اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در روز خاک‌سپاری نیل آرمسترانگ

مراسم بزرگداشت خداحافظی فاتح ماه با زمین در اصفهان برگزار شد

خبرگزاری فارس: مراسم بزرگداشت خداحافظی نخستین فاتح ماه (نیل آرمسترانگ) با زمین به همت مرکز نجوم ادیب اصفهان در اصفهان برگزار شد.

مراسم بزرگداشت خداحافظی فاتح ماه با زمین در اصفهان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مرکز نجوم ادیب اصفهان و ماهنامه بین‌المللی آسمان شب، به مناسبت درگذشت نیل آرمسترانگ صبح امروز برنامه ویژه‌ای را در این مرکز برگزار کردند.

در مراسم بزرگداشت نیل آرمسترانگ، کارشناسانی مانند محمدرضا رضایی ( مدرس مرکز نجوم ادیب و عضو هیئت تحریریه ماهنامه آسمان شب) و محسن دهقان (مدرس مرکز نجوم آسمان زنده زرین شهر)  حضور داشتند و زندگی‌نامه این فضانورد بزرگ به بحث و گفت‌‌وگو گذاشته شد.

نیل آرمسترانگ حاصل ازدواج استفان کونیگ آرمسترانگ و ویولا لوییس انگل، در شهرواپاگونتا اوهایو و در 20 شهر مختلف زندگی کرده است.

وی که سمت‌هایی مانند فضانورد ناسا، خلبان آزمایش کننده، مهندس هوا فضا، استاد دانشگاه و خلبان نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا را در کارنامه علمی خود ثبت کرده، 900 پرواز را با هواپیماهای گوناگون نیز پشت سر گذاشته است.

آرمسترانگ دو هفته پس از تولد 20سالگی خود (در 26 ژانویه1949) متوجه شد که به عنوان هوانورد نیروی دریایی، راه هیجان‌انگیزی را پیش روی دارد.

آرمسترانگ به عنوان نخستین انسانی که در تاریخ 20 ژوئیه 1969 با آپولو 11 قدم روی کره ماه گذاشت، با گفتن جمله " این گامی کوچک برای یک انسان و گامی بزرگ برای بشریت است" دروازه‌های فضا را در برابر بشریت گشود.

در نهایت پس از گذشت هزاران سال از آرزوی بشریت برای قرار گرفتن روی کره ماه، آرمسترانگ و الدرین بر روی کره ماه گام نهادند و دو ساعت و نیم روی این کره ناشناخته آن روز، اقدام به کاوش‌های علمی کردند.

*ایران شاهد حضور تسخیر کننده قمر زمین

در ساعت 10:30 بامداد روز سوم آبان سال 1348 هجری خورشیدی نیل آرمسترانگ به همراه ادوین الدرین، مایکل کالینز و یک هیئت 30 نفری از فضانوردان برجسته دنیا به ایران آمدند، در این زمان آرمسترانگ سفر خود به ماه را در تهران تشریح کرد، یک ساعت بعد نیز میدان بهارستان شاهد حضور بزرگ‌ترین دانشمندان علمی دنیا بود.

*واقعه‌های زندگی آرمسترانگ در تابستان اتفاق می‌افتاد

از نکات بسیار جالب در مورد زندگی نخستین فاتح ماه می‌توان به روی دادن واقعه‌های زندگی این دانشمند بزرگ در تابستان اشاره کرد.

تولد و فوت نیل در تابستان صورت گرفته است، تولد وی در روز پنج اوت 1930(14مرداد 1309) و درگذشتش در تاریخ 25 اوت 2012 (چهار شهریور) ثبت شد.

در نهایت نیل آرمسترانگ برای رفع انسداد شریان‌های کرنر قلبی خود عمل جراحی را برگزید و در اثر این عمل جراحی نیز در سین سیناتی اوهایو در جایگاه ابدی قرار گرفت.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مراسم خاک‌سپاری نخستین فاتح ماه امروز (جمعه) انجام می‌شود.

مرکز نجوم ادیب به مناسبت درگذشت نخستین انسانی که خاک ماه را لمس کرد، گفت‌وگویی تلفنی را، به صورت زنده با سیروس برزو ( کارشناس و خبرنگار نجوم) ترتیب داد.

برای پاسداشت مقام نخستین فاتح ماه مرکز نجوم ادیب اصفهان، رصد ماه را با حضور علاقه‌مندان اصفهانی برگزار کرد.

انتهای پیام/خ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول