اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رویترز بر اهمیت میزبانی جنبش عدم تعهد تاکید کرد

نشست «نم»کودتای دیپلماتیک تهران علیه طرح غرب برای انزوای ایران

خبرگزاری فارس: خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی با مهم خواندن میزبانی نشست عدم تعهد گفت: میزبانی و ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد فرصتی با ارزش برای نفوذ بر کشورهای درحال توسعه و مقابله با تلاش‌های آمریکا در منزوی کردن این کشور است.

نشست «نم»کودتای دیپلماتیک تهران علیه طرح غرب برای انزوای ایران

به گزارش فارس به نقل از رویترز، ایران امیدوار است از نشست این هفته سران غیرمتعهد که 120 کشور درحال توسعه در آن حضور می‌یابند بیشترین بهره دیپلماتیک را ببرد.

تصدی سه ساله جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد که از یکشنبه آغاز می‌شود بهترین فرصت برای ارتقای جایگاه بین‌المللی این کشور در مقابل تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران بر سر برنامه هسته‌ایش است.

اگر چه بعضی از تحلیلگران معتقدند که این جنبش که در سال 1961 برای مقابله با قدرت‌های بزرگ غرب و شرق بنیان گذاشته شد با پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی سابق دچار مشکلاتی شده است اما این رویداد برجسته یک فرصت دیپلماتیک برای تهران فراهم می آورد تا تلاش‌های واشنگتن برای جدا کردن این کشور از بقیه جهان را به شکست بکشاند. 

«ولی نصر» رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه «جان هاپکینز» گفت: میزبانی این کنفرانس راه شکست تحریم‌های دیپلماتیک ایران است.

براساس گزارش رویترز، حدود 35 کشور از اعضای این جنبش که در این اجلاس حضور می‌یابند از جمله هند، از غول‌های درحال توسعه هستند.

علاوه بر آن «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر اولین مقام مصری است که از سال 1979 به ایران سفر می‌کند.

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل هم در این نشست حضور خواهد یافت و در مورد مسائل جاری بین‌المللی با اعضا و ریاست جنبش گفتگو و مذاکره خواهد کرد.

یک استاد دانشگاه «سنت اندرو» در اسکاتلند در زمینه میزبانی ایران گفت: ایران به عنوان میزبان و رئیس دوره‌ای اجلاس، بیانیه پایانی این نشست را پیشنهاد خواهد داد و احتمالا در آن به حق خود مبنی از استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تاکید می‌کند و تهدید نظامی اسرائیل علیه ایران و اشغال سرزمین‌های اشغالی را محکوم خواهد کرد.

«پیتر ویلتز» استاد ارشد دانشگاه نیز گفت: میزبانی و ریاست بر اجلاس سران عدم تعهد منافع بسیار زیادی دارد و یکی از راه‌های پراهمیت نفوذ بر کشورهای در حال توسعه است طی سه سال آینده است.

شانزدهمین نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به میزبانی تهران و در روزهای 26 تا 31 اوت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/م.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول