اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

مدیرکل برنامه‌ریزی تشکل‌های دانشگاهی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه:

کارگروه «حفظ قرآن» دانشجویی تشکیل شد/ کم‌کاری دانشگاه‌ها در نهضت حفظ

خبرگزاری فارس: مدیرکل برنامه‌ریزی تشکل‌های دانشگاهی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه با اشاره به تشکیل کارگروه حفظ قرآن دانشجویی گفت: دانشگاه‌ها به بهانه کمبود وقت در رابطه با فعالیت مستقیم قرآنی کم کاری می‌کنند.

کارگروه «حفظ قرآن» دانشجویی تشکیل شد/ کم‌کاری دانشگاه‌ها در نهضت حفظ

حجت‌الاسلام «سیدمحمد طاهری» مدیرکل برنامه‌ریزی تشکل‌های دانشگاهی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در گفت‌وگو با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا» از تشکیل کارگروه، جهت تنظیم آیین‌نامه حفظ قرآن توسط دانشجویان خبر داد و گفت: ما در نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها آیین‌نامه‌ای را تدوین و 6 برنامه برای دفاتر تهیه کرده بودیم که یکی از آنها در خصوص نهضت ملی حفظ قرآن کریم است و برای آن کتاب کار، آیین‌نامه و دستور‌العمل تهیه شده بود، اما گمان ما بر این بود که شاید اعضای شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی از ما نپذیرند از این رو کارگروهی با عضویت اعضای شورا برای تدوین آیین‌نامه حفظ تشکیل دادیم.

وی با اشاره به اینکه روش حفظ قرآن در دانشگاه‌ها با سایر اقشار جامعه متفاوت است، گفت: دانشجو با توجه به درس و تحصیل، فرصت کم‌تری برای حفظ قرآن دارد از این رو باید برای این قشر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هم به درس آنها آسیب نرسد هم انگیزه برای حفظ قرآن داشته باشند؛ شاید یکی از دلایل کم اقبالی دانشجویان به حفظ قرآن کریم همین باشد.

طاهری با اشاره به اینکه اساتید دانشگاه هم به دلیل مشغله‌های زیاد انگیزه برای پرداختن به امر حفظ قرآن کریم را ندارند گفت: ما باید با کاربردی کردن آیات قرآن کریم انگیزه لازم را برای این‌گونه افراد فراهم کنیم، به عنوان مثال آیات مربوط به مسائل پزشکی، علمی، تغذیه و موضوعاتی از این دست را از قرآن کریم استخراج و در اختیار آنان قرار دهیم.

وی انتظارات از دانشگاهیان را نسبت به سایر اقشار جامعه بالاتر دانست و گفت: اگر دانشجو بتواند در طول دوران تحصیل یک یا دو جزء از قرآن کریم را حفظ کند و از درس و کلاس هم باز نماند بسیار مفید‌تر است از اینکه کل قرآن را حفظ کند و از درس‌های دیگر باز‌ماند.

مدیر کل برنامه‌ریزی تشکل‌های دانشگاهی از اجرای طرح «ضیافت اندیشه» در برخی از پایگاه‌های تابستانی خبر داد و در این خصوص اظهار داشت: برخی از پایگاه‌ها این طرح را با محوریت حفظ 2 یا 3 سوره از قرآن کریم آغاز کرده‌اند اما حفظ قرآن کریم نیاز به یک فرهنگ‌سازی جامع دارد یکی از کار‌های ما در این خصوص راه‌اندازی شورای قرآنی در دانشگاه‌ها است، البته برخی از دانشگاه‌ها به دلیل تعطیلات تابستان هنوز شورای قرآنی خود را فعال نکرده‌اند اما از ابتدای مهرماه این موضوع را با جدیت پی‌گیری می‌کنیم.

 

وی از پیگیری‌های مشکلات حفظ قرآن کریم در جلسات بعدی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که در نیمه دوم شهریور برگزار می‌شود خبر داد و در این خصوص اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه‌‌های ما پی‌گیری راه‌اندازی شورای قرآنی دانشگاه‌ها از طریق معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد است که در جلسات بعدی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی پی‌گیر آن خواهیم بود.

طاهری نبود اراده جدی در مدیران دانشگاه‌ها را یکی از ضعف‌های پیش روی طرح حفظ قرآن کریم دانست وگفت: حفظ قرآن برای مدیران دانشگاه‌ها دغدغه نیست و ما هر چه تلاش می‌کنیم به جایی نمی‌رسیم، هر چند برخی از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در مسیر قرآن است، اما پرداختن مستقیم به قرآن کریم دغدغه آنها نیست و با بهانه‌تراشی‌هایی نظیر کمبود وقت و زمان، استقبال از کار قرآنی بسیار کم است.

انتهای پیام/م.خ  

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول