اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور شرکت در همایش ملی علامه شهیدی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد بروجرد شد

خبرگزاری فارس: به منظور شرکت در همایش ملی علامه شهیدی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد بروجرد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد بروجرد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد صبح امروز سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در همایش ملی بزرگداشت علامه سیدجعفر شهیدی وارد بروجرد شد.

قرار است در این همایش دو روزه لوح تقدیر و نشان مفاخر فرهنگی به خانواده دکتر شهیدی اهدا شود، هم‌چنین تمبر یادبود، سردیس علامه شهیدی و نمایشگاه آثار و سایت علامه شهیدی با حضور وزیر ارشاد رونمایی می‌شوند.

سیدجعفر شهیدی فرزند سیدمحمد که از دانشمندان و مفاخر بزرگ ادبی ایران به ‌شمار می‌رفت، در سال 1297 هجری خورشیدی در یکی از محلات قدیمی شهرستان بروجرد لرستان به دنیا آمد.

دوران تحصیل ابتدایی و اندکی از متوسطه را در این شهر و سپس ادامه آن را در تهران به انجام رساند.

در سال 1320 برای تحصیل علوم دینی و فقه و اصول راهی نجف شد و تحصیلات حوزوی را در شهر نجف که شهر علم نام داشت تا حد رسیدن به درجه اجتهاد که درجه بسیار بالایی در حوزه علمیه محسوب می‌شود، ادامه داد.

وی پس از آن چند سالی را در عوالم طلبگی در قم سپری و از محضر آیت‌الله بروجردی و بسیاری از مراجع و بزرگان دینی استفاده کرد، اما بعد از هشت سال، بیماری او را به ایران بازگرداند.

علامه شهیدی بعد از آن در لغت نامه با علامه دهخدا و دکتر معین همکاری نموده و ادامه تحصیل آکادمیک خود را در رشته زبان و ادبیات پارسی تکمیل کرد و از محضر اساتیدی همانند استاد جلال همایی و دکتر بدیع‌الزمان فروزانفر کسب علم کرد و سرانجام در سال 1340 با اخذ درجه دکترای زبان و ادبیات پارسی در دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد.

در کنار جایگاه علمی علامه سیدجعفر شهیدی، همیشه ادب، تواضع و فروتنی را شعار اصلی خویش داشته و از تکبر، عجب، خودپسندی، زیاده‌طلبی و کسب جاه و مقام که آفت علم و اهل آن است، دوری می‌کرد.

یکی از شاهکارهای دکتر شهیدی، ترجمه و تفسیر کتاب نهج‌البلاغه حضرت علی (ع) است که این ترجمه شیوا و تفسیر روان در سال 1369 به عنوان کتاب سال شناخته شد.

مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی، علاوه بر تالیفات و مقالات فراوان و سخنرانی‌های متعدد در مراکز دانشگاهی و پژوهشی داخل کشور، در کنگره‌های کشورهای اسلامی متعددی نیز از او دعوت به عمل می‌آمد و از حضور این شخصیت علمی و متفکر اسلامی در محافل بین‌المللی به جهت استادی و تبحری که در تاریخ صدر اسلام و تاریخ ادبیات ایران و عرب و کشورهای اسلامی در منطقه خاورمیانه و سیطره‌ای که به فرهنگ ملل اسلامی داشته بهره می‌بردند.

نقش موثر وی در وحدت و اتحاد و انسجام جایگاه کشورهای اسلامی بسیار قابل اهمیت بوده، او تمام شاعران و نویسندگان جهان اسلامی را به عنوان یک رجل علمی در زمینه مطالعات فرهنگ اسلامی مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده است.

این استاد بزرگوار موفق شد، درجه دکترای افتخاری را به پاس خدمات ارزشمندش از دانشگاه پکن دریافت نماید و در سال 1374 نیز موفق به دریافت بالاترین نشان درجه یک علمی از ریاست جمهوری اسلامی ایران شد.

در حال حاضر از این استاد محقق کتابخانه‌ای 30 هزار جلدی در نارمک تهران به یادگار مانده است و یکی از آثار ارزشمند ایشان ترجمه نهج‌البلاغه امیرالمومنین (ع) است.

دکتر شهیدی در سال 1374 منزل مسکونی‌اش را به شهرداری نارمک واگذار کرد و این خانه در همان سال به کتابخانه عمومی دکتر شهیدی تبدیل شد.

پس از مرگ وی اتاقی در این کتابخانه به موزه نگه‌داری برخی آثار او اختصاص داده شد.

برخی از کتاب‌های این استاد به زبان‌های مختلف از جمله عربی، اردو، انگلیسی، فرانسه، استانبولی، ترکی آذربایجانی و ژاپنی ترجمه شده است.

از مهم‌ترین آثار ارزشمند دکتر شهیدی تألیف کتاب مهدویت در اسلام، تالیف کتاب جنایات تاریخ چراغ روشن در دنیای تاریک (یا زندگانی امام سجاد)، در راه خانه خدا،  شرح لغات و مشکلات دیوان انوری، تاریخ تحلیلی اسلام، تاریخ تحلیلی اسلام تا پایان امویان، زندگانی حضرت فاطمه (س)، آشنایی با زندگانی امام صادق (ع)، جامعةالامام الصادق، زندگانی علی بن ‌الحسین (ع) ستایش و سوگ امام هشتم در شعر فارسی است.

دکتر شهیدی در فصاحت، بلاغت، هنر سخنوری و سخنرانی‌های علمی نیز از اساتید به نام روزگار بودند و به خوبی در این امور سیطره و آگاهی داشتند.

وی یک متفکر اسلامی، نویسنده، مترجم، پژوهشگر، استاد برجسته دانشگاه، شاگرد علامه دهخدا، رئیس لغت‌نامه دهخدا، رئیس مرکز آموزش زبان، معرفی شده به عنوان چهره ماندگار، مسلط به زبان و ادبیات عربی، آگاه به تاریخ ادبیات و تاریخ اسلام، فرهنگ‌نویسی در لغت‌نامه دهخدا و همکاری در فرهنگ معین، رجل علمی در نشر و توسعه فرهنگ اسلامی در جهان اسلام و خاورمیانه بود.

همایش ملی علامه دکتر شهیدی با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد و دانشگاه آزاد واحد بروجرد از امروز به مدت دو روز (روزهای 12 و 13 شهریور) در سالن علامه شهیدی دانشگاه آزاد بروجرد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ع30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول