اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار

همایش بزرگداشت «یوسف‌ علی بیگ» شاعر قشقایی برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: در صدمین سال درگذشت «یوسف‌ علی بیگ»، شاعر ایل قشقایی همایش بزرگداشت این شاعر نامی متخلص به «یوسف خسرو» برگزار می‌شود.

همایش بزرگداشت «یوسف‌ علی بیگ» شاعر قشقایی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رجب فرهمندیان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه مردم شهر دهاقان از نظر ترکیب جمعیتی تلفیقی از فارسی ‌زبانان و افراد ترک هستند، اظهار کرد: با وجود اینکه شهرستان دهاقان از لحاظ تقسیمات سیاسی نوپا است، اما جایگاه علم، ادب و فرهنگ قدمت بالایی دارد و تاکنون علمای بزرگی را در زمینه علوم قدیم و جدید تربیت کرده است.

وی با بیان اینکه از جمله این بزرگان حکیم جهانگیرخان قشقایی و میرزا ماذون بوده‌اند، تصریح کرد: یوسف علی بیگ بزرگ‌ترین شاعر ایل قشقایی پس از میرزا ماذون است که از تیره قراقویونلو و طایفه دره ‌شوری بوده و در آستانه دهاقان به خاک سپرده شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دهاقان ادامه داد: سبک یوسف علی‌بیگ شبیه نظامی گنجوی بوده و شعرهایش را به زبان ترکی قشقایی می‌سروده است.

وی با اشاره به اینکه این همایش دارای سه بخش مختلف است، گفت: بخش علمی این همایش که در دانشگاه برگزار می‌شود چهار سخنران دارد که از جمله آنها محمدقلی نادره دره‌شوری است که اشعار یوسف علی بیگ را در کتابی به نام « سیری در بوستان قشقایی» جمع‌آوری، تصحیح و به زبان فارسی ترجمه کرده است که از این کتاب در صورت دریافت به موقع مجوز در  مراسم بزرگداشت این شاعر رونمایی می‌شود.

فرهمندیان  اضافه کرد: همچنین در این مراسم فرهاد گلدین‌پور درباره تأثیر اشعار یوسف‌علی بیگ بر هنر قشقایی صحبت می‌کند، در ادامه مراسم شعرای مطرح قشقایی به شعرخوانی پرداخته و سپس در مراسم شب شعر و موسیقی چند گروه مطرح موسیقی مقامی به اجرای موسیقی سنتی عشایر می‌پردازند.

وی تاکید کرد: هدف از برگزاری این همایش بازنگری و توجه مجدد به ادبیات محلی، توجه به خرده فرهنگ‌ها و زنده نگه داشتن آنها است.

*‌انتشار فراخوان همایش بزرگداشت یوسف علی بیگ قشقایی

وی با اشاره به انتشار فراخوان همایش بزرگداشت یوسف علی بیگ قشقایی، تصریح کرد: با توجه به فراخوان هنرمندان رشته‌های مختلف مانند مقاله، شعر، خوشنویسی، اثر موسیقایی، فیلم کوتاه و سایر رشته‌های هنری در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از آثار ارسالی هنرمندان برگزار می‌شود و سپس مزار این شاعر ایل قشقایی گل‌افشانی می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دهاقان افزود: بازتاب اندیشه‌های دینی و اخلاقی در شعر یوسف علی بیگ، جایگاه عشق و عرفان در شعر وی، تأثیرپذیری یوسف علی بیگ از اشعار پیشینیان، نقد و تحلیل اشعار وی، ارتباط یوسف علی بیگ با بزرگان قشقایی نظیر حکیم جهانگیر خان و میرزا ماذون، تأثیر پذیری موسیقی مقامی قشقایی از شعر یوسف علی بیگ و انعکاس نمادها و آداب و رسوم قشقایی در اشعار وی از محورهای این فراخوان بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین در این مراسم ارائه‌کنندگان اشعار منتشر نشده و نویافته یوسف علی بیگ و خاطرات برتر به یادمانده درباره وی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دهاقان با بیان اینکه این همایش در تاریخ 18 شهریورماه برگزار شود، ادامه داد: برای برگزاری این مراسم دانشگاه آزاد اسلامی شهر دهاقان، فرمانداری، بخشداری و اداره کل امور عشایر با اداره ارشاد شهرستان دهاقان همکاری می‌کنند.

*‌سایت یوسف علی بیگ راه‌اندازی می‌شود

وی تاکید کرد: پس از برگزاری این همایش پایگاهی به نام یوسف علی بیگ به آدرس yousofalibeik.blofa.com راه‌اندازی می‌شود و همچنین قرار است از این پس همایش به صورت سالیانه برگزار ‌شود.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول