اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط اطلاعات سپاه صاحب‌الامر (عج) صورت گرفت

کشف اشیای عتیقه با قدمت بیش از 3500 سال در قزوین

خبرگزاری فارس: پاسداران گمنام حریم ولایت سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین طی یک سلسله عملیات اطلاعاتی محموله‌های قاچاق بیش از 150 قطعه اشیای عتیقه با قدمت بیش از 3500 سال را کشف و ضبط کردند.

کشف اشیای عتیقه با قدمت بیش از 3500 سال در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین دقایقی قبل مهدی طاهرخانی معاون هماهنگ کننده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین در نشست خبری که به منظور کشف اشیای عتیقه با قدمت بیش از 3500 سال توسط این سپاه برگزار شد اظهار کرد: طی سلسله عملیات اطلاعاتی توسط پاسداران گمنام حریم ولایت سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین یکی از با ارزش‌ترین و کم‌نظیرترین محموله‌های قاچاق اشیای عتیقه با قدمت بیش از 3۵00 سال متعلق به عصر آهن و غیرقابل قیمت‌گذاری از چنگال قاچاقچیان عتیقه رهانیده، کشف و ضبط شد.

وی افزود: این محموله قاچاق که به گفته تعدادی از زبده‌ترین کارشناسان میراث فرهنگی اصالتش مورد تایید قرار گرفته است به لحاظ سلامت و قدمت جزو نادرترین مکشوفات عتیقه استان می‌باشد.

معاون هماهنگ‌کننده صاحب‌الامر (عج) استان قزوین ادامه داد: اشیاء تاریخی مکشوفه به تایید کارشناسان خبره میراث فرهنگی رسیده و به احتمال بسیار قوی از منطقه الموت به دست آمده است.

طاهرخانی تصریح کرد: عتیقه‌های با ارزش مکشوفه که تعداد آن نیز بیش از 150 قطعه است شامل چند ظرف سفالی آئینی، دستبند، انگشتر، زیور‌آلات زنانه، چندین خنجر مفرغی، چنگک کشاورزی، تعداد قابل توجهی پیکان‌های فلزی مفرغی، سینی‌های سفالی، اوودسوز و... می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: از خصوصیات مهم این اشیاء سلامت آنهاست که به گفته کارشناسان از این نظر جزو نادرترین مکشوفات استان می‌باشند و به همین دلیل از ارزش مادی، فرهنگی و تحقیقاتی بسیار بالایی برخوردار است.

طاهرخانی یادآور شد:‌همچنین لازم به ذکر است اشیا تاریخی مکشوفه مربوط به 1500 سال پیش از میلاد مسیح بوده و بیش از 3500 سال قدمت دارند که مربوط به عصر آهن می‌باشند.

معاون هماهنگ‌کننده صاحب‌الامر (عج) استان قزوین اذعان کرد:‌به گفته کارشناسان این مکشوفات با مکشوفات تاریخی به دست آمده از منطقه اندج، الموت تطابق زیادی داشته و به احتمال قوی از همان منطقه به دست آمده است.

وی یادآور شد: این اشیاء تاریخی طی روزهای گذشته توسط معاونت اطلاعات سپاه صاحب الامر (عج) پاسداران و بسیجیان از چنگال قاچاقچیان حرفه‌ای اشیای تاریخی رهانیده، کشف و ضبط شده و پس از طی مراحل قانونی به سازمان میراث فرهنگی استان قزوین تحویل داده می‌شود.

طاهرخانی تاکید کرد: افراد دستگیر شده پیرامون این پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شده‌اند و پیگیری‌ها در این خصوص ادامه دارد.

معاون هماهنگ‌کننده صاحب‌الامر (عج) استان قزوین با هشدار به غارتگران و دزدان آثار تاریخی تاکید کرد: این غارتگران بدانند که نیروهای امنیتی کشور خواب نیستند و از هیچ تلاشی برای به دام انداختن این افراد فروگذار نمی‌کنند و سپاه در کنار مسائل مختلفی که بر عهده دارد برای حفظ تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز تلاش می‌کند که این مهم نیز از نتایج همین تلاش‌هاست.

طاهرخانی در ادامه با اشاره به حضور 120 نفر از سران کشورهای جهان از پنج قاره دنیا در تهران و حضور در اجلاس جنبش عدم تعهد این مهم را افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: حضور و نطق مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در این اجلاس نشان‌دهنده این بود که دنیا و همه دلسوزان عالم چشم امیدشان به انقلاب، نظام و رهبری بوده و دائما فرمایشات معظم‌له را رصد می‌کنند زیرا به نظام اعتماد کرده و رشد خود را در بیداری اسلامی وابسته به انقلاب می‌دانند.

وی عنوان کرد: ایران در این رویداد مهم جهانی توانست به استکبار مجددا بفهماند که پشتوانه انقلاب و نظام مردم هستند و نشانه تحقق این بزرگ‌ترین رویداد تاریخی انقلاب نیز خشم سران کشورهای مستکبر و صهیونیست از برگزاری منظم این اجلاس است؛ که امیدواریم سند 700 بندی آن نیز در طول این سه سال به طور کامل اجرا شود.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول