اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ضرورت شفاف‌سازی و پاسخگویی استانداری و اداره ارشاد البرز

دلیل اجبار خبرنگاران البرزی به افتتاح حساب در بانک "پ" چه بود؟

خبرگزاری فارس: در آستانه روز خبرنگار، اداره ارشاد البرز و خانه مطبوعات این استان، خبرنگاران البرزی را مجبور به افتتاح حساب در یک شعبه خاص بانک "پ" به بهانه واریز هدایای خبرنگاران کردند که دلایل این اجبار نامشخص است.

دلیل اجبار خبرنگاران البرزی به افتتاح حساب در بانک "پ" چه بود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حدود یک ماه قبل و در حالی که اخباری مبنی بر تشکیل ستاد بزرگداشت روز خبرنگار با همت خانه مطبوعات و اداره ارشاد استان البرز به صورت روزانه و پی در پی منتشر می‌شد، دستوری نیز خطاب به خبرنگاران این استان صادر شد که تعجب برانگیز بود.

این دستور به صورت پیامک و از طرف اداره ارشاد و خانه مطبوعات به اطلاع خبرنگاران رسید مبنی بر اینکه "اصحاب رسانه در استان البرز برای دریافت هدایای روز خبرنگار خود باید با مراجعه به یک شعبه خاص  بانک "پ" اقدام به افتتاح حساب کنند.

این دستور به اندازه‌ای عجیب و تعجب‌آور بود که برخی از خبرنگاران به آن توجهی نکردند، تا اینکه تعدادی از اعضای خاص در خانه مطبوعات و اداره ارشاد استان البرز با خبرنگاران به صورت مستقیم تماس گرفته و تاکید می‌کردند "در صورت عدم افتتاح حساب در این شعبه هدایای روز خبرنگار به آنها پرداخت نخواهد شد."

جالب‌تر آنکه مدت زمانی محدودی نیز برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شد، مبنی بر اینکه اگر تا تاریخ مشخصی در شعبه بانک "پ" واقع در میدان مادر شهرستان کرج اقدام به افتتاح حساب نکنند، هیچ هدیه‌ای به آنها تعلق نخواهد گرفت.

این در حالی است که برخی از خبرنگاران البرزی اعلام کردند که در این بانک دارای حساب هستند، اما اعلام شد تنها افرادی از هدیه روز خبرنگار برخوردار می‌شوند که در این شعبه خاص حساب داشته باشند.

به هر حال با فرارسیدن روز خبرنگار، پیامک‌های مداوم و پی در پی به تلفن‌های همراه اصحاب رسانه در استان البرز و شهرستان کرج ارسال و از خبرنگاران برای حضور در مراسم تجلیل دعوت شد.

اما با آغاز مراسم مشخص شد که هیچ برنامه‌ای برای تجلیل از خبرنگاران در نظر گرفته نشده و تنها برخی از مسئولان از جمله استاندار البرز و متولیان امور فرهنگی اقدام به سخنرانی کرده و از دولت خواستند تا بودجه دستگاه آنها را افزایش دهد.

جالب آنکه مدیران روابط عمومی این ادارات تا چند روز پیگیر انتشار سخنان مافوق خود بوده و در تماس با رسانه‌ها تاکید می‌کردند که باید سخنان آنها منتشر گردد.

این در حالی است که در روز خبرنگار امسال حتی اجازه سخن گفتن به یک خبرنگار در مراسم تجلیل داده نشد و در حالی که برخی از خبرنگاران نماینده خود را برای بیان مشکلاتشان معرفی کرده بودند، از طرح بحث توسط وی جلوگیری به عمل آمد.

خبرگزاری فارس در روز 17 مرداد ماه سال جاری و در گزارشی انتقادی تحت عنوان "خبرنگار لبخند بزن نگاه مردم به قلم توست" انتقادات صریحی به نحوه برگزاری مراسم به اصطلاح تجلیل از خبرنگاران البرزی مطرح کرد و نوشت: مراسم روز خبرنگار امسال نیز در استان البرز برگزار شد، اما آن همه وعده وعید و برگزاری جلسات ستاد روز خبرنگار و... تنها با سخنرانی برخی از مسئولان و باز هم وعده و وعیدهایشان به پایان رسید.

در روز خبرنگار باز هم خبرنگاران تنها شنونده مطالب تکراری برخی از مسئولان بودند که اقدامات خود را در بوق و کرنا کرده و می‌خواستند در این روز نیز تعریفی از اقدامات خود داشته باشند تا قلم خبرنگاران بیکار نباشد.

هر چند که برای برگزاری هر چه بهتر این روز تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفته بود، اما برخی از ناهماهنگی‌ها و عدم برنامه‌ریزی درست تلاش‌های صورت گرفته را در پس ابری پنهان کرد و نگذاشت زیبایی اقدامات انجام شده به مذاق خبرنگاران حاضر در این مراسم خوش بیاید.

دعوت رسمی از خبرنگاران برای حضور در این مراسم و دادن پیامک‌هایی پشت سر هم و یادآوری برگزاری این مراسم همه خبرنگاران را به شوق آورده بود که ببینند امسال چه گلی به سرشان زده خواهد شد؟

سخنرانی مسئولان و دادن وعده‌هایی که هر از چند گاهی تلنگری به این وعده‌ها زده می‌شود زیاد نمی‌توانست برای حاضران در جلسه خوشایند باشد چرا که خبرنگاران آن قدر مشکلات و دغدغه دارند که دیگر نداشتن بیمه، حقوق کافی و مشکلات مسکن و... را از یاد برده‌اند.

تنها بسنده کردن به برگزاری جشن روز خبرنگار نمی‌تواند کوهی از مشکلات این قشر را برطرف کند بلکه گوش شنوایی می‌خواهد که متأسفانه در این مراسم هیچ کس حاضر به شنیدنش نشد.

فضای این مراسم آنقدر کسل کننده و ملال‌آور شده بود که عده‌ای از خبرنگاران به قسمت‌های دیگر از جمله فضاهای سبز این مکان مراجعه کرده و برخی دیگر مشغول صحبت و خاطره‌گویی برای هم شدند.

هر چند سخنرانان با ذکر صلواتی حاضران را به گوش دادن فرا می‌خواندند، اما نمی‌دانستیم بزرگداشت روز خبرنگار است یا محفل مسئولان برای سخنرانی و خواسته‌های آنان؟

سخنرانان این مراسم برای مصلحت روزگار هم که شده در ابتدا رسالت خبرنگاران را به آنها گوشزد کرده و در ادامه به پروژهایی که در دست اقدام دارند و می‌خواهند افتتاح کنند می‌رسیدند و در آخر از مسئولان کشوری درخواست اعتبارات داشتند.

ما به عنوان خبرنگار نمی‌دانستیم جشن به اصطلاح باشکوه روز خبرنگار را تیتر کنیم یا خواسته مدیران استانی را درباره اختصاص اعتبارات؟

اما در یک اتفاق نظر با دیگر همکاران رسانه‌ای دریافتیم که اختصاص اعتبار، بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی، مترو، تونل و اتوبان همت را بارها و بارها تیتر اخبار خود کرده‌ایم، ‌حال که کسی دلش برای خبرنگاران نمی‌سوزد این بار خودمان را تیتر کنیم تا شاید گوش شنوا و چشم بینایی ما را ببیند و از دادن این همه وعده دوری کرده و به سمت اجرایی شدن پیش برود.

برای لحظاتی که مجری برنامه مشغول و تعریف و تمجید از یکی از مدیران بود خبرنگاری خواست تا حداقل تریبون پایانی این مراسم را به خبرنگاران اختصاص دهند تا شاید مرهمی باشد بر ذهن آشفته خبرنگاران حاضر در این مراسم، اما مجری برنامه بدون توجه به خواسته خبرنگاران جو را چنان به سمت خود کشاند که جای احسنت دارد.

البته هنگامی که خبرنگاران خواسته خود را اعلام کردند یکی از مسئولان ارشد استان در یک چشم به هم زدن مراسم را ترک گفت و حتی همراهان ایشان با تندی با خبرنگاران برخورد کرده و راه را برای خروج ایشان به طرز غیراخلاقی باز کردند.

خبرنگاران این استان سال‌هاست که در روز خبرنگار با چنین اقداماتی از سوی مسئولان مواجه می‌شوند و تنها قلمشان می‌تواند بیانی شفاف و روشن را داشته باشد."

بر اساس این گزارش، نکته مهم این بود که در مراسم تجلیل از خبرنگاران استان البرز هیچ یک از مسئولان ارشد استان البرز سخنی از افتتاح حساب‌ها در بانک "پ" به زبان نیاوردند و آخر سر هم معلوم نشد که کدام مسئولی صدها خبرنگار را به بهانه دریافت هدیه روز خبرنگار مجبور به افتتاح حساب در این بانک و آن هم شعبه خاصی کرده است.

در حال حاضر نیز که هفته‌ها از افتتاح حساب خبرنگاران در بانک "پ" واقع در میدان مادر شهرستان کرج می‌گذرد، هیچ کس مسئولیت این دستور را بر عهده نمی‌گیرد.

افرادی که با مسائل مالی و امور بانکداری سر و کار داشته و به مسائل پشت پرده این امور آگاهی دارند،‌ خوب می‌دانند اقدام خبرنگار، روزنامه‌نگار، عکاس و شاغل در رسانه‌ها که مجموع آنها به بیش از چند صد نفر می‌رسد برای افتتاح حساب در یک شعبه چه امتیازاتی برای مدیران بانک و شعبه فوق دارد.

حال این پرسش مطرح می‌شود که چه دلیلی داشت خبرنگاران و اصحاب رسانه در یک استان مجبور به افتتاح حساب در یک بانک و آنهم یک شعبه خاص شوند؟

چه کسانی این دستور را صادر کردند و بالاخره اینکه چه افرادی از افتتاح حساب صدها خبرنگار البرزی در یک شعبه از پیش تعیین شده  بانک "پ" از نظر مالی سود می‌برند.

این پرسش‌ها را باید مسئولان ارشد استان از جمله استاندار البرز و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگو باشند.

لازم به توضیح است،‌ اسناد و نام بانک مورد نظر در اختیار دفتر خبرگزاری فارس در استان البرز قرار داشته و در صورت نیاز منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول