اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

گزارش روزنامه صهیونیستی از ضعف‌ دفاعی اسرائیل در برابر موشک‌های ایران

هاآرتص: گنبد آهنین امکان حفاظت از مناطق شهری را ندارد/ برنامه‌ مشخصی برای تخلیه ساکنان شهرها وجود ندارد

خبرگزاری فارس: روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» ضمن مصاحبه با چندین کارشناس دفاعی و نظامی، به ضعف‌های گسترده سیستم دفاعی اسرائیل در برابر موشک‌های ایران اذعان کرد.

هاآرتص: گنبد آهنین امکان حفاظت از مناطق شهری را ندارد/ برنامه‌ مشخصی برای تخلیه ساکنان شهرها وجود ندارد

به گزارش فارس روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، با انتشار گزارشی به قلم «آموس هارل» و «اوی ایزاکروف»، به بررسی وضعیت دفاعی رژیم‌صهیونیستی در برابر ایران پرداخته و به اسرائیلی‌ها هشدار داده است که سیستم‌های دفاع موشکی اسرائیل قادر به دفاع از مناطق شهری نیستند.

* برنامه مشخصی برای تخلیه شهرها وجود ندارد

«یونا یهاو» شهردار شهر «هیفا»، یکی از کسانی است که هاآرتص در این زمینه به مصاحبه آن‌ها پرداخته است. وی که از کهنه سربازان ارتش اسرائیل است، تجربه جنگ 33 روزه را نیز در کارنامه شهرداری خود دارد.

یهاو با ابراز نگرانی از احتمال جنگ با ایران، می‌گوید: من نگران هستم، چراکه در این مورد که میزان دشواری‌های پیش‌رو را تا چه حد درست ارزیابی کرده‌ایم، مطمئن نیستم.

وی همچنین با اشاره به نحوه فعالیت سران امنیت داخلی اسرائیل، می‌افزاید: هنوز هم، وقتی به فرض، من از آن‌ها سوال می‌کنم که چطور باید افراد را در زیر آتش از منطقه‌ای تخلیه و به محلی دیگر انتقال داد، پاسخ‌هایی که به حد کافی متقاعدکننده باشد، دریافت نمی‌کنم.

شهردار هیفا در ادامه به ضعف‌های دفاعی که این شهر در برابر حملات موشکی دارد اشاره کرده و عنوان می‌کند که «هیچ شانسی» برای دفاع کامل از همه نقاط شهر وجود ندارد.

به گفته یهاو، کابینه اسرائیل هنوز هم تا این تاریخ برنامه و خط مشی مشخصی برای نحوه کارکرد شرکت‌های خصوصی در زمینه ارائه خدمات حیاتی در صورت بروز جنگ، ارائه نداده است.

وی در مورد نتایج به دست آمده در مانور آمادگی دفاعی که ماه گذشته در اسرائیل برگزار شد نیز صحبت کرده و می‌گوید که این نتایج نتوانسته به او آرامش دهد.

هاآرتص در ادامه به حضور حزب‌الله در لبنان نیز اشاره کرده و می‌گوید که این گروه اسلامی شعبه ایران در خط مقدم بوده و قادر است با توان قابل توجهی، داخل اسرائیل را هدف حمله قرار دهد.

* دفاع از مناطق شهری، ناقص و ناکافی خواهد بود

این روزنامه همچنین عنوان می‌کند که با وجود پیشرفت‌های انجام شده در زمینه‌های دفاعی، باز هم ناهماهنگی‌هایی وجود دارد. نویسنده هاآرتص می‌نویسد که باور کردنی نیست، اما با گذشت یک سال و نیم از تشکیل وزرات امنیت داخلی، هنوز حدود اختیارات و وظایف این وزارتخانه مشخص نشده است.

یک تناقض دیگر هم وجود دارد؛ بین برداشتی که عموم از کیفیت دفاع موشکی که سیستم‌های بازدارنده ارائه می‌دهند، و آنچه که در عمل و در زمان جنگ از آن‌ها انتظار می‌رود. عملکرد «گنبد آهنین» (سپر دفاع موشکی اسرائیل) در غزه خوب است، اما در حال حاضر ارتش تنها 4 سامانه دفاعی دارد، اما برای پوشش دفاعی کامل اسرائیل، نیاز به ایجاد 13 سامانه خواهد بود.

از آنجا که گنبد آهنین کافی وجود ندارد، احتمالا این سامانه‌ها در زمان جنگ برای محافظت از سایت‌های استراتژیک و پایگاه‌های نیروی هوایی استفاده می‌شود تا بتوان از ادامه کار آن‌ها اطمینان یافت. در این صورت ساقط کردن موشک‌هایی که به سمت مناطق شهری می‌روند، وظیفه‌ای ثانویه خواهد بود، و در نتیجه قطعا پوشش دفاعی مناطق شهری به صورت جزئی و ناکافی انجام خواهد گرفت.

هاآرتص همچنین هشدار می‌دهد که این تنها مختص حمله به ایران و پاسخ این کشور به این حمله نخواهد بود، بلکه حتی درگیری‌های نظامی مختصری که با غزه و یا لبنان اتفاق می‌افتد هم می‌تواند از مرزها عبور کرده و بیت‌المقدس و تل‌آویو را نیز در معرض خطر قرار دهد.

* تعداد کشته‌ها بسیار بیشتر از رقمی است که تخمین زده شده

«یورام کانیوک» نویسنده اسرائیلی نیز یکی از کسانی است که گفته است از این احتمال که در جنگ با ایران، ده‌ها هزار اسرائیلی کشته شوند، هراسان است.

علاوه بر این، «اوزی رابین» کارشناس موشکی و کهنه سرباز اسرائیلی نیز، دیگر کسی است که نسبت به آمارهایی که در مورد میزان کشته‌های احتمالی داده می‌شود، بدبین است و آن را بسیار بالاتر از این ارقام می‌داند. به نوشته هاآرتص، وی سال‌ها نسبت به کند بودن روند آماده‌سازی سیستم‌های دفاع موشکی هشدار داده است. هرچند که وی اخیرا پیشرفت‌هایی را در این زمینه شاهد بوده، با این حال اقدامات انجام شده هنوز هم به حد کافی نیست.

رابین در این رابطه می‌گوید: درست است که برآوردهای کارشناسان در مورد میزان تلفات در جنگ خلیج نسبتا صحیح بوده، اما بسیاری موارد دیگر بود که در آن زمان به خوبی برای عراق عمل نکرد، از جمله موشک‌هایی که با وجود اصابت به مراکز پرجمعیت، عمل نکردند.

او ادامه می‌دهد: همه تنها به یاد دارند که در سال 1991، تنها یک نفر به دلیل اصابت موشک‌های کشته شد، اما چه کسی به یاد دارد که 27 عضو نیروی دریایی آمریکا (در همان جنگ) به دلیل اصابت مستقیم موشک‌های اسکاد به یک پایگاه در عربستان صعودی کشته شدند.

وی همچنین عنوان می‌کند که اسرائیل کار بر روی سیستم‌های دفاع موشکی را «بسیار دیر و بسیار کند» آغاز کرده است.

نویسنده هاآرتص در پایان می‌نویسد: آنچه که هیچ یک از کارشناسان با صدای بلند نمی‌گویند، این است که حتی 7 سال دیگر هم جبهه داخلی در برابر موشک‌ها، کاملا تحت پوشش قرار نمی‌گیرند. امکان این که یک گنبد نامرئی بزرگ شکل بگیرد که بتواند تمام اسرائیل را تحت محافظت قرار دهد، وجود ندارد. در هر جنگی، جبهه داخلی، خط مقدم خواهد بود.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول