اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تظاهرات مردم اکوادور در حمایت از اعطای پناهندگی به آسانژ

خبرگزاری فارس: مردم اکوادور با برگزاری تظاهرات در مقابل سفارت انگلیس ضمن حمایت مجدد از اعطای پناهندگی به "جولیان آسانژ"، خواستار صدور مجوز خروج موسس سایت "ویکی لیکس" از این کشور اروپایی شدند.

تظاهرات مردم اکوادور در حمایت از اعطای پناهندگی به آسانژ

به گزارش خبرنگار فارس از منطقه آمریکای لاتین، برای دومین بار شماری از مردم و اعضای جنبش‌های اجتماعی و سیاسی اکوادور با برگزاری تظاهرات حمایت خود را از اقدام "رافائل کوره‌آ"، رئیس‌جمهور این کشور، در رابطه با اعطای پناهندگی به "جولیان آسانژ"، موسس سایت "ویکی لیکس" اعلام کردند.

این تجمع روز گذشته در مقابل ساختمان سفارت انگلستان در کیتو برگزار شد.

شرکت کنندگان در این تجمع خواستار صدور مجوز خروج آسانژ از انگلستان شدند. موسس "ویکی لیکس" بیش از دو ماه است که در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد. روز 16 آگوست با درخواست پناهندگی سیاسی وی به اکوادور موافقت شد.

این تظاهرات که بیش از دو ساعت به طول انجامید، با شعارهایی در حمایت از اقدام رافائل کوره‌آ و درخواست برای خروج آسانژ از انگلستان همراه بود. شرکت کنندگان در این تجمع پلاکاردهایی به همراه داشتند که شعار "مرگ بر امپریالیسم" بر روی آن نقش بسته بود.

تظاهرات کنندگان تاکید کردند تا زمانی که انگلستان با خروج جولیان آسانژ موافقت نکند، آنها ثابت قدم به مبارزه خود ادامه می‌دهند.

پس از گذشت چند دقیقه از تظاهرات، پلیس از تجمع مردم در مقابل سفارت انگلستان ممانعت به عمل آورد و به همین دلیل مکان تجمع به خیابان "ملل متحد" انتقال پیدا کرد.

"پاکو بلاسکو"، از اعضای حزب "آلیانسا پائیس" که در این تظاهرات حضور داشت، حمایت قاطع "سازمان کشورهای آمریکایی" از اکوادور که در نشست اخیر این سازمان در واشنگتن صورت گرفت را بسیار مهم ارزیابی کرد.

پیش از این "اتحاد ملت‌های آمریکای جنوبی" (اوناسور) و "اتحادیه بولیواری برای ملت‌های آمریکای لاتین" (آلبا) نیز از این اقدام اکوادور حمایت کرده بودند.

نشست‌های اخیر این سه سازمان منطقه‌ای به منظور بررسی اختلافات به وجود آمده در رابطه با اعطای پناهندگی به جولیان آسانژ از سوی اکوادور و تهدید انگلیس به حمله به سفارت این کشور در لندن برگزار شد.

"ماریا ایزابل سالوادور"، نماینده دائم اکوادور در سازمان کشورهای آمریکایی، در این جلسه اظهار داشته بود: ما از انگلستان نامه‌ای دریافت کرده‌ایم که در آن آمده است انگلستان بر مبنای قانون سال 1987 خود درباره نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی اجازه دارد برای دستگیری آسانژ در محدوده سفارت اقدام کند.

در بیانیه سازمان کشورهای آمریکایی آمده است: هرگونه تلاش برای تهدید کردن ساختمان‌های دیپلماتیک دارای مصونیت را رد کرده و خاطرنشان می‌کنیم که کشورها حق ندارند از قوانین داخلی خود به عنوان اصلی برای عدم رعایت تعهدات بین‌المللی استفاده کنند.

در ادامه این بیانیه همبستگی و حمایت سازمان کشورهای آمریکایی و کشورهای عضو آن، از دولت اکوادور اعلام شده است.

اعلام حمایت و همبستگی سازمان کشورهای آمریکایی با اکوادور از آن نظر بسیار حائز اهمیت است که آمریکا، کانادا و ترینیداد و توباگو سه کشوری بودند که مخالفت خود را با درخواست کیتو به منظور برگزاری نشست سازمان کشورهای آمریکایی برای بررسی اختلاف بین انگلیس و اکوادور اعلام کرده بودند. آمریکا اکوادور را متهم کرده بود به اینکه کیتو سازمان کشورهای آمریکایی را درگیر مشکلات داخلی خود می‌کند.

رئیس‌جمهور اکوادور روز شنبه اعلام کرد نامه جدیدی از وزارت امور خارجه انگلستان به دست وی رسیده است که در آن هر گونه صحبت قبلی درباره تجاوز به سفارت تکذیب شده است.

رافائل کوره‌آ در این رابطه گفت: ما با خوشحالی فراوان این خبر را دریافت کردیم که انگلستان آنچه را که قصد انجام آن را داشته، رد کرده است. اما آنها هنوز به ما اعلام نکرده‌اند که خطری در رابطه با حمله به سفارت وجود ندارد.

کوره‌آ خاطرنشان کرد: تنها دو گزینه وجود دارد. یا اینکه لندن اجازه خروج جولیان آسانژ از انگلستان به اکوادور را صادر کند، یا اینکه به ما ضمانت دهد که در صورت تحویل آسانژ به سوئد، وی به کشور سومی تحویل داده نخواهد شد.

دولت اکوادور معتقد است در صورتی که آسانژ به سوئد تحویل داده شود، به آمریکا انتقال خواهد یافت و به دلیل افشای اسناد محرمانه وزرات امور خارجه آمریکا به اعدام محکوم خواهد شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول