اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

نماینده مجلس الشوری مصر در گفت‌وگو با فارس:

روابط ایران و مصر معادلات آمریکا- اسرائیل در منطقه را به هم‌ می‌ریزد

خبرگزاری فارس: «یسرى تعیلب»، نماینده مجلس الشورای مصر گفت: سفر مرسی به تهران نوید دهنده آغاز فصلی تازه در روابط دو کشور است و این می‌تواند بسیاری از معادلات مورد نظر آمریکا و اسرائیل در منطقه و در برابر ایران را برهم بزند.

روابط ایران و مصر معادلات آمریکا- اسرائیل در منطقه را به هم‌ می‌ریزد

تهران ظرف چند روز آینده میزبان «محمد مرسی»، رئیس جمهوری مصر برای شرکت در شانزدهمین نشست اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران است تا به اعتراف تمام ناظران روابط ایران و مصر پس از 30 قطع رابطه شکل دیگری به خود بگیرد.

در این باره «یسرى تعیلب»، نماینده مجلس شورای مصر از حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون مصر در گفت‌وگو با خبرنگار مصر در قاهره به تبیین و تشریح ابعاد مختلف این دیدار و نقش آن در از سرگیری روابط تهران – قاهره پرداخت.

 

وی تاکید کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره از نزدیکی تهران و قاهره به یکدیگر بیم داشته‌اند، این درحالی است که اگر طرح مصر درباره بحران سوریه به اجرا گذاشته شود و کمیته چهار جانبه حل بحران سوریه تشکیل شود، باید در انتظار حل بسیاری از اختلاف‌ دیدگاه‌ها و مواضع تهران – ریاض نیز باشیم که این اصلا مورد خوشایند و خواست تل‌آویو و واشنگتن نیست.

       متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

فارس: تحلیل شما از حضور مرسی در نشست سران غیرمتعهدها در تهران چیست؟

تعلیب: مصر در واقع یکی از بنیانگذاران جنبش عدم تعهد به همراه یوگسلاوی و هند در دهه پنجاه قرن گذشته بوده است و در نشست این دوره جنبش ریاست دوره‌ای آن به کشوری سپرده شد که خود یکی از سردمداران مبارزه با وابستگی و مدافع استقلال و آزادی ملت‌ها بوده است و در این نشست مصر ریاست دوره‌ای خود را به ایران تحویل داد و حضور مرسی در این نشست در واقع تاکیدی بر استقلال وی در تصمیم‌گیری و عدم تبعیت او از سیاست‌های آمریکا و رهایی از وابستگی به این کشور است که طی حاکمیت حسنی مبارک بر مصر چه در عرصه داخلی و چه خارجی شاهد آن بودیم.

فارس: نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی از حضور مرسی در تهران را چگونه می‌بینید؟

تعلیب: آمریکا و اسرائیل به دلیل اختلاف نظرهایی که با ایران دارند، هیچ‌گاه خواهان نزدیکی مصر به ایران نیستند، این درحالی است که سفر مرسی به تهران نوید دهنده آغاز فصلی تازه در روابط دو کشور را می‌دهد و این می‌تواند بسیاری از معادلات مورد نظر آمریکا و اسرائیل در منطقه و در برابر ایران را برهم بزند، به ویژه اگر در این میان طرح مورد نظر مصر درباره بحران سوریه به اجرا گذاشته شود و شاهد تشکیل کمیته‌ای چهار جانبه با شرکت مصر و ایران و عربستان و ترکیه برای حل بحران سوریه باشیم و این می‌تواند زمینه‌ساز حل اختلافات تهران – ریاض نیز باشد که این اصلا خوشایند اسرائیل و آمریکا نیست.

فارس: اهمیت سفر مرسی به تهران را برای دو طرف مصری و ایرانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تعلیب: اگرچه گفته شده که این دیدار، دیداری پروتوکلی و برای ابراز حسن نیت مصر نسبت به ایران است، با این حال دارای ویژگی‌ها و ابعاد خاصی است، از جمله اینکه امید بسیاری می‌رود که این سفر زمینه ساز از سرگیری روابط دو جانبه بین تهران – قاهره باشد و به نظر من ایران با دعوت از مرسی برای حضور در تهران از یک‌سو بر نقش تاثیرگذار منطقه‌ای مصر مهر تایید زده است و از سوی دیگر تمایل خود را برای برقراری رابطه با مصر و گشودن باب همکاری مشترک بین دو کشور ابراز کرده است.

فارس: به نظر شما چگونه می‌توان از روابط دو کشور حمایت کرد؟

تعلیب: از جمله مهمترین‌ راه‌های حمایت از روابط دو جانبه ایران و مصر فراهم کردن زمینه گفت‌وگوی شفاف و باز و تبیین برداشت‌های هریک از دو کشور از دیگری و بحث و گفت‌وگو برسر ماهیت روابط آینده دو جانبه و همچنین بررسی موانع موجود برسر راه برقرار روابط و سرانجام دستیابی به توافقاتی درباره برخی موارد مورد اختلاف است.

همچنین طرف ایرانی هم می‌تواند با اطمینان خاطر دادن به طرف مصری که آسیب و گزندی به منافع آن نخواهد رسید، موجبات اعتماد سازی بیشتر و تحکیم روابط بین دو طرف شود.

فارس: درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها دو کشور نظرتون چیست؟

تعلیب: بالطبع این امری ضروری و لازم می‌نماید و در این راستا باید سطح روابط دو جانبه را تا گشودن سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها ارتقا دهیم.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول