد ناشی از جسارت دانشمندان هستهای ما در نقد هسته مرکزی این دانش بود.
انتهای پیام/ی20