اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک دولت تاجیکستان در گفت‌وگو با فارس:

نشست "غیرمتعهدها" در تهران برهانی بر تبلیغات دروغین غرب است

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژِی دولت تاجیکستان تأکید کرد که برگزاری نشست غیرمتعهدها در تهران با حضور 120 کشور و نمایندگان نهادهای با نفوذ بین‌المللی برهانی قاطع بر تبلیغات دروغین غرب در مورد انزوای ایران است.

نشست "غیرمتعهدها" در تهران برهانی بر تبلیغات دروغین غرب است

"فروخ عمراف" کارشناس برجسته تاجیک در امور امنیت و روابط منطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، گفت: حضور مقامات عالی‌رتبه از جمع کشورهای عضو جنبش "عدم تعهد" و کشورهای ناظر که "امامعلی رحمان" رئیس جمهوری تاجیکستان نیز از جمله آنان خواهد بود این واقعیت را بار دیگر بازگو می‌کند که شعار رقبای غربی در مورد انزوای ایران اساسی ندارد.

به گفته وی اگرچه برنامه بازدید رئیس جمهوری تاجیکستان به ایران هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است اما انتظار می‌رود که او در چارچوب سفر به تهران و در حاشیه این نشست بین‌المللی که برای 8-10 شهریور پیش‌بینی شده است دیدار و مذاکراتی را با مقامات عالی‌رتبه ایران نیز انجام می‌دهد.

وی گفت: رئیس جمهوری تاجیکستان به احتمال قوی در نشست غیرتعهدها در رابطه با مسائل مورد توجه و شامل دستورکار از جمله امنیت منطقه و جایگاه کشورهای عضو این جنبش در جهت جلوگیری از تشنج بیشتر اوضاع در برخی از مناطق شامل این محدوده ابراز نظر خواهد کرد.

وی دیدار و مذاکرات با برخی از سران کشورها و مقامات ارشد نهادهای بین المللی شرکت کننده در نشست تهران را نیز از دیگر محورهای برنامه سفر به تهران عنوان کرد.

عمراف تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران و تاجیکستان 2 کشور مورد اعتماد یک‌دیگر و شرکای راهبردی هستند در دیدار رحمان با "محمود احمدی‌نژاد" مسائل توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری از جمله تسریع در فرایند تحقق توافقنامه‌های به امضا رسیده بین تهران و دوشنبه بررسی و همچنین در مورد مسائل امنیت منطقه‌ای تبادل نظر خواهد شد.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتیژی دولت تاجیکستان با اشاره به تصمیمات غرب برای تشدید تحریمات علیه ایران تأکید کرد: این اقدامات تأثیر جدی بر روابط ایران و تاجیکستان نداشته و در فرایند اجرای طرح‌های مشترک نیز مشکلی وارد نمی‌کند.

وی گفت: ایران از کشورهای اصلی سرمایه گذار به طرح‌های مهم اقتصادی به خصوص در بخش انرژِی تاجیکستان بوده و ضمن دیدارهای تازه رؤسای جمهور در تهران موضوع تقویت این همکاری‌ها در محور مذاکرات خواهد بود.

این کارشناس تاجیک معتقد است برخلاف شعار غربی‌ها مبنی بر اینکه تدابیر اتخاذ‌ شده در سطح برخی از محافل بین‌المللی ایران را در انزوا قرار داده است تاجیکستان در اجرای توافقنامه‌های به دست آمده با این کشور صادق بوده و مانند پیمان‌های اقتصادی کشورهای مختلف با تهران که رو به توسعه و پیشرفت است دوشنبه نیز در امر تحقق توافقات به دست آمده با این کشور بیش از پیش تلاش می‌کند.

جنبش کشورهای غیر تعهد سال 1961 میلادی ایجاد شده و 118 کشور عضویت آن را دارند.

نشست تهران شانزدهمین نشست سران کشورهای عضو این جنبش عنوان می‌شود.

تاجیکستان در این نشست به عنوان کشور ناظر شرکت می‌کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول