اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هنرپیشه کانادایی در گفت‌وگو با فارس:

ایده‌های ضدصهیونیست و طرفدار ایران جایی در رسانه‌های کانادا ندارد

خبرگزاری فارس: هنرپیشه معروف کانادایی با تأکید بر نفوذ زیاد لابی‌های صهیونیست در رسانه‌های کشورش گفت: هیچ ایده‌ای که در مخالفت با صهیونیسم و حمایت از ایران مطرح شود، جایی در رسانه‌های کانادا ندارد.

ایده‌های ضدصهیونیست و طرفدار ایران جایی در رسانه‌های کانادا ندارد

«بری گرین» هنرپیشه معروف کانادایی که به منظور شرکت در نخستین جشنواره فیلم‌سازان مستقل به تهران آمده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به تشریح موضوع مالکیت رسانه‌ها در کانادا و همچنین نفوذ لابی‌های صهیونیستی در این عرصه رسانه‌ای در کشورش پرداخت و تأکید کرد: در کانادا نفوذ لابی‌های صهیونیست در رسانه‌ها بسیار زیاد است و در این عرصه جایی برای مطرح شدن دیدگاه‌های ضدصهیونیست و یا حتی حامی ایران وجود ندارد.‌

گرین درباره این که چه کسانی کنترل رسانه‌های کانادا را بر عهده دارند، گفت: قطعا من یکی از کسانی که کنترل رسانه‌ها را در کانادا در اختیار دارند، نیستم چرا که اگر چنین بود به طور حتم سرمایه بسیاری را بر سرمایه گذاری در این جا با خود می‌آوردم. جدای از شوخی، در کانادا نیز مانند آمریکا رسانه‌های جریان مسلط تحت کنترل تعداد اندکی خانواده‌های خاص و بنگاه‌های اقتصادی است. برای مثال، شرکت ارتباطات و رسانه‌ای «راجزر» که در اصل توسط «تد راجرز» تاسیس شد و خانواده راجرز تاکنون کنترل آن را در اختیار داشته است.

وی در ادامه گفت: به اعتقاد من امروزه مالکیت بنگاه‌های اقتصادی در بخش رسانه‌ای در آمریکا بسیار بیشتر و بیشتر شده است. اما به طور خاص نمی‌توانم در رابطه با مالکیت رسانه‌ در کانادا صحبت کنم. اما همانطور که در آمریکا شاهد آن هستیم- البته در سطحی کمتر- مالکیت رسانه در کانادا به یک سری شرکت‌های خاص منحصر می‌شود. 

این گوینده رادیو «سی بی سی» کانادا همچنین تأکید کرد: البته در کانادا شبکه «سی بی سی» را نیز داریم که مالک آن دولت است و بنگاه‌های اقتصادی هیچ سهمی در آن ندارند. اما از آنجایی که امروزه دولت‌ها و حکومت‌ها نیز همسو با بنگاه‌های اقتصادی هستند، CBC نیز در جهت انتشار ایده‌های جدا از بنگاه‌های اقتصادی و نظام سرمایه‌داری گام بر نمی‌دارد و اغلب افکاری که توسط این رسانه ترویج می‌شود نیز اغلب از پیش طراحی شده است. اما به هر حال CBC از همان ابتدا نیز سعی داشته تا حدودی به مردم این کشور امکان بدهد تا صدای خود را به گوش دیگران برسانند و ابراز عقیده کنند، به مردم انگلیس، فرانسه، هندی‌ها و بسیاری دیگر.

گرین علاوه بر این تصریح کرد: در حال حاضر نبردی میان افراد با دیدگاه‌های اجتماعی که معتقدند این شرکت رسانه‌ای باید اقدامات بیشتری را صورت دهد و نیز کسانی که سعی می‌کنند این شرکت دولتی را نیز خصوصی کنند و وضعیت موجود را ادامه دهند، وجود دارد. در حال حاضر شرکت‌های رسانه‌ای مختلفی در کانادا وجود دارند اما کانادا همانند آمریکا صنعت فیلم‌سازی بزرگی مثل هالیوود ندارد.

این هنرپیشه معروف کانادایی در خصوص حضور صهیونیسم در محافل سیاسی رسانه‌ای در کشورش گفت: من مطمئن هستم که لابی‌های صهیونیستی در رسانه‌های کانادا نیز نفوذ دارند. اطلاع دقیقی از اینکه تا چه میزان ردپای صهیونیست‌ در رسانه‌های کانادا قابل مشاهده است ندارم اما معتقدم که چنین چیزی وجود دارد.

وی در ادامه به محدودیت‌ها برای کسانی که می‌خواهند به عنوان فیلم‌سازان مستقل در کانادا فعالیت کنند، گفت: محدودیت‌های موجود در سیستم کانادایی درست همان محدودیت‌هایی است که در جوامع غربی وجود دارد. سیستم رسانه‌های کانادا به این صورت است که تنها سعی می‌کند تا کسانی را به قدرت برساند که بتوانند پول کافی در اختیار رسانه قرار دهند و از لحاظ مالی آن را تامین کنند و توجه بیشتری را به سوی آن جلب کنند.

گرین افزود: محدودیت ما در بسیاری از موارد نیز طرز فکر شما است. برای مثال شما می‌توانید یک فیلم قوی بدون هیچ وابستگی خارجی بسازید اما دولت کانادا به ویژه دولت راستگرای کنونی در این کشور، بدون شک مخالف ایده‌های ضدصهیونیستی و طرفدار ایران است. این نبرد و نزاع در کانادا هرچند بسیار کمتر از آمریکاست، ولی وجود دارد. کانادا سعی نمی‌کند تا خود را به عنوان دشمن ایران نشان دهد اما به هر حال این موضوع وجود دارد. با این وجود، شما می‌توانید باز هم فیلم‌های مستقلی بسازید که حتی به این موضوعات نیز مرتبط باشند اما باید بسیار هوشمندانه رفتار کنید و به هر طریق چون کانادا یک کشور آزاد است در نهایت شما خواهید توانست بینندگان و مخاطبان خود را پیدا کنید. و به دلیل اینکه قوانینی وجود دارد که مانع از شکایت مردم در دادگاه‌ها علیه شما درباره چنین مسائلی می‌شود تا زمانی که مراقب مسائل حقوقی باشید می‌توانید ایده‌های ضدصهیونیستی را نیز در کانادا ابراز کنید و مخاطبان خود را نیز داشته باشید و در نهایت نیز از پیگرد‌های قانونی در امان بمانید. اما باز هم در کانادا کسانی خواهند بود که نمی‌خواهند چنین فیلم‌هایی به نمایش گذاشته شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین محدودیت‌هایی که وجود دارد این است که برای مکان نمایش با مشکل مواجه می‌شوید چرا که سیستم حاکم بر شما امکان نمایش فیلم‌تان را نمی‌دهد و شما خود باید برای نمایش آن اقدام کنید.

این هنرپیشه معروف کانادایی همچنین درباره موضوع تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران تأکید کرد: این نخستین باری است که به ایران آمده‌ام و به نظر من در این مدت زمان کوتاهی که در اینجا بوده‌ام شاید سخت باشد درباره اثر تحریم‌ها نظری بدهم. اما به جرات می‌توانم بگویم که دیدگاه من قبل از آمدن به ایران یک دیدگاه کاملا روشنفکرانه بود چرا که من خودم را از لحاظ تفکری فردی کاملا آزاد تصور می‌کنم و مایلم که درباره مسائل بسیار منصفانه نظر بدهم. من وقتی به ایران آمدم سعی کردم هیچ پیش‌داوری درباره این کشور نداشته باشم. من شخصا هیچ توجهی به رسانه‌های غربی تحت کنترل بنگاه‌های اقتصادی ندارم و سعی می‌کنم تنها از رسانه‌های غیر شرکتی و غیر وابسته به بنگاه‌های اقتصادی و نظام سرمایه‌داری اطلاعات کسب کنم و همیشه قبل از اینکه درباره چیزی اظهار‌نظر کنم تلاش می‌کنم اطلاعات کافی در آن زمینه داشته باشم. من قبل از اینکه به ایران بیایم دیدگاه خوبی درباره این کشور داشتم هرچند بسیار اندک درباره ایران شنیده بودم.

وی در ادامه درباره تصویری که رسانه‌های کانادایی از ایران به نمایش گذاشته‌اند، گفت: مردم کانادا همانند مردم ایران، مردمانی بسیار منطقی و روشنفکر هستند و نظر بسیاری از آنها درباره این کشور مثبت است. در سطح مردم ارتباط و نقاط مشترک بسیاری میان کانادایی‌ها و ایرانی‌ها اما مردم بسیاری هم وجود دارند که تحت تاثیر رسانه‌ها در کانادا هستند و البته بسیاری هم هستند که بی‌تفاوت هستند. برخی هنوز بر این باورند که ایرانی‌ها مردمانی وحشی هستند و این مشکلی است که در آمریکای شمالی وجود دارد و تنها به ایران نیز مربوط نمی‌شود. در آمریکای شمالی به طور کلی تعداد بسیار زیادی هستند که درباره خیلی مسائل از جمله ایران هیچ اطلاعی نمی‌توانند داشته باشند و این به نظر من مربوط می‌شود به تاثیرات نظام سرمایه‌داری حاکم که مردم را وادار می‌کند تا دید محدودی نسبت به جهان داشته باشند اما در مقابل تعدادی نیز هستند که برای اینکه دید جامعی درباره بسیاری مسائل داشته باشند تلاش می‌کنند. به هر حال رسانه تاثیر‌گذار است و بدون تاثیر نخواهد بود اما به هر طریق رسانه کانادایی هرچقدر هم بد، اما در مقایسه با رسانه‌های آمریکایی تاثیر کمتری در پیشبرد دیپلماسی عمومی علیه ایران دارند.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌سازان مستقل با حضور فیلم‌سازان و فعالان مستقل از کشورهای مختلفی از سراسر دنیا از جمله آمریکا، کانادا، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا از روز یکشنبه 12 شهریورماه در تهران آغاز به کار کرد و تا روز جمعه نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ض.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول