اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌‌الله مصباح‌یزدی:

روحانیت نقش مهمی در استقرار بانکداری اسلامی دارد

خبرگزاری فارس: آیت‌الله مصباح‌یزدی گفت: روحانیت نقش بسیار مهمی در فراهم کردن بستر‌های فرهنگی برای استقرار بانکداری اسلامی دارد.

روحانیت نقش مهمی در استقرار بانکداری اسلامی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیت‌الله محمد‌تقی مصباح‌یزدی ظهر امروز در هم‌اندیشی مدیران مؤسسه مالی و اعتباری مهر که در هتل پارس مشهد برگزار می‌شود اظهار کرد: به برکت نهضت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی شرایطی بسیار استثنایی برای زنده شدن اسلام و وارد شدن آن به بطن مناسبات اجتماعی در ابعاد گوناگون فراهم شد.

مصباح‌یزدی ادامه داد: در سال‌های اخیر با وجود تمامی کمبودها و ضعف‌ها و هم‌چنین شرایط نامساعد بین‌المللی جهش‌های بسیار عظیمی در ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی در کشورهای مختلف اسلامی ایجاد شده و دین مبین اسلام در سراسر دنیا زایش مجددی داشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: علی‌رغم آنکه در کشورهای اسلامی در عرصه اقتصاد آمادگی‌ها و بسترسازی‌های لازم وجود نداشت در این حوزه نیز شاهد تحولات عظیمی بوده‌ایم و البته باید عنوان کرد که مقام معظم رهبری، دلسوزان نظام، دست‌اندرکاران انقلاب، خانواده شهدا و عموم مردم که هستی خود را برای زنده شدن مجدد اسلام فدا کرده‌اند نسبت به عرصه اقتصادی حساسیت‌های ویژه‌ای دارند.

مصباح‌یزدی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائل در عرصه اقتصاد ضرورت ایجاد بانکداری اسلامی است و باید اذعان کرد که این مسئله قبل از انقلاب اسلامی نیز در حوزه‌های علمیه مطرح بوده و درحدود نیم قرن قبل شهید محمد‌باقر صدر کتاب بسیار جامع و مفیدی در این زمینه نگارش کرده است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بر روی مسئله بانکداری اسلامی مطالبات بسیار جدی انجام شد و شورای نگهبان بعد از اصلاحات و تصرفات مختلف بانکداری بدون ربا را تصویب کرد.

مصباح‌یزدی تصریح کرد: گروه‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور از زوایای مختلف با مسئله اسلامی شدن اقتصاد و بانک‌ها برخورد کرده‌اند و بعضی از این افراد که حتی در ابتدای انقلاب نیز مسئولیت‌های مهمی داشته‌اند معتقد بودند که دین نباید در مسائل اقتصادی دخالت کند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی نیز اعتقاد دارند که احکام اقتصادی و اجتماعی قرآن و اسلام تاریخ‌مند است، یعنی صرفاً برای یک دوره تاریخی خاص نازل شده و در حال حاضر کاربردی ندارد.

مصباح‌یزدی اظهار داشت: گروه دیگری نیز بودند که نظرات معتدل‌تری داشتند و عنوان می‌کردند که اسلام دارای احکامی اقتصادی است اما فهم و اجرای این احکام از عهده همه بر نمی‌آید و این گروه تنها برای خودشان موقعیتی خاص قائل بودند و عنوان می‌کردند که فهم علوم اقتصادی نیازمند تبحر در زمینه علوم دانشگاهی است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر یک سری نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آنچه در بانک‌ها عمل می‌شود دقیقاً همان چیزی نیست که در قانون اساسی و قانون بانکداری اسلامی آمده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقدامات مؤسسه مالی و اعتباری مهر تاکید کرد: این مؤسسه وابسته به پاک‌ترین و ارزشمند‌ترین نهاد انقلابی است که در حقیقت پیشانی اقتصاد نظام را تشکیل می‌دهد و اعمال بانکداری در این مؤسسات بسیار چشم‌گیر است.

مصباح‌یزدی ادامه داد: البته یک سری نقایص و کمبودهایی به خصوص در زمینه بستر‌سازی فرهنگی لازم برای نهادینه‌سازی بانکداری اسلامی به چشم می‌خورد که در این رابطه باید نهادهای فرهنگی مسئول و هم‌چنین روحانیت به طور ویژه‌ای وارد شوند.

لازم به یادآوری است دومین همایش مشترک مدیران مؤسسه مالی و اعتباری مهر و مسئولین حوزه نمایندگی ولی‌فقیه سپاه به مدت سه روز در محل هتل پارس مشهد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول