اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به فارس خبر داد

برگزاری اجلاس مجالس غیر متعهدها برای حل بحران سوریه

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ مجلس در نظر دارد اجلاس مجالس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را برای حل بحران سوریه از طریق دیپلماسی برگزار کند.

برگزاری اجلاس مجالس غیر متعهدها برای حل بحران سوریه

علاءالدین بروجردی در حاشیه همایش و جایزه ادبی دکتر شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: از تمام توان دیپلماسی پارلمانی جمهوری اسلامی برای حل بحران سوریه از طریق راه‌حل سیاسی استفاده خواهیم کرد و در همین راستا قرار است اجلاس مجالس کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها و کشورهایی که معتقد به حل سیاسی این بحران هستند را برگزار کنیم، که البته اصراری برای برگزاری آن در تهران نیست و محل آن با اجماع و توافق تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت‌ مجمع پارلمانی آسیایی و بین‌المجالس آسیایی نیز در این راستا استفاده خواهیم کرد، افزود: تمام تلاش ما این است که متناسب با جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه محوریت حل این بحران را در دست بگیریم.

بروجردی با اشاره به سفر اخیر خود به سوریه اظهار داشت: در این سفر، بشار اسد گفت که با توجه به اعتمادی که به جمهوری اسلامی ایران داریم از برداشتن هر گامی از طرف ایران در جهت حل مسئله سوریه استقبال می‌کنیم. 

وی این نظر رئیس‌ جمهور سوریه را یک سرمایه بزرگ برای جمهوری اسلامی دانست و افزود: برای جایگاه سیاسی جمهوری اسلامی در منطقه این یک امتیاز مثبت است که یک کشور بحران‌زده تا این اندازه به جمهوری اسلامی ایران اعتماد دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به جایگاه کشورمان در مقطع کنونی و آینده به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد، این امکان در اختیارمان است که با استفاده از حداکثر توان دیپلماسی حل بحران سوریه را به یک نتیجه مثبت برسانیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان رئیس جمهور مصر در اجلاس غیر متعهدها گفت:‌ طبق نظر خود کارشناسان غربی 4 نکته از 5 نقطه‌نظر محمد مرسی منطبق بر مواضع جمهوری اسلامی ایران بود و در این بین فقط در بحث سوریه تفاوت موضع داشتیم که این طبیعی است که با توجه به بافت اخوانی مصر و سوریه و تضاد قدیمی اخوانی‌ها با دولت سوریه ایشان یک چنین نظری داشته باشند.

بروجردی در ادامه به موضع‌گیری‌ها و سخنان دبیرکل سازمان ملل در تهران اشاره کرد و افزود: علی‌رغم اینکه ما به ساختار غیر عادلانه سازمان اعتراض داریم و رهبر معظم انقلاب صراحتاً نظرشان در این رابطه را اظهار داشتند ولی بان‌کی‌مون ناگزیر است که در برابر فشارهایی که برای عدم سفر ایشان به تهران وارد شده بود از سازمانی که خودش در راس آن است دفاع کند.

وی افزود: آمریکا، اسرائیل و حتی دیگر کشورهای غربی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بان‌کی‌مون را از سفر به ایران بازدارند اما با این وجود وی شهامت به خرج داد و به تهران آمد، منتهی دفاع از برخی مواضع سازمان مطبوعش طبیعی است.

انتهای پیام/ل10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول